Jump to content

Montering av Smart-Tabs

GlennIversen

Recommended Posts

De skal vel vinkles ned slik at de presses jevnt med bunnen etterhvert dom du kommer i plan

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

De svarte jeg hadde var justerbare, og all nødvendig info stod i bruksanvisningen.

det fulgte også med en vinkelmal for å få rett vinkel.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

De som jeg monterte i fjor skulle vinkles nedover, dvs monteres noen grader under bunnivået, slik at når du begynner å kjøre, presses planene opp slik at de ligger plant med bunnen. Dette ifølge monteringsanvisningen.

Mener å huske at det fulgte med en mal for dette.

Det hører forresten med til historien at de to gassfjærene som skulle sørge for å presse platene ned, sluttet å virke etter en sesong.

Ja, trimplanene skal naturligvis vinkles slik at de vinkles ned under bunnen på båten. Det er derfor de funker, fordi de presservannetnd og da gir et løft :thumbsup: vinkelen på flapsene bestemmer du med hvor høyt opp du setter øvre feste for gassdemperen. Etterpå kan du justere funksjonen ved å flytte innfestingen oppe og nede på gassdemperen.

Det følger med en papirmal forvinkelen. Jeg skjærte ut en papp plate for å få rett vinkel.

Tech7 herser vel i vann også :thumbsup:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
  • 2 uker senere...

Da er båten testet med smart-tabs sx, og jeg ble veldig positivt overasket.

Fra å ha en båt med skikkelig "kenguru-syken" som bare hoppet så fort gassen ble brukt, så fikk jeg nå en båt som ligger fjellstøtt og rolig i vannet. :thumbsup:

Planer veldig raskt, og holder seg i plan helt ned til rundt 10-12knop.

Båten de sitter på er en skibsplast sportsmann 14fot med en Evinrude 55hk bakpå, altså en relativt kort og baktung skute :rolleyes:

Ha en fin dag

Hengslene på flapsene skal ligge plant med bunnen.

https://baatplassen.n...post__p__934844

Mine instrukser sa 1/2" over bunnen - da skal de bremse mindre

http://www.nauticusinc.com/installation.htm

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Glenn: valgte du sx-varianten i sort plast, eller de med metallplater? Og evt begrunnelse for valget?

Og opplevde du noen merkbar reduksjon på toppfarten?

Jeg valgte SX varianten, den i sort plast, dette gjorde jeg etter å ha lest på diverse nesttsider hvorpå de aller fleste hadde bedre erfaringer med den kontra den i metall.

Farten minsket maks 2knop, men til gjengjeld planer båten mye lettere og holder seg i plan på utrolig lav fart.

Jeg har ikke justert hardheten på demperen, satt den i posisjon 3 som anbefalt på monteringsanvisningen.

Ha en fin dag

Jeg har nå kjøpt mine for montering på Askeladden 505. Fikk et spørsmål fra naboen i den forbindelse: Hvordan oppfører de seg under bakking? Jeg ble litt svar skyldig, har jo ikke hørt noen har nevnt det som minuspunkt, så jeg antar det er uproblematisk. Men for å spørre dere med erfaring: Påvirker det bakkeegenskapene i det hele tatt (eks. manøvreringsevne)? Og er det noen riskio for at flapsene kan "vrenge seg" under hard bakking?

• 2 uker senere...

Nå har jeg fått prøvd disse noen turer, og justert litt på "stivheten" flyttet litt på armen på de og funnet fin posisjon som jeg er fornøyd med.

Når det gjelder bakking så ser dette ut som at det går veldig greit, tror du skal bakke lenge og fort før smart-tabsene skades av dette.

Farten på båten ligger på maks 36knop i følge knopmåler og med gps har jeg nå målt den til 66km/t , slik som tabsene står nå.

Men den beste forskjellen er at båten har sluttet å hoppe, og jeg slipper å bare se masse blå himmel før båten planer, for nå planer den mye raskere og heiser seg opp i plan på en behaglig og fin måte.

Selv med batteri, 30liter bensin og masse utstyr baki og mine 100kg klarer båten å ligge pent i plan helt ned til ca 12knop og da er jeg fornøyd :thumbsup:

Ha en fin dag

• 7 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...