Jump to content

Storseil blafrer i forlik, hvordan stoppe det ?


Enzo

Recommended Posts

Storseilet mitt som er et vanlig dacronseil blafrer inne ved masten når jeg seiler rom slør og det blåser 10ms eller mer, det blafrer sånn ca midt på masten mellom 3-4 klips/glidere, står og pisker inni masten.

Å stramme fallet nytter ikke og jeg har ikke cunningham, uten at jeg tror det skulle hjelpe så mye, er det noen som har tips til en quickfix på dette ?

Link to post
Share on other sites

Har du for stor genua? Kan det være du får innslagsvind fra denne?

Seilte uten forseil, vinden inn for langt bak til å få noe forseil til å stå.

 

 

skjøtet må vel være for slakt? Ellers har kanskje seilet mistet noe av fasongen..

Ja du har delvis rett, strammer jeg skjøtet så forsvinner det jo men når det nesten er 20grader fra platt lens så må nødvendigvis skjøtet være såpass ute som jeg har det når problemet oppstår

Link to post
Share on other sites

Skal teste ut litt mer konfigurasjoner og se hvordan det oppfører seg, sist natt så seilte vi i rotete sjø 120-130grader og det blåste opp i 15ms i kastene + trafikk og fiskebåter og drit uten AIS på alle kanter så vi prøvde med vilje å holde farten noe nede og bare la båten seile seg selv mens vi sjekket radar og prøvde å unngå å fryse ihjel selv :)så lyst og mulighet til å teste forandringer på seil var ikke på topp når man sitter med lommelykt i regnvær og stirrer ut i luften for å i det heletatt se om det var noe seil oppi der, og dette gjør man frivillig :)

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde dette problemet på en sun odyssey 35 jeg eide for endel år siden. Det er ingenting du kan gjøre sånn i utgangspunktet... Dette skjer gjerne når det er masse stikk i skjøtet og faktisk når trimmen er best. Irriterende, ikke sant?

 

Men kanskje kline på noe ekstra duk med teip ellernoe de typiske stedene slik at mellomrommet mellom seilet og masten blir mindre?

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det er vel sydd et bånd i forliket på seilet. Er det dette som slår eller er det duken bak?

Jeg har sett dette problemet på båter som seiler med for dårlig fall som strekker seg. Eller at avlaster gir litt etter. Hvis du har selftailing winch til fallet kan du prøve å ha det på vinsjen å se om det hjelper og du utelukker avlasteren.

Link to post
Share on other sites

Det er ingenting du kan gjøre sånn i utgangspunktet... Dette skjer gjerne når det er masse stikk i skjøtet og faktisk når trimmen er best. Irriterende, ikke sant?

 

Men kanskje kline på noe ekstra duk med teip ellernoe de typiske stedene slik at mellomrommet mellom seilet og masten blir mindre?

Vurderer det du sier, å kline på noe stasj der problemet er, men skal prøve å endre litt på mastebøyen først, slakke litt på D2 og stramme akterstag enda litt.

 

 

Det er vel sydd et bånd i forliket på seilet. Er det dette som slår eller er det duken bak?

Jeg har sett dette problemet på båter som seiler med for dårlig fall som strekker seg. Eller at avlaster gir litt etter. Hvis du har selftailing winch til fallet kan du prøve å ha det på vinsjen å se om det hjelper og du utelukker avlasteren.

Det er nok båndet som slår, altså de første 1-2cm så båndet er nok for slakt og det er en litt for stor operasjon å rette det, jeg har prøvd å stramme fallet men det nytter ikke, tør ikke stramme mer enn jeg har testet allerede, men skal jobbe litt med uthal og mastekrummingen.

 

 

Skjønner at du vil bli kvitt lyden, vil ikke være noe særlig kos å høre lyden i tre uker over atlanteren :)

Kort og greit, lyden skal bort

 

 

Er det det samme på motsatt halser? Tenkte kanskje at masten er litt skeiv i sideretningen.

Det er det samme ja

 

 

Høres ut som at seilet ditt er utblåst.

Det er ikke utblåst

Link to post
Share on other sites

Er det ikke heller å slakke akterstaget om masta har mye bøy?

Tidligere modellseiler.

Riktig. Men tanken her var å få mere bøy, for å flate ut seilet, og da formodentlig redusere blafring.

 

Siden problemet oppstår på lens med bommen sluppet langt ut antar jeg ved nærmere ettertanke at det ikke vil hjelpe noe som helst. :headbang:

 

Edit: Eller tar jeg feil her? Hvis vi for enkelhets skyld sier at bommen er sluppet helt ut til 90gr, så er mastekrummingen også 90gr på seilplanet. Da vil krummingen ikke bidra til å flate ut seilet. Isteden får du en bue på masteliket, sideveis i forhold til seilplanet, og punktet med blafringen vil være flyttet framover (i fartsretningen). Det innebærer jo en endring av seilets fasong det også, men på en annen måte enn om man strammer akterstaget på kryss.

 

En annen ting er spørsmålet om det ikke går an å skjøte inn seilet litt? Dette skjer på rom slør, når kursen er f.eks. 20gr på platt lens, og det blåser 10++ m/s. Dvs. båten har brukbar fart, og hva blir relativ vindretning da egentlig? Blir det for mye trykk kan du heller løse på kick'en og slippe ut i toppen.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har prøvd å skjøte inn endel og å heller ta ut toppen noe med mindre kick men saken er at det er i den øvre 1/3del av seilet problemet oppstår og da er vi like langt.

Skal sies at jeg hadde 2rev i storseilet når jeg hadde dette problemet sist. Hadde samme problem i fjor sommer også med fult seil oppe dengang

Link to post
Share on other sites

Skal nok finne en løsning av noe slag, en slags selvklebende gummisak eller noe på masten ved siden av sporet kan kanskje hjelpe, evnt flere glidere men da må seilet av og til en seilmaker, samtidig blir det å ta mer plass i høyden når jeg skal pakke det på bommen, noe som ikke er bra.

Link to post
Share on other sites

Har prøvd å skjøte inn endel og å heller ta ut toppen noe med mindre kick men saken er at det er i den øvre 1/3del av seilet problemet oppstår og da er vi like langt.

Desto lengre opp, desto mindre effekt av mastebøy også, vil jeg tro. Håper du får løst det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...