Goldhofer Startet 22.April.2012 Del på Facebook Startet 22.April.2012 Jeg har en 70hk Yamaha fra tidlig 80 tall. Var ute å prøvekjørte den, da ville den ikke skikkelig i gir fremover. Bare "rapet" på tennene. I revers fungerte den greit, hakket litt, men gikk greit i gir. Har hatt av undervannshuset og byttet impeller, kan jeg ha kommet borti giret? Hvordan kan jeg finne ut hvor den skal stå? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FlyingDutchman Svart 22.April.2012 Del på Facebook Svart 22.April.2012 Hei. Det kan høres ut som staget til giroverføringen er satt på feil plass/ujustert seg. Var det justeringsmuligheter på staget ned til undervannshuset? Eller om du har tatt av girvaier fra kontrollboksen på motor, kan denne ha blitt satt på en annen plass? Mvh Ørjan Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goldhofer Svart 22.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2012 Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering. Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg. Hei.Det kan høres ut som staget til giroverføringen er satt på feil plass/ujustert seg. Var det justeringsmuligheter på staget ned til undervannshuset?Eller om du har tatt av girvaier fra kontrollboksen på motor, kan denne ha blitt satt på en annen plass?Mvh Ørjan Ja staget kan justeres, men det virker ikke i lengde retningen, det vris.Kan det isåfall vris til begge ender, for så å merke seg midten, eller er det spesielle instillinger? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ankerdrammen Svart 22.April.2012 Del på Facebook Svart 22.April.2012 Hei!Høres ut som om du har bomma en tann på splainsen.Motoren har jo giret greit tidligere.Metoden jeg har mest treff med er: Tre opp kassa og skyv litt på svinghjulet så entrer mellomakselen.Dette er greit å gjøre opptiltet.Så slipper jeg motoren ned og bygger opp under finna så jeg en glippe på ca. fem cm.Buk en wise grip tang og sett den på sjaltetappen.Ved å vri på tanga vil du merke att du finner frigir.Dette kjenner du på propakselen.Du kjenner du vrir mot ett fjærspenn.Revers er tyngst.Legg inn forrover igjen(veldig lett da du har hjelp av fjærspennet).Løsne tanga forsiktig.Bruk fingene,forrover har en stor slakk og legg tappen mot fri.Legg inn forrover gir på på kontrollspaken.Bruk en nebbtang til å styre sjalteakselen når du løfter opp kassa.(en liten opening ved nedre demperfeste.Ha en festebolt klar med litt fett på i nærheten sammen med skralla.Da pleier dette å gå bra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goldhofer Svart 22.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2012 Jeg har en 70hk Yamaha fra tidlig 80 tall. Tror jeg tok feil av årsmodell, kan se ut til ca 86-88 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FlyingDutchman Svart 22.April.2012 Del på Facebook Svart 22.April.2012 Som "Ankerdrammen" sa; det burde fikse problemet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goldhofer Svart 22.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2012 tusen takk for hjelpa. Da skal jeg ut å prøve så snart regnet stopper.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goldhofer Svart 22.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2012 Hei!Høres ut som om du har bomma en tann på splainsen.Motoren har jo giret greit tidligere.Metoden jeg har mest treff med er: Tre opp kassa og skyv litt på svinghjulet så entrer mellomakselen.Dette er greit å gjøre opptiltet.Så slipper jeg motoren ned og bygger opp under finna så jeg en glippe på ca. fem cm.Buk en wise grip tang og sett den på sjaltetappen.Ved å vri på tanga vil du merke att du finner frigir.Dette kjenner du på propakselen.Du kjenner du vrir mot ett fjærspenn.Revers er tyngst.Legg inn forrover igjen(veldig lett da du har hjelp av fjærspennet).Løsne tanga forsiktig.Bruk fingene,forrover har en stor slakk og legg tappen mot fri.Legg inn forrover gir på på kontrollspaken.Bruk en nebbtang til å styre sjalteakselen når du løfter opp kassa.(en liten opening ved nedre demperfeste.Ha en festebolt klar med litt fett på i nærheten sammen med skralla.Da pleier dette å gå bra. Forstår jeg det riktig at jeg skal legge den helt inn til fri, men fremdeles i fremover? Kjenner jeg en motstand der? Spør litt jeg, bedre å vite for mye.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 22.April.2012 Del på Facebook Svart 22.April.2012 Hei!Høres ut som om du har bomma en tann på splainsen Hmm, dette skjønte jeg ingenting av. Splines på drivakslingen? Er nok som Dutchman skriver, staget mellom øvremotordel og gearkassen som er ute av justering. Se her: http://www.yamaha-motor.com/partviewer/default.aspx?ls=outboard#/Yamaha/40ELK_-_1985/CONTROL_ENGINE_%2840E_40ET%29/40ELK_%281985_OUTBOARD_MOTORS%29/CONTROL_ENGINE_%2840E_40ET%29_%2840ELK_-_1985%29 Del 34, CONNECTOR, SHIFT ROD Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars K Svart 22.April.2012 Del på Facebook Svart 22.April.2012 På min Yamaha 90 er det splines også på girakselen,trenger altså ikke løsne noe for å ta ned undervannshuset. Har denne eller girspaken blitt flyttet på under demontering vil ikke giret stå der det har stått. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.