Enzo Startet 20.April.2012 Link til dette innlegget Startet 20.April.2012 Jeg har en flojet pumpe som forsyner vann til hele båten, denne trekker vann fra 2 vanntanker der jeg kan stenge innløp individuelt. Nå er det slik at den starter og går ca 1sekund hvert andre minutt nå men jeg finner ikke noe sted der det er lekkasje eller noe. Det skal sies at om jeg stenger tilførsel til pumpen på tanksiden så stopper dette opp, da slutter den. Den oppfører deg også likt uansett hvilken tank jeg velger å ha den å trekke vann fra. Hadde forøvrig samme problem for et år siden men dengang gikk det over av seg selv Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 20.April.2012 Link til dette innlegget Svart 20.April.2012 Den er jo trykkstyrt, så da høres det ut som at det lekker tilbake igjennom pumpa og så starter den igjen ? siden den står i ro når du stenger på baksiden. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Enzo Svart 20.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2012 Akkurat så da må vi mistenke selve pumpa da Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 20.April.2012 Link til dette innlegget Svart 20.April.2012 Den er jo trykkstyrt, så da høres det ut som at det lekker tilbake igjennom pumpa og så starter den igjen ? Den feilen har i alle fall jeg hatt på to stk trykkvannspumper (en membranpumpe og en impellerpumpe). Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Enzo Svart 20.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2012 (redigert) Comforthe. Hva ble løsningen, må den byttes eller kan det repareres ? http://www.depcopump.com/datasheets/flojet/4405%20Series%20Quad%20II%20w%20bypass.pdf Dette er den jeg har Redigert 20.April.2012 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SUN960 Svart 20.April.2012 Link til dette innlegget Svart 20.April.2012 Kunne kanskje montert en tilbakeslagsventil (enveisventil) mellom pumpa og vanntankene? Montert rett "før" pumpa slik at vannet ikke renner tilbake til tank. Bare en idé. Mvh. Stein Ivar. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.April.2012 Link til dette innlegget Svart 20.April.2012 Hva ble løsningen, må den byttes eller kan det repareres ? Åpner du pumpa, tipper jeg at du ser hva som er feil, ja reparere. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Enzo Svart 20.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2012 Høres ut som en god løsning om det finnes noe slikt for montering på den vanlige typen harde plastrør som er mellom pumpa og de manuelle ventilene Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 20.April.2012 Link til dette innlegget Svart 20.April.2012 Slangeservice i Moss har tilbakeslagsventiler. Det er bare å sette en liten slangestump i mellom, ikke noe å lage problem av om det er slangetilkobling på tilbakeslagsventilen. Men husk: Det tar akkurat bare så lang tid før pumpen lekker så mye at du mister vanntrykket også. Det beste er å reparere pumpen til original stand. Eller kjøpe en ny kvalitetspumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 20.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2012 Pumpa er 1år gammel men den er jo brukt mer enn folk flest bruker på "noen år" så kanskje den er sliten. Trodde flojet var ok kvalitet. Moss er nok litt langt unna akkurat nå men jeg skal til Den helder i morgen og skal se om jeg ikke finner en båtutstyrsbutikk der som kan hjelpe på problemet takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 20.April.2012 Link til dette innlegget Svart 20.April.2012 Nå vet jeg ikke om du har montert en trykkbeholder eller hva det nå kalles på anlegget ditt. Den settes på hode på trykksiden. Når pumpa går komprimeres luft i beholderen. Luft er mye lettere å komprimere enn vann, og derfor skal det lekke en del før pumpa starter igjen. Komprimeres bare vann faller trykket fort, bare det lekker noen dråper tilbake mot tanken, og pumpa starter mye oftere for å opprettholde trykket. Mulig du har en slik allerede. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.April.2012 Link til dette innlegget Svart 20.April.2012 (redigert) nå men jeg skal til Den helder i morgen og skal se om jeg ikke finner en båtutstyrsbutikk der som kan hjelpe på problemet Bortkasta penger,TO tommeltotter 15 min. 10 tommeltotter 1/2 time. Åpne pumpa rep og sett sammen. Redigert 20.April.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Brigg Svart 20.April.2012 Link til dette innlegget Svart 20.April.2012 Typisk problem når det kommer er lite rusk inn i ventilene i pumpa. Som flere andre har skrevet: Demonter, gjør rent og monter sammen igjen. Dette gjør du mye raskere enn å reise til båtbutikken. Og så slipper du arbeidet med å montere ny pumpe også. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bitteliten Svart 21.April.2012 Link til dette innlegget Svart 21.April.2012 Eller en akkumulatortank som slipper ut litt ? Sjekk også om det er en sil på vannet som er tett også Sitér dette innlegget Link to post
