Jump to content

Flojet pentrypumpe starter uten grunn

Enzo

Recommended Posts

<br>Jeg har en flojet pumpe som forsyner vann til hele båten, denne trekker vann fra 2 vanntanker der jeg kan stenge innløp individuelt.<br>Nå er det slik at den starter og går ca 1sekund hvert andre minutt nå men jeg finner ikke noe sted der det er lekkasje eller noe.<br><b><font size="2">Det skal sies at om jeg stenger tilførsel til pumpen på tanksiden så stopper dette opp, da slutter den.</font></b><br>
<br>Etter disse opplysningene må vel være pumpen som slipper vannet tilbake til tanken...........<br>Og at " Autofill Tank Valve " har egen retur til tanken som på tegningen.<br><br> Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Er du helt sikker på at du ikke har en liten lekkasje på trykksiden...

Garantert siden den er tyst om jeg stenger mellom tank og pumpe, var det problem på trykksiden etter pumpa så ville den startet å gå da uansett.

Har sjekket alle gummi"lapper" inne i pumpa og rengjort, det er litt lengre mellom hver gang den starter nå etter at jeg rengjorde den, men den går nå ca 3-4sekunder hvert 3-4min istedet for 1-2sekunder hvert minutt.

Hvem vet, kanskje den er tyst igjen av seg selv slik den ble sist jeg hadde samme problem om jeg bare lar den modne seg et par dager.

Kan heller ikke se noen som helst fordel med å fjerne akkumulatortanken. Den sørger for et mye jevnere trykk i systemet og man unngår disse trykkpulsene som går som et stakittgjerde ettersom pumpen starter og stopper hele tiden ved forbruk da man ikke kan komprimere væske og er avhengig av en akkumulatortank for å holde et jevnt trykk. Veldig irriterende. Jeg ville satt systemet tilbake til orginal tilstand og koplet inn tanken igjen. Men lekkasjeproblematikken din ligger nok i pumpa. Den kan sikkert ordnes enkelt ved å sette inn en enkel tilbakeslagsventil på sugesida om du plages med å få pumpa til å holde tett. Tilbakeslagsventil på sugesida er i seg selv ikke heldig men det skader nok ikke noe som helst i dette enkle systemet. De får hos VVS forhandlere etc. i allslags typer og kvaliteter.

Hei

Er du sikker på at det er bare 4 ventiler?

Jeg har demontert min som jeg mener heter flojet. Her var det først 3 ventiler men med litt sjekking fant jeg 3 til.

Dvs det var 3 kammer med 2 ventiler i hver.

Har du fire kammer vil jeg tro du har sjekket halvparten av ventilene. en ventil inn og en ventil ut i hvert kammer.

Smaapala

Nå er det slik at den starter og går ca 1sekund hvert andre minutt nå men jeg finner ikke noe sted der det er lekkasje eller noe.

Det skal sies at om jeg stenger tilførsel til pumpen på tanksiden så stopper dette opp, da slutter den.

Den oppfører deg også likt uansett hvilken tank jeg velger å ha den å trekke vann fra.

Etter disse opplysningene må vel være pumpen som slipper vannet tilbake til tanken...........

Og " Autofill Tank Valve " har egen retur til tanken som på tegningen, hvis ikke er det flere muligheter.

Hvis opplegget er som på tegningen skal dette systemet ikke ha akkumulatortank.

En tilbakeslagsventil er bygget inn i pumpen. Dette gjør atvann fra land kan kobles

direkte inn påbåtens vannsystem. Tilbakeslagsventilen tåler et trykk på 9 kg.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hvorfor har du fjernet akumulatortanken ?

Fordi akkumulatortank skal kobles bort når man bruker denne typen pumpe, når jeg vil ha lite vann så åpner jeg bare litt på kranene og pumpen går sakte så øker den hastigheten ettehvert som jeg åpner for kranen, ikke slik som den gamle pumpa jeg hadde som var on/off og trykte max hele tiden men bruke akk.tank for å holde jevnt trykk osv.

Denne jeg har kan jeg faktisk la det renne litt vann med før den starter av en eller annen merkelig grunn, akkurat som det er akk.tank funksjon i pumpa.

Kan heller ikke se noen som helst fordel med å fjerne akkumulatortanken. Den sørger for et mye jevnere trykk i systemet og man unngår disse trykkpulsene som går som et stakittgjerde

Jeg har helt jevnt trykk uten tank med denne pumpa uten tank.

De får hos VVS forhandlere etc. i allslags typer og kvaliteter.

Skal se hva jeg finner når jeg har veien forbi en rørhandel eller båtdelforhandler, mulig jeg kjøper en ny pumpe for å ha denne game (nesten nye) som reserve, altid kjekt å ha 2 så man ikke tørster ihjel om pumpa skulle takke for seg.

Enzo, hvis det er et lite lokk/deksel på enden av pumpa. Ta av dette lokket, en liten skrue i midten. Under lokket er det en skrue med mulighet til å stille på trykkbryreren. Se om noe forandrer seg da...

Det er faktisk et lite lokk der, har du hatt samme problem og blitt hjulpen ved å justere der ?

Du kan forsøke justere umbracoskruen under lokket, men bare bittelitt. Moturs senker du trykket som pumpen vil stoppe/starte på. Kan kanskje hjelpe, men som nevnt juster bare bittelitt. Noter deg hvor mye du justerer (lag en strek før justering på skrue mot plasten) slik at du kan juster tilbake til dit den var hvis det ikke hjelper.

Trykkbryter er forøvrig også en reservedel på linje med membransett.

Flojet hat 4 membraner ja, Shurflo har 3 såvidt jeg husker.

Redigert av olpi (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...