Bitteliten Svart 19.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Bitteliten skrev: oljet 2 ganger i sesongen. Ved denne vedlikeholdsoljingen, bare vasker dere og så oljer, eller er det "full pakke" med cleaner, brightener og olje? Skal hente ny båt snart hvor dekket er oljet med ett strøk fra forhandler. Er det greit, eller bør jeg ta ett strøk til med en gang? Jeg ville prøvd med et strøk nr to på et litet område nå. Om teaken suger det greit til seg ville jeg lagt på et strøk til. Ved vedlikeholdsoljing i sesongen gir jeg teaken skumbad med zalo og myk børste. Gnikker ikke mye med børsten. Etter tørk legger jeg på ett lag sealer. Har alltid acetonflaske og tørkerull i nærheten for å fjerne søl på gelcoat Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 20.April.2013 Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 Ser at det er viktig å følge opp vedlikehold hele tiden. Ellers får man gul/grønne dekk Ikke særlig vakkert. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
baatsman Svart 20.April.2013 Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 Kjøpte den på Båt-bua i går. Prøver den. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 20.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 Hver annen måned i seseongen går vi over. Det er først og fremst sola som bryter ned oljen. Øst vendt del av båten misfarges først Sitér dette innlegget Link to post
Aq 28 Ht Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Det skal til to strøk med Golden sealer, hvor lang tid går det (ca.) før en kan legge strøk nr to, har tenkt å ta jobben til helgen på min båt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Kommer an på tørk og hvor mye teaken suger. Jeg har lagt på med en dags mellomrom. Men det er bare å teste det Sitér dette innlegget Link to post
Aq 28 Ht Svart 28.April.2013 Link til dette innlegget Svart 28.April.2013 Ja da er jeg i gang, med Golden Teak, bildene under viser teaken etter behandling med cleaner og brightner. De to siste bildene viser første strøk sealer som berynner å tørke. Jeg tok andre strøk i dag, skal ta noen bilder når det er tørket. Det var en omfattende jobb og mye søl, denne sealeren er meget tynntflytende så det er umulig å ikke grise, så det gikk noen tørkeruller. Likte egentlig snappy sealeren bedre, den trenger kun et strøk, og den er ikke så tynn så det blir mindre søl, og det tar bare halve tiden å legge på sealeren. Men nå er jobben gjort så det blir moro å se hvor lenge den holder seg pen. Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 28.April.2013 Link til dette innlegget Svart 28.April.2013 (redigert) Bruker du ikke svamp når du legger på sealeren da? Blir ikke noe særlig søl da. Engangs gummihansker og en " skrubbesvamp" er tingen. Så bretter du bare hanske over svampene når du er ferdig. Da kan du også bruke sealeren rett fra kanna. Selv syntes jeg den er veldig grei å bruke uten noen form for søl...... En annen ting som jeg har nevnt tidligere er at den ikke holder like lenge som den gjorde før da noen av virkestoffene er fjernet.... Redigert 28.April.2013 av Finn Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Aq 28 Ht Svart 28.April.2013 Link til dette innlegget Svart 28.April.2013 Bruker svamp børster, og det blir søl når jeg har på sealer på siden av panele ned mot glassfiberen. De panelene som er nedfelt er ingen problem. Mulig jeg ikke behøver å ha på sealer ned langs kantene på de panelene som er limt oppe på dekket, i alle fall ikke steder som ikke synes. Sitér dette innlegget Link to post
Aq 28 Ht Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Vurderer å fresche opp teaken når jeg får tid, har behandlet med Golden sealer og det ser ut som denne sealeren holder vesentlig lenger en Snappy. Men lurer på hva dere gjør ved en etterbehandling, vasker dere helt ned med cleaneren og brigtneren etter en grundig såpevask, så to strøk sealer som første gangen, eller bruker dere kun cleaneren og så sealer. Teaken ser ikke ut til å bli mørkere så brigtneren er vel sikkert ikke nødvendig når jeg tenker meg om. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 (redigert) Jeg vasker over med Zalo og myyyyk børste. Skumbad rett og slett. Ikke skrubbing. Spyler godt, tørker helt, legger på ny sealer. Fettflekker tar jeg bort med ren aceton. Gjør dette to ganger ila sesongen. En før langtur og en etter langtur. Om vinteren renses teaken med cleaner, brightner og to lag sealer. Merk: sealer på gelcoat fjernes enkelt med ren aceton Redigert 14.Juli.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Aq 28 Ht Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Legger du to lag med sealer etter Salo vasken, eller holder det med ett? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Holder lenge med ett lag Sitér dette innlegget Link to post
Aq 28 Ht Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Takk for raske og gode svar Bitteliten. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Alltid hyggelig å være til hjelp Her er sitrap per nå. Olja for 3-4 uker siden Badeplatformen slites mest pga all trafikken der Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Må si du holder teaken din pen Bitteliten. Legger ned en del timer siden du har så mye av den vil jeg tro, men jammen er det flott å se hvordan den holder Skuta di begynner jo å bli rett så tilaarskommen nå Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bitteliten Svart 14.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 (redigert) Takk Om 5 år er tilårskommen båt så er den vel det Jeg flikker bare på om sommeren. Grunnjobben har NordWest gjort hver vinter den ble pusset ned for to år siden. Også er teaken av samme kvalitet som resten av båten. Ikke noe juks der Redigert 14.Juli.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 27.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2013 Løfter denne tråden litt.. Synes fargen Bitteliten får med produktene til Høveling er akkurat det jeg er på jakt etter på teak. Får lagt ny teak dørk til våren, hvordan bør jeg gå frem for å behandle denne? rett på Golden Sealer? Eller bør ny teak også renses?? Teaken blir ute under kalesjen Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2013 (redigert) kommer an på hva slags farge du vil ha. Jeg er ganske sikker på at vår teak er behandlet med trinn 2, dvs brightner, før den er oljet med sealer. trinn 1 trengs bare på teak som trenger rens, dvs ikke ny teak eller nyslipt teak kanskje du kan få tak i et par teak staver og prøve? Redigert 27.Oktober.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 27.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2013 Kan skrive under på at Golden serien funker! Tok full rens av teak'en på min nyinnkjøpte Fairline nettopp (step 1-3). Kanskje greit å nevne at denne serien ble litt fiasko på min forrige båt som hadde Irokko dørk. Så resultatet avhenger nok litt av kvaliteten på teak osv ? Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 14.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 (redigert) Jeg har fått noe misfarging på gelcoat etter bruk av Golden Teaksealer. Dette har sittet på gelcoaten noen dager, Har forsøkt å fjerne det med aceton, men det er fortsatt noen standhaftige flekker som ikke går bort sånn uten videre. Bør jeg bare fortsette å jobbe med aceton eller er det andre ting/midler som jeg bør bruke her? Edit: Fant relevant innlegg her: Redigert 14.Mai.2017 av BingoBonzo Fant relevant innlegg (see edit history) Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Kenneth82 Svart 14.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 https://www.maritim.no/starbrite-golden-teak-oil#.WRimtoE8yEc Er dette samme produktet som tråden omhandler? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 14.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2017 Nei. http://www.warnersbaatbu.no/default.pl?showProduct=769 Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Førstefender Svart 15.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2017 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=83820529&fks=83820529 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.