Jump to content

Golden Teak sealer, dekkevne

Bitteliten

Recommended Posts

Supert, takk. NordWest har sendt med 8,5 liter, så da har jeg vel en stund :rolleyes::giggle:

Tester Sealer for første gang i år. NordWest har lagt på det i vinter. Så min jobb blir å vedlikeholde gjennom sesongen. 2-3 ganger tenker jeg. Ser for meg at det bare er dollbord og badeplatform som trenger det. Resten av båten, dvs akterdekk og flyen er dekket til med kalesjer.

Også regner jeg med renere båt etter at Peterson stengte :rolleyes:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Vurderer å bruke Coelan på min badeplattform. Har et lite felt på plattformen der vann blir liggende og gir misfarging. Har tenkt på å bruke teak sealer, men lurer litt på hvor godt den holder og hvor ofte en må smøre på for å holde fuktighet borte. Noen som kan dele av erfaringer

Maxum 4100 scb, Chenette III

• 1 måned senere...

NordWest slipte og oljet teak dekket vårt med Golden Teak. Båten har vært på vannet siden april. Teaken begynte nå å bli litt lys. I går vasket jeg teaken med Zalo, første gang jeg vasket teaken i år. Oljet i dag. Synes dette fungerer bra. Gikk med litt over 1/2 liter på hele båten. 55a720ac-db77-f7cb.jpg

Ankerbokslukene var ikke helt tørre da bildet ble tatt

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Flott å se at noen med teak dekk tar jobben med å vedlikeholde. Jeg vet mange sverger til å la teaken være ubehandlet, men det kan da ikke være moen tvil om at den er penest når den er oljet og fet. Det er jo da gløden i treverket kommer frem.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hvordan påføres olje på teaken? Jeg sliter med at det blir mye søl på plasten. Vanskelig å få bort. Tenkte å fukte en klut med olje og "tørke" over teaken.

Var også plaget med søl på plasten før, men brukte i år en pensel fra Biltema hvor busten var byttet ut med skumgummi: Null søl :thumbsup: . Kostet vel ikke stort mer en kr. 20 for ett håndtak og to skumgummiputer.

• 1 måned senere...

En liten oppdatering på vår erfaring med Golden Teak. Største nytten er at båten nå alltid ser velstelt og ren ut. Før har jeg syntes båten vært møkkete fordi teaken var grå. Det ledet til mye vasking, og for mye skrubb på teaken

Det er nå ca to måneder siden vi vedlikeholdsoljet teaken, ref bilder over. Fire mennesker og en langhåret firebeint har bodd i båten i 3 uker i strekk. Båten har vært brukt aktivt utenom ferien også. Båten har blitt vasket utvendig med Zalo el omtrent en gang i uka på ferien.

Størst slitasje på teakoljen har vært på badeplatformen. Det overrasker meg litt i og med at jolla dekker mesteparten av den. Jeg tror det er saltvannet som sliter her. Det kommer vann på platformen når vi kjører.

I går vasket jeg teaken med Zalo igjen, skrubbet ikke. Bare skumbad med myk børste. Der badeplatformen var mest skitten/slitt vasket jeg forsiktig med en myk svampskrubb på tvers av trefibrene for å løse opp møkk. Det kom ca 30 mm regn i går, så såpa ble godt skyllet bort :smiley:

I dag oljet vi. To voksne brukte omtrent 2 timer. Litt lenger enn forrige gang, det skyldes at jeg tok akterdekket og trappa til fly også. Akterdekket har blitt vasket annenhver dag fordi bikkja bor her, og det blir mye hår fra han. Teakoljen var fortsatt bra, men litt lys :smiley:

Her er resultatet fra dagens oljing. Olja har ikke helt fordampa overalt ennå, derfor noen mørkere staver innimellom

55a5f75a-58e2-7533.jpg

55a5f75a-58f6-4fa3.jpg

55a5f75a-5903-9ae4.jpg

Akterdekket har ikke dampet av like mye ennå fordi det er tett kalesje rundt her

55a5f75a-593a-e697.jpg

Dette er siste oljinga for i år. Vi synes det er greit å vedlikeholdsolje to ganger i sesongen. Resultatet er mye bedre enn forventet. Vi er superfornøyde :smiley:

Dette viser vel at det er fult mulig å holde teaken pen ved å olje med rett produkt et par ganger i sesongen.

Jeg tror ikke det er spesielt mye mer arbeid enn å skrubbe på ubehandlet i tide og utide.....også ser det så mye finere ut :thumbsup:

(gjorde selv det samme når jeg hadde skjærgårdsjeep med teakdørk og hadde samme erfaring)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Må man fjerne all "vanlig teakolje" før man bruker denne, eller kan man bare vaske med Zalo, la det tørsle og så påføre. Tenker på om man bør bruke teak cleaner eller ikke.. ?

I mitt tilfelle relativt ny teak som ikke ser veldig ille ut, men hvor kanskje dette produktet er bedre en vanlig teakolje?

Ser ut for at man ikke skal tørke av overksytende på dette produktet, stemmer det? :

http://www.seacrest....sanvisning.html

Redigert av olpi (see edit history)

Det er en tre stegs behandling.

1. Cleaner

2. brightner

3 sealer

Trinn 1og 2 ble gjort ved opplag i vinter (alternativt sliper man teaken).

Trinn 3 er ojlen vi har brukt selv som vedlikehold.

Jeg har tidligere brukt trinn 1 og 2 og det er enkelt. Vet ikke om det fjerner gammel olje.

Man tørker ikke av overflødig, og teaken blir ikke glatt når den er våt etter behandling

Benytter også Golden teak sealer og har brukt det i 10 år. Zalo på teaken var ny og lurer på om det kan være riktig å benytte...? Cleaner er jo det stoffet som skal benyttes. Zalo fjerner jo fett og det er vel neppe heldig. Til påføring har jeg benyttet svamp som jeg har klipt til, men pensel går jo også utmerket.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...