Jump to content

Golden Teak sealer, dekkevne

Bitteliten

Recommended Posts

Har lest denne tråden med interesse fordi jeg har eksprimentert med de fleste mirakelkurer for å få teaken pen. Den gulgrønne fargen som nevnes i tråden er "lettest" å få med Snappy. I tillegg ødelegger Snappy aluminium som ikke er smørt inn met "protection" fett...

Hövlingen 1,2 og 3 (3= Golden teak sealer) blir også litt feil i fargen (bedre enn snappy)

Den beste løsningen, som jeg ble anbefalt av Thomas på Marieholm*, var å kombinere Hempels teak cleaner og Hövlingen Teak Sealer 3. Fargen blir pen lys brun uten gulgrønnt skjær.

Hempels teakcleaner er billigere og bedre enn Snappy/Hövlingens cleaner/brightener og man slipper å bruke brightener før teaksealer legges på.

Resultatet blir som bildene til Bitteliten :-)

Så et spørsmål: vil ikke bruk av Zalo fjerne voksen i gelcoaten slik at båten må vokses etter hver vask?

TMS

Jeg erfarer ikke at Zalo tar voksen. Brukte Jotuns spray på våt båt voks i ferien, og også den overlevde Zalo. ble overrasket positivt av holdbarheten på den voksen

Jeg liker ikke tanken på å blande cleaner og sealer fra ulike produsenter. Er litt kjipt om slike produkter ved et uhell skulle reagere med hverandre. Klissete nater er ikke ukjent resultat. Det er klin det :smiley:

Vår teak er kun behandler med Golden Teak produktene. Dog er nok resultatet litt preget av at teaken ble slipt i vinter.

Har sett andre båter som har testet sealer på slitt teak. Det blir ikke bra

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg har testet kombinasjonen Hövlingen cleaner/brightener/golden sealer

Og Snappy cleaner/brightener/sealer

Samt Hempel cleaner og Hövlingen golden sealer

Siste kombinasjon gir, etter min erfaring, best resultat og mindre arbeid.

Natene blir ikke skadet av kombinasjonen Hempel/Hövlingen. Marieholm har testet dette på en rekke "apeloftbåter" som jeg så resultatet på før jeg forsøkte :-)

TMS

Har vel ikke erfaring med at Snappy gir en gul grønn farge jeg, men den blir skjoldete da noe av Snappy sealeren etter et par måneder vaskes vekk. Da er det bare å bruke cleaneren til snappy og legge et lag sealer til og den er like fin igjen. Tror vel at hvis en legger sealer uansett type på en ikke ren teak så kan vel resultatet bli en gulgrønn farge, så teaken må være frisk og helt ren (les som ny) før en behandler med noe som hest.

For meg er det viktig at det holder lengst mulig, og der tror jeg Golden er best.

Min erfaring er også at teaken må være helt ren og lys/bleket før sealer legges på. Synes også at Golden sealer gir det peneste resultatet. Skitten teak med sealer blir ikke bra uansett hvilken sealer som brukes. Og bruke Snappy sin cleaner for å friske opp uten å bruke brightener, vil gi en mahognyrød farge. Så man kommer ikke utenom tretrinns prosessen med cleaner, brightener og sealer hvis man bruker Snappy. Pluss å beskytte aluminiumsrammer mot cleaneren...

Det hadde vært interessant om det er noen andre som har erfaring med Hempel cleaner og Hövlingen Golden Sealer uttale seg og ikke bare de som synser uten å ha testet :-)

Og by the way, Zalo løser opp fett og voks er fett. Sikkert ikke noe problem på ny gelcoat, men det er nok lurere å bruke et vaskemiddel som ikke tar voksen f.eks zip bilshampo

TMS

• 1 måned senere...

Hvis dette hadde smittet over på dekketøy ville du nok ikke hatt det på dørken. Da er jeg redd det hadde smittet av på skoene og deretter over alt du gikk.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

• 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...