Jump to content

Flojet pentrypumpe starter uten grunn

Enzo

Recommended Posts

Jeg har en flojet pumpe som forsyner vann til hele båten, denne trekker vann fra 2 vanntanker der jeg kan stenge innløp individuelt.

Nå er det slik at den starter og går ca 1sekund hvert andre minutt nå men jeg finner ikke noe sted der det er lekkasje eller noe.

Det skal sies at om jeg stenger tilførsel til pumpen på tanksiden så stopper dette opp, da slutter den.

Den oppfører deg også likt uansett hvilken tank jeg velger å ha den å trekke vann fra.

Hadde forøvrig samme problem for et år siden men dengang gikk det over av seg selv

Slangeservice i Moss har tilbakeslagsventiler. Det er bare å sette en liten slangestump i mellom, ikke noe å lage problem av om det er slangetilkobling på tilbakeslagsventilen. Men husk: Det tar akkurat bare så lang tid før pumpen lekker så mye at du mister vanntrykket også. Det beste er å reparere pumpen til original stand. Eller kjøpe en ny kvalitetspumpe.

Nå vet jeg ikke om du har montert en trykkbeholder eller hva det nå kalles på anlegget ditt. Den settes på hode på trykksiden. Når pumpa går komprimeres luft i beholderen. Luft er mye lettere å komprimere enn vann, og derfor skal det lekke en del før pumpa starter igjen. Komprimeres bare vann faller trykket fort, bare det lekker noen dråper tilbake mot tanken, og pumpa starter mye oftere for å opprettholde trykket. Mulig du har en slik allerede.

Typisk problem når det kommer er lite rusk inn i ventilene i pumpa. Som flere andre har skrevet: Demonter, gjør rent og monter sammen igjen. Dette gjør du mye raskere enn å reise til båtbutikken. Og så slipper du arbeidet med å montere ny pumpe også.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Bortkasta penger,TO tommeltotter 15 min. 10 tommeltotter 1/2 time.

Åpne pumpa rep og sett sammen.

Må vel ha en båtbutikk for hånden uansett om jeg trenger deler skulle man tro.

Eller en akkumulatortank som slipper ut litt ?

Sjekk også om det er en sil på vannet som er tett også

Skal sjekke silen men om den er tett så vil det vel være andre problemer, akkumulatortanken er koblet ut, det står at man ikke skal bruke tank når man har den pumpa jeg har.

Har du sjekka at det ikke er blitt en liten lekkasje i utedusjen? Typisk lekkasjested etter en kald vinter.

Utendusjen ligger inne varmt om vinteren hos meg, men ja jeg har sjekket alt på trykksiden og det er på sugesiden problemet er.

Skal i gang å demontere pumpa i morgen, det kan altså være så enkelt som at det er ulumskheter som er problemet og at jeg ikke trenger nye deler

Flojet pumpene har tre små gummiventiler innvendig. Du ser disse når du deler pumpa. Ligger det et lite rusk her kan det bli som du beskriver.

4stk i min pumpe, har hatt den i atomer og gjort rent og montert igjen nå, den fungerer fortsatt ikke.

Drener akkumulatoren og se om det hjelper. Har sett noen av dem mister lufta over tid.

Du tenker på akkumulatortanken ? Den har jeg koblet ut, bruker den ikke.

letteste måte å sjekke om det er selve pumpa er å ta av slangen etter pumpa og erstatte det med en slange stump blendet med f.eks en skrue i..

greit å lufte slangen i en kopp før en skrur helt til slangeklemma. trykk opp og vent....

har du varmtvanns tank har den sannsynligvis en overtrykkventil som blør over trykk tilbake til vanntank, den kan lure deg om den er for liten eller lekker...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...