Ståle Kråkenes Startet 20.April.2012 Del på Facebook Startet 20.April.2012 Har en Mercury 1979 mod 50 hk som sank forleden. Fikk den opp igjen, spylte godt, helte olje inn på sylindrene, vasket og tørket pluggene og den startet umiddelbart. Lot den gå en times tid i ferskvann. Noen dager senere skulle jeg starte på nytt og fikk ikke start. Oppdaget en defekt vacuum slange og tenkte kanskje det var årsaken. Byttet slange og forsøkte igjen, men nei. Så fikk jeg den ideen at siden jeg ikke startet med tenningslåsen, men koblet batteriet direkte på starteren, måtte kanskje elkablene frakobles ettersom motoren var jordet gjennom låsen. Tok så ut elkabelen og motoren startet umiddelbart. Hører ingen forskjell med å uten vacuumslange. Noen som vet noe om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 20.April.2012 Del på Facebook Svart 20.April.2012 Vacuumslangen er vel for å dra høyere tenning på høye turtall. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Bearded Beast Svart 20.April.2012 Del på Facebook Svart 20.April.2012 Faxen : nei nei og atter nei. Det er ingen tenning som fungerer på den måten. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 20.April.2012 Del på Facebook Svart 20.April.2012 Og hva er vacuumslangen til da, støvsuge? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Espenok Svart 20.April.2012 Del på Facebook Svart 20.April.2012 Mange 2-taktere har membranpumpe til bensinen. Denne må ha vakuum fra veivhuset. Hvordan det er på denne motoren vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
Sjøtunga Svart 20.April.2012 Del på Facebook Svart 20.April.2012 Det er ingen tenning som fungerer på den måten. Huh?? Vakuumregulering av tenning på bensinmotorer med fordeler er da regelen heller enn unntaket? Mulig du snakker om magnettenning, der vet jeg lite om hvordan reguleringen foregår... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 20.April.2012 Del på Facebook Svart 20.April.2012 Det er ingen tenning som fungerer på den måten. Den sorte "klossen" på venstre side justerer tenningstidspunktet ved hjelp av vakuum. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 20.April.2012 Del på Facebook Svart 20.April.2012 (redigert) For å spore heilt av i forhold til hva trådstarter spør om så : ja, vacuumstyrt fordeler er absolutt en std løsning på eldre motorer med fordeler. Men det fungerer overhodet ikkje slik Faxen indikerer. Vacuumklokka er utelukkende for holde tilbake tenningen, ikke til å dra på mer fortenning ved høye turtall. Straks en åpner gassspjeldet ved pådrag fra tomgang elr deromkring vil vacuumet svekkes og tenningen vil flyttes frem til sitt normale som styres av sentrifugalvekter frem til turtallet stabiliseres og vacuumet atter vil stige og vacuumklokka vil dra litt tilbake. Ved bruk i bil hvor en heile tida ligger i dette området med av /på med gassen vil desse to ilag fungere godt og vil sikre en smooth ride og umiddelbar gassrespons i alle turtall. Denne vacuumklokka er som regel ikkje med ombord i båten da den ikkje er nødvendig til slikt bruk. Det er altså ikkje denne vacuumsaken som sørger for tenningstiden ved høye turtall. Kortvarienten er at det fungerer ikkje slik da vacuumet er høyest når gassen er 'av' og det er dermed rett og slett ikkje mulig å få det til å fungere slik. Redigert 20.April.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ståle Kråkenes Svart 24.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2012 Brunswick svarte. Denne slangen er ikke vacuumslange, som flere har antydet for meg. Det er en slange som skal lede bort uforbrent drivstoff . Båten vil starte med defekt slange, men vil kunne gå dårlig på tomgang/sakte Med ny slange går den som ei klokke, selv uten noe gasspådrag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.