Jump to content

Golden Teak sealer, dekkevne

Bitteliten

Recommended Posts

Bitteliten skrev: oljet 2 ganger i sesongen. Ved denne vedlikeholdsoljingen, bare vasker dere og så oljer, eller er det "full pakke" med cleaner, brightener og olje?

Skal hente ny båt snart hvor dekket er oljet med ett strøk fra forhandler. Er det greit, eller bør jeg ta ett strøk til med en gang?

Jeg ville prøvd med et strøk nr to på et litet område nå. Om teaken suger det greit til seg ville jeg lagt på et strøk til.

Ved vedlikeholdsoljing i sesongen gir jeg teaken skumbad med zalo og myk børste. Gnikker ikke mye med børsten. Etter tørk legger jeg på ett lag sealer. Har alltid acetonflaske og tørkerull i nærheten for å fjerne søl på gelcoat

Ja da er jeg i gang, med Golden Teak, bildene under viser teaken etter behandling med cleaner og brightner. De to siste bildene viser første strøk sealer som berynner å tørke.

Jeg tok andre strøk i dag, skal ta noen bilder når det er tørket. Det var en omfattende jobb og mye søl, denne sealeren er meget tynntflytende så det er umulig å ikke grise,

så det gikk noen tørkeruller.

Likte egentlig snappy sealeren bedre, den trenger kun et strøk, og den er ikke så tynn så det blir mindre søl, og det tar bare halve tiden å legge på sealeren.

Men nå er jobben gjort så det blir moro å se hvor lenge den holder seg pen.

bilde

bilde

bilde

bilde

Bruker du ikke svamp når du legger på sealeren da? Blir ikke noe særlig søl da. Engangs gummihansker og en " skrubbesvamp" er tingen. Så bretter du bare hanske over svampene når du er ferdig. Da kan du også bruke sealeren rett fra kanna. Selv syntes jeg den er veldig grei å bruke uten noen form for søl...... En annen ting som jeg har nevnt tidligere er at den ikke holder like lenge som den gjorde før da noen av virkestoffene er fjernet....

Redigert av Finn Erik (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Vurderer å fresche opp teaken når jeg får tid, har behandlet med Golden sealer og det ser ut som denne sealeren holder vesentlig lenger en Snappy.

Men lurer på hva dere gjør ved en etterbehandling, vasker dere helt ned med cleaneren og brigtneren etter en grundig såpevask, så to strøk sealer som første gangen, eller bruker dere kun cleaneren og så sealer.

Teaken ser ikke ut til å bli mørkere så brigtneren er vel sikkert ikke nødvendig når jeg tenker meg om.

Jeg vasker over med Zalo og myyyyk børste. Skumbad rett og slett. Ikke skrubbing. Spyler godt, tørker helt, legger på ny sealer.

Fettflekker tar jeg bort med ren aceton.

Gjør dette to ganger ila sesongen. En før langtur og en etter langtur.

Om vinteren renses teaken med cleaner, brightner og to lag sealer.

Merk: sealer på gelcoat fjernes enkelt med ren aceton

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Må si du holder teaken din pen Bitteliten. Legger ned en del timer siden du har så mye av den vil jeg tro, men jammen er det flott å se hvordan den holder :thumbsup:

Skuta di begynner jo å bli rett så tilaarskommen nå :wink:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

• 3 måneder senere...

kommer an på hva slags farge du vil ha. Jeg er ganske sikker på at vår teak er behandlet med trinn 2, dvs brightner, før den er oljet med sealer.

trinn 1 trengs bare på teak som trenger rens, dvs ikke ny teak eller nyslipt teak

kanskje du kan få tak i et par teak staver og prøve?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
  • 3 år senere...

Jeg har fått noe misfarging på gelcoat etter bruk av Golden Teaksealer. Dette har sittet på gelcoaten noen dager,

Har forsøkt å fjerne det med aceton, men det er fortsatt noen standhaftige flekker som ikke går bort sånn uten videre.

Bør jeg bare fortsette å jobbe med aceton eller er det andre ting/midler som jeg bør bruke her? 

Edit: Fant relevant innlegg her: 

Redigert av BingoBonzo
Fant relevant innlegg (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...