BOBO II Startet 20.April.2012 Link til dette innlegget Startet 20.April.2012 Prøver igjen da emne ble stengt Hei fikk lekasje i den ene avtappningskruen på saltvannsiden til varmeveksleren på TAMD 71B. Er det bare og kjøpe en ny avtappningsskrue eller kan den tettetes med gjengetape eller annet materiale. Fant ut at denne ikke var skrudd helt inn, men kan også se på de andre tappeskruene at disse ikke er skrudd helt inn heller. Kan innsatsen bli ødelagt hvis jeg skrur disse tappeskruene helt inn. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.April.2012 Link til dette innlegget Svart 20.April.2012 Eg kjenner ikkje til om det kan være koniske gjenger på dette. Men det finnest. Om skruen er skadet så må du kjøpe ny. Det kan kun du vite. Normalt unngår eg gjengetape for å ikkje risikere å få det inni motorer. Locktite 577 er min favoritt på slik. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
mateco Svart 20.April.2012 Link til dette innlegget Svart 20.April.2012 ............. Er det bare og kjøpe en ny avtappningsskrue eller kan den tettetes med gjengetape eller annet materiale. Fant ut at denne ikke var skrudd helt inn, men kan også se på de andre tappeskruene at disse ikke er skrudd helt inn heller. Kan innsatsen bli ødelagt hvis jeg skrur disse tappeskruene helt inn. Som Sæbø også skriver så er antagelig pluggenes gjenger koniske. Det er derfor svært viktig å ikke bruke for stor makt når disse teites. I verste fall så sprenges godset i gjengepartiet. Utfra din beskrivelse så kan det være at du allerede har sprengt godset. I såfall så må du antagelig benytte gjengetape, stry, eller locktite for å tette. Normalt så skal bruk av tetningsstoff være unødvendig. I enkelte tilfeller så er disse pluggene også sink-anode-holdere. Det er da viktig å ikke bruke noen tetningsstoff på gjengene som gjør at du mister den elektriske kontakten til materialet som sink-anoden er ment å beskytte. Når du kjøper nye plugger for sjøvannssiden så påse at plugg-materialet er avsinkningsfri messing !! Lykke til ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
BOBO II Svart 21.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2012 Hei disse skruene er ikke koniske og ikke er det sink på dem heller brukte litt gjenge tape og tett ble det. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
BOBO II Svart 22.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Var ute på prøvekjøring i går med båten for og sjekke lekkasjen på varmeveksler og tappe skruen. Fikk meg en overraskelse med at nesten allt vann på ferskvannsiden på BB motor var lekket ut i kjølesvinet. Rart at jeg ikke fikk noe varsel på for høy temp. Tempen gikk ikke over 85gr på noen av motorene ved belastning (heldigvis) :smiley:mistenker at det er en lekasje i noen pakninger på varmeveksel mellom blokka og veksler. Skal ned i båten nå for og skru av hele sulamitten. Tidligere eier har brukt noe tettemiddel på pakkninger under og over veksler kan også være her det er lekasje. Får håpe det er en enkel sak. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Jori Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Hei disse skruene er ikke koniske og ikke er det sink på dem heller brukte litt gjenge tape og tett ble det. Det er riktig at de gamle pluggene ikke er koniske. Så der ville jeg gjort som Sæbø, brukt 577. Du har sikkert også en O-ring i enden av pluggen som bør byttes? Må du kjøpe nye plugger kommer du til å oppleve at nå har de blitt koniske. VP har på ett eller annet tidspunkt skiftet ut gjengetype på pluggene. Flere av disse pluggene har vel også sink anode på din motor? På mine 41B er det bare en plugg som har det. Hvis pluggen har en metrisk gjenget tapp (M8), skal det sinkanode på der. Nå blir dette gammelt nytt for deg, men kjekt til videre å vite, kanskje Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 29.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Ble ingen båttur på meg og rederinnen denne flotte helgen. Bestemte meg for og ta ut begge innsatsene i intercooler og varmeveksler denne helgen. Nå jeg ikke er en noen mekaniker men har tatt noen måneder på mekkern på yrkesskolen tenke jeg at dette er vel ikke vanskeligere for meg en for en likesinnede som er hobby mekker. begynte med avmontering av rør fra varmeveksler til giret. Så var det bare og begynne på intercooler med demontering av lokket og klemmhylser rundt Måtte selføgelig også fjerne oring og klemmhylser under huset på intercooler Da var det bare og dra ut intercooler insatsene ... uffff. denne så ikke bra ut full av fastbrent eksos og oiljefilm på hele insatsen.Er det noen som har litt peiling hvorfor insatsene er så tilgriset Fint med litt tilbakemelding på denne Da var den bare og begynne med varmevekslerne samme prosedyre som intercolerne varmevekslerne var egentlig vendig bra. tok dem ut og la dem i syre bad for og være helt sikker Etter grundig bad i ble insatsene nesten helt som nye. da var det bare jobben med innmontering den jobben er jo bare en kosejobb. Men jeg forstår ikke hva kan årsaken til at intercoolerne blir så tilgriset er det en liten lekasje eller noe gjennomslag i motor. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
nordan family 27 Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Oljedamp fra veivhusventilasjonen? Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 29.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Oljedamp fra veivhusventilasjonen? Betyr det at det er gjennomslag slik at det kommer en større reperasjon snart?? Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
GeirFrode Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Vet du hvor lenge det er siden sist intercooleren ble gjort ren? Det har jo en viss betydning med tanke på spørsmålet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 29.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Vet du hvor lenge det er siden sist intercooleren ble gjort ren? Det har jo en viss betydning med tanke på spørsmålet ditt. Nei har dessverre ikke noe data på dette. men på meg så virket det som det er en stund siden... forskjellige pakkninger på varmeveksel og intercooler. for meg så det ut som at det er brukt mere pakknings kitt på varmeveksler og svært så lite på intercoolere..jeg har bare hatt båten i 1 år.. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
GeirFrode Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Tror ikke dette hadde bekymret meg så veldig mye. Det kan være litt svetting fra turbo også som gjør dette, men så lenge det sannsynligvis er en del år siden intercooleren ble rengjort, så tror jeg ikke motoren er i så dårlig forfatning. Vel og merke hvis du ikke har andre indikasjoner, slik som høyt oljeforbruk, tungstartet osv. Mest sannsynlig vil du oppleve en motor som puster bedre etter denne sjauen. Husker jeg feil, eller har du tidligere klaget på mye sot på hekken og svartrøyk fra motoren? I så fall kan du ha noe av årsaken her. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.