Jump to content

Garmin GHC 10, "Søker etter autopilotkontroller"


Laholm

Recommended Posts

Da er båtsesongen startet, og med den nye utfordringer. Jeg var ute og gikk i nærmiljøet da autopiloten sluttet å fungere. Siden har den ikke fungert. Når jeg starter den sier den at den "søker etter autpilotkontroller". Dette var forøvrig feilmeldingen jeg fikk opp da autopiloten ga seg.

 

Når jeg går inn i hendelsesloggen, fremgår det at plotteren mistet kontakten med den eksterne GPS’en på det aktuelle tidspunktet. Det er faktisk angitt posisjon for hvor jeg var da det skjedde, og den stemmer også. GPS fungerer imidlertid, jeg får både posisjon og kurs på plotteren. Men fremdeles kommer meldingen om at GHC 10 søker etter autpilotkontroller. Jeg har sjekket CCU, alle ledningene er på plass. Jeg vet imidlertid ikke hvordan jeg tester selve CCU, at den fungerer.

 

Har noen gode forslag til hvordan jeg bør gripe denne an videre?

Laholm

Link to post
Share on other sites

Ta med en laptop med innebygd serieport eller usb-serieport adapter og koble serieporten direkte til GPSens NMEA utgang.

Kjør Start->Tilbehør->Kommunikasjon->HyperTerminal, koble programmet til serieporten og fikle med bitrate (4800), stopbits (1) og paritet (ingen) til du ser NMEA setningene dukker opp i programmet.

Koble PCen fra GPSen og koble til igjen på autopiloten. Her skal du også se NMEA-setningene i programmet. Gjør du ikke det er det en feil mellom GPS og autopilot. Ser du NMEA-setningene må begynne å lete etter irrede kontakter på autopiloten.

 

EDIT: jeg har forutsatt at du bruker NMEA 0183 mellom GPS og autopilot...

 

EDIT2: ...og når jeg sjekker nærmere på Garmin GHC 10 så er det sannsynligvis et mer komplisert opplegg enn jeg først trodde... Du bør kanskje gi litt mer oppplysninger for å få kvalifisert hjelp her.

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Takk, Sjøtunga. For en teknologisk idiot som meg vil det ta litt fintenking å få til de koblingene du foreslår. Imidlertid er det slik at når jeg går inn på listen over enheter som er koblet til plotteren via NMEA 2000, kommer GPS og GHC 10 opp, men ikke CCU. Denne er også koblet via NMEA nettet, så jeg ville tro den skulle være synlig der. Jeg har en ekstra NMEA-leding hjemme, og hvis den er lang nok kan jeg teste om det er en ledningsfeil (de andre enhetene i NMEA-nettet fungerer).

Det kan teoretisk også være et ledningsbrudd på signaleringen mellom CCU og GHC10, men da ville jeg trodd CCU var på listen over tilkoblede enheter, selv om GHC da ikke ville få signalene.

 

Alt i alt har jeg nok et stigende bekymring i retning av at det er CCU som har tatt kvelden, og det blir en mer kostbar affære. Jeg ville være svært interessert i om det var mulig å gjøre en øvelse som ligner den du beskriver, men da rettet mot CCU heller enn GPS, som jeg vet fungerer og gir signaler til plotteren.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Det jeg skrev ovenfor er totalt irrelevant når du bruker NMEA 2000. Jeg kjenner ikke den teknologien, og kan ikke hjelpe deg.

Men å bytte kabel vil iallfall hjelpe til å lokalisere problemet.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

I NMEA 2000 systemet med flere en 2 komponenter koplet sammen er det en såkalt backbonekabel som er "hovudpulsåren" i systemet. Denne er nok fungerende siden resten av systemet fungerer. Fra denne backbonekabelen går det en ledning til kvar av komponentane. Du kan lese GPS fra GHC10, alltså er kablen mellom GHC10 og backbone i orden. Sjekk kabelen mellom prosessor (CCU) og backbone ( prøv å bytt ut denne) rekner med CCU får ekstern spenning (ikke fra NMEA2000 nett) skjekk at den har spenning, det er somregel noen dioder som blinker og herjer på:) neste skritt er å prøve å bytte ut (CCU.

