Jump to content

Mercury 1979 50hk, defekt vakuum slange - hva er konsekvensen?


Ståle Kråkenes

Recommended Posts

Har en Mercury 1979 mod 50 hk som sank forleden. Fikk den opp igjen, spylte godt, helte olje inn på sylindrene, vasket og tørket pluggene og den startet umiddelbart. Lot den gå en times tid i ferskvann. Noen dager senere skulle jeg starte på nytt og fikk ikke start. Oppdaget en defekt vacuum slange og tenkte kanskje det var årsaken. Byttet slange og forsøkte igjen, men nei. Så fikk jeg den ideen at siden jeg ikke startet med tenningslåsen, men koblet batteriet direkte på starteren, måtte kanskje elkablene frakobles ettersom motoren var jordet gjennom låsen. Tok så ut elkabelen og motoren startet umiddelbart.

Hører ingen forskjell med å uten vacuumslange. Noen som vet noe om dette?

 

 

Link to post

Det er ingen tenning som fungerer på den måten.

Huh??

Vakuumregulering av tenning på bensinmotorer med fordeler er da regelen heller enn unntaket?

Mulig du snakker om magnettenning, der vet jeg lite om hvordan reguleringen foregår...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

For å spore heilt av i forhold til hva trådstarter spør om så : ja, vacuumstyrt fordeler er absolutt en std løsning på eldre motorer med fordeler. Men det fungerer overhodet ikkje slik Faxen indikerer. Vacuumklokka er utelukkende for holde tilbake tenningen, ikke til å dra på mer fortenning ved høye turtall. Straks en åpner gassspjeldet ved pådrag fra tomgang elr deromkring vil vacuumet svekkes og tenningen vil flyttes frem til sitt normale som styres av sentrifugalvekter frem til turtallet stabiliseres og vacuumet atter vil stige og vacuumklokka vil dra litt tilbake. Ved bruk i bil hvor en heile tida ligger i dette området med av /på med gassen vil desse to ilag fungere godt og vil sikre en smooth ride og umiddelbar gassrespons i alle turtall. Denne vacuumklokka er som regel ikkje med ombord i båten da den ikkje er nødvendig til slikt bruk.

Det er altså ikkje denne vacuumsaken som sørger for tenningstiden ved høye turtall.

 

Kortvarienten er at det fungerer ikkje slik da vacuumet er høyest når gassen er 'av' og det er dermed rett og slett ikkje mulig å få det til å fungere slik.

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post

Brunswick svarte. Denne slangen er ikke vacuumslange, som flere har antydet for meg. Det er en slange som skal lede bort uforbrent drivstoff . Båten vil starte med defekt slange, men vil kunne gå dårlig på tomgang/sakte Med ny slange går den som ei klokke, selv uten noe gasspådrag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...