Jump to content

Første gangs snekke eiger, tut og kjør? ting eg bør passe på?


Proxor

Recommended Posts

Da har eg idag fått meg 22 fots snekke og har allerede vert utpå og puttra rundt mesteparten av formiddagen.

Båten er Bjoa 22 1980, motor: British leyland 37 hk, kjent, ukjent? bra - dårelig?

på max turtall for den til 2600rpm, normalt? eller bør den gå høgre? gasshendelen stopper vertfall i "dashbordet" da så får ikke dytta lengre, farten målte eg via navitronic appen til 6,4knop om det er korekt vet eg ikke men det føles vertfall litt fortare vet ikke hvor grodd den er under heller,

Men eg liker ikke presse den max så eg har puttret rundt med 1800rpm og kost meg med det.

Er det ting eg bør passe på med tanke på motor eller er det bare tut og kjør i mange år fremover?

Så viss eg husker rett var det ein sån knott man skrur litt på med grease på som går til akselen eller va det var, hvor offte skal eg skru litt på den? man skulle skru litt av og til og da man var helt i bunn ta opp og ha på ny grease og starte på nytt tror det hadde med forsegling og gjøre så det ikke kom vann inn, skru litt 1 gang i mnd? 1 gang i året? 1 gang i uka?

 

 

20120420_16.34.45.jpg

 

20120420_16.34.59.jpg

 

20120420_16.36.16.jpg

 

20120420_16.36.08.jpg

 

20120420_16.36.37.jpg

 

20120420_16.37.07.jpg

Redigert av Kurt-Inge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Smørekoppen skal du IKKE stramme til STADIGHET. Et par tre ganger i løpet av en sommersesong er det som skal til. Skrur du oftere presser du bare fett ut gjennom simmerringen i pakkbosen som smørekoppen sitter på og ut i hylserøret der det kun skal være vann. Mange bruker faktisk så mye fett at det kommer helt akter og ut til cuttlesslageret som er VANNSMURT og ikke FETTSMURT.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

da fekk eg vaska skinnbekledningen i rommet på båten, fant noe som heter tec7 tror eg det var på sprayflaske som eg brukte, og fekk vekk mesteparten, så nå ser det litt bedre ut rundt vinduene, gardina va fortrekt på andre bilde da men var ganske svart rundt vinduene men det har eg fått bort.

 

 

20120421_13.32.33.jpg20120421_13.31.29.jpg

 

20120421_13.37.39.jpg

Redigert av Kurt-Inge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...