Coast Svart 21.April.2012 Link til dette innlegget Svart 21.April.2012 Har du sjekka at det ikke er blitt en liten lekkasje i utedusjen? Typisk lekkasjested etter en kald vinter. Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
Enzo Svart 21.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2012 Bortkasta penger,TO tommeltotter 15 min. 10 tommeltotter 1/2 time. Åpne pumpa rep og sett sammen. Må vel ha en båtbutikk for hånden uansett om jeg trenger deler skulle man tro. Eller en akkumulatortank som slipper ut litt ? Sjekk også om det er en sil på vannet som er tett også Skal sjekke silen men om den er tett så vil det vel være andre problemer, akkumulatortanken er koblet ut, det står at man ikke skal bruke tank når man har den pumpa jeg har. Har du sjekka at det ikke er blitt en liten lekkasje i utedusjen? Typisk lekkasjested etter en kald vinter. Utendusjen ligger inne varmt om vinteren hos meg, men ja jeg har sjekket alt på trykksiden og det er på sugesiden problemet er. Skal i gang å demontere pumpa i morgen, det kan altså være så enkelt som at det er ulumskheter som er problemet og at jeg ikke trenger nye deler Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 21.April.2012 Link til dette innlegget Svart 21.April.2012 Flojet pumpene har tre små gummiventiler innvendig. Du ser disse når du deler pumpa. Ligger det et lite rusk her kan det bli som du beskriver. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 21.April.2012 Link til dette innlegget Svart 21.April.2012 Har samme problem, men har egentlig ikke brydd meg. Har egen bryter til vannet som jeg slår av om natten, og da er det ikke noe irritasjon ved dette.Men kanskje jeg tar rådene om demontering/rengjøring til etterretning en dag jeg har tid. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Drener akkumulatoren og se om det hjelper. Har sett noen av dem mister lufta over tid. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 22.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Flojet pumpene har tre små gummiventiler innvendig. Du ser disse når du deler pumpa. Ligger det et lite rusk her kan det bli som du beskriver. 4stk i min pumpe, har hatt den i atomer og gjort rent og montert igjen nå, den fungerer fortsatt ikke. Drener akkumulatoren og se om det hjelper. Har sett noen av dem mister lufta over tid. Du tenker på akkumulatortanken ? Den har jeg koblet ut, bruker den ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Merkelig det fungerer hver gang hos en jeg kjenner. har du samme opplegget som i manualen. Og alle gummiklaffene så helt fine ut? Det må være pumpa siden den holder på trykket når du stenger sugeventilen som ikke er på tegningen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jernbåten Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 4stk i min pumpe, har hatt den i atomer og gjort rent og montert igjen nå, den fungerer fortsatt ikke. Tilbake til innlegg 9. Innertier til Jernbåten enda en gang :-) Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 letteste måte å sjekke om det er selve pumpa er å ta av slangen etter pumpa og erstatte det med en slange stump blendet med f.eks en skrue i.. greit å lufte slangen i en kopp før en skrur helt til slangeklemma. trykk opp og vent.... har du varmtvanns tank har den sannsynligvis en overtrykkventil som blør over trykk tilbake til vanntank, den kan lure deg om den er for liten eller lekker... Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 har du varmtvanns tank har den sannsynligvis en overtrykkventil som blør over trykk tilbake til vanntank, den kan lure deg om den er for liten eller lekker... Absolutt en mulighet. Hos meg går overtrykksventilen ned i egen beholder slik at jeg kan holde et øye med sakene. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Jada, selvfølgelig er det fire ventiler. Er du helt sikker på at du ikke har en liten lekkasje på trykksiden... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.