Jump to content

Jordingsplate i sjøen for brygger


arkmarin

Recommended Posts

Jeg undrer meg på, hvordan vil det virke om flytebrygger utstyres med jordingsplater i sjøen, som er koplet til jordledningen på strømnettet? Om nabobåten har feil på sitt anlegg, vil strømmen kunne kommer til jord via din båt, med de problemer det kan medføre. Om bryggene hadde jordingsplater, så vil strømmen finne den letteste vei til jord, og da ikke gå gjennom nabobåtene. Baatplasseksperter, virker ikke det fornuftig?

Link to post
Share on other sites

Så lenge det er potensialforskjell vil det kunne gå strøm, også mellom flere punkter. Din båt, naboens, brygga .... .

Sjøen rundt en brygga med landstrøm har vel også jordnivå (tilnærmet)pr idag. Kobler man ut landstrømsjord i kabelen fra land og etablerer lokaljordplan m/kobberplate i bunnen av båten så slår jordfeilbrytere ut når man simulerer jordfeil i båten.

Hadde en elektriker med testutstyr i havna, og vi forsøkte dette på 3 båter. 2 med lokaljordplan og en med "godkjent" opplegg og jordfrobindelse direkte gjennom landstrømskabel. Det var ingen forskjell for når (hvilket jorfeilnivå) jordfeilbryter på land og i båtene slo ut.

 

Man kan selvsagt si at ledningsevnen i vannet vil være forskjellig avhegngig av renhet, saltinnhold mmm. Vi prøvde i brakkvann med svært lite/ingen saltinnhold.

 

Det kan også oppstå feil på landstrømsanlegg mot sjøen. En elektriker jeg snakket med fortalte om bl.a. brygger og stiger som ble tæret opp fort et sted her i Østfold pga en feil på landstrømmen.

 

Kan lite om hvordan man i praksis innstallerer/legger opp landstrøm i havner mht å etablere jordplan mot sjøen. Det kan sikkert elektrikere her fortelle mer om.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...