 

Det er også mulig at GHC er koplet direkte til CCU, om dette er tilfelle så er ledningsnettet i orden ( med tanke på at du ser gps på GHC) da er det ikkje stort annet en spenning til CCU eller defekt CCU som kan være årsaken.

 

LYkke til

Link to post
Share on other sites

Takk, jeg trenger de gode ønskene. Jeg ser ikke GPS fra GHC, men både GHC og GPS listes som tilstede i nettet sett fra plotteren.

 

I morgen planlegger jeg å koble CCU i kontakten som pr i dag brukes til GPS, og GPS til den som brukes til CCU. Dersom jeg da fortsett ser GPS som tilkoblet ligger ikke feilen i koblingen mellom CCU og backbone. I så fall bør jeg vel ikke se CCU når den er tilkoblet i GPS kontakten, og da er vel det sørgelige faktum at feilen ligger i CCU.

 

CCU får sin strømtilførsel via NMEA 2000, dette er i samsvar med de instruksene som fulgte med utstyret, og har fungert utmerket i to år.

 

FinnC er inne som konsulent/ arbeidende prosjektleder, og dermed har jeg den største ro for at dette skal gå greit til slutt!

 

Ny oppdatering kommer i morgen,

Laholm

Link to post
Share on other sites

oy. beklager, eg har sett på det som heter ccu som prosessoren til piloten. Men dette er vel flugatecompasset?

isåfall blir den driftet fra nmea2000 nettet ja. Det er veldig skjelden at disse totalt slutter å fungere, feil på disse er som oftest periodisk og/eller feil kurs. Men nå har eg lite erfaring med garmin utstyr. Eg haller mot feil på kabelen, knekte pinner i kontakt eller lignende=) Kan jo også være feil i software, mulig du kan resette prosessoren på ett vis :)

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket at ECU har strømtilførsel? Husker jeg ikke feil har denne en diode som indikerer at alt er OK. CCU (kompasset) skal være tilkoplet med dropkabel til backbonekabelen og til ECU (kontrollenhet) med egen kabel samt til GHC10 med gul kabel. Den gule kabelen er for å starte ECUen.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

Da har det nok en gang vært en nyttig dag i båten. Gikk løs på problemstillingen der jeg slapp i går, med den økte kunnskap som lå i de siste innleggenen på Baatplassen. Startet med å sjekke strømtilførsel til ECU. Ikke lys i dioden.

 

Kastet nok et blikk på koblingsskjemaet FinnC laget da han var installsjonsmester (med mindre begavet lærling...) Konkluderte med at det nok var en sammenheng mellom CCU og manglende strøm til ECU. Det var noe med et rele som for et lite kyndig blikk kunne se ut til å bli matet fra CCU for å å slå over i tilkoblet modus. Koblet CCU av NMEA, flyttet GPS til CCUs plass. Nettverket leste fortsatt GPS, dermed så det mindre lovende ut i forhold til €800 for ny CCU.

 

FinnC ankom, bekreftet at dette antakelig betød at CCU ikke fungerte, men kjøpte ikke helt at dette lå i selve CCU. Han var ikke overbevist om at CCU får strøm via NMEA2000, og gikk "baklengs" mot ECU, konkluderte så med at ECU som ikke fikk strøm, ikke skulle ha strøm via CCU. Releet til CCU slås riktignok av når det ikke er strøm i NMEA 2000-nettet, men får denne beskjeden direkte fra NMEA 2000, ikke via CCU. Vi visste det var strøm i NMEA 2000 når det er skrudd på. Releet slår inn slik det skal, altså var det noe galt med strømforsyningen til ECU (fra batteriet, via sikring).

 

Nærmere etterforskning viste følgende:

ledning.jpg

 

FinnC strammet kabelskoen, satte den på, og ECU fikk strøm, dioden blinket, CCU kom til syne i NMEA 2000 nettet, og autopiloten slo seg på. Gode venner er gode å ha!

 

Deretter fikk to sønner og en nevø gleden av å delta i vask og polering. Alt i alt en svært god dag i båten. (Hadde vanlig med kryssreferanser, ville jeg lagt inn en liten en i "Hva har du gjort med båten i dag".

 

Takk til Sjøtunga, Frsnd 1 og Coast for bistand underveis, og spesielt til FinnC!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...