Jump to content

Yamaha 70hk ca 1980, gear går ikke i inngrep forover, ok akterover


Goldhofer

Recommended Posts

Jeg har en 70hk Yamaha fra tidlig 80 tall. Var ute å prøvekjørte den, da ville den ikke skikkelig i gir fremover. Bare "rapet" på tennene.

I revers fungerte den greit, hakket litt, men gikk greit i gir.

 

Har hatt av undervannshuset og byttet impeller, kan jeg ha kommet borti giret? Hvordan kan jeg finne ut hvor den skal stå?

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det kan høres ut som staget til giroverføringen er satt på feil plass/ujustert seg.

Var det justeringsmuligheter på staget ned til undervannshuset?

Eller om du har tatt av girvaier fra kontrollboksen på motor, kan denne ha blitt satt på en annen plass?

 

Mvh Ørjan

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

Hei.

Det kan høres ut som staget til giroverføringen er satt på feil plass/ujustert seg.
Var det justeringsmuligheter på staget ned til undervannshuset?
Eller om du har tatt av girvaier fra kontrollboksen på motor, kan denne ha blitt satt på en annen plass?

Mvh Ørjan


Ja staget kan justeres, men det virker ikke i lengde retningen, det vris.
Kan det isåfall vris til begge ender, for så å merke seg midten, eller er det spesielle instillinger?
Link to post
Share on other sites

Hei!Høres ut som om du har bomma en tann på splainsen.Motoren har jo giret greit tidligere.Metoden jeg har mest treff med er: Tre opp kassa og skyv litt på svinghjulet så entrer mellomakselen.Dette er greit å gjøre opptiltet.Så slipper jeg motoren ned og bygger opp under finna så jeg en glippe på ca. fem cm.Buk en wise grip tang og sett den på sjaltetappen.Ved å vri på tanga vil du merke att du finner frigir.Dette kjenner du på propakselen.Du kjenner du vrir mot ett fjærspenn.Revers er tyngst.Legg inn forrover igjen(veldig lett da du har hjelp av fjærspennet).Løsne tanga forsiktig.Bruk fingene,forrover har en stor slakk og legg tappen mot fri.Legg inn forrover gir på på kontrollspaken.Bruk en nebbtang til å styre sjalteakselen når du løfter opp kassa.(en liten opening ved nedre demperfeste.Ha en festebolt klar med litt fett på i nærheten sammen med skralla.Da pleier dette å gå bra. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hei!Høres ut som om du har bomma en tann på splainsen.Motoren har jo giret greit tidligere.Metoden jeg har mest treff med er: Tre opp kassa og skyv litt på svinghjulet så entrer mellomakselen.Dette er greit å gjøre opptiltet.Så slipper jeg motoren ned og bygger opp under finna så jeg en glippe på ca. fem cm.Buk en wise grip tang og sett den på sjaltetappen.Ved å vri på tanga vil du merke att du finner frigir.Dette kjenner du på propakselen.Du kjenner du vrir mot ett fjærspenn.Revers er tyngst.Legg inn forrover igjen(veldig lett da du har hjelp av fjærspennet).Løsne tanga forsiktig.Bruk fingene,forrover har en stor slakk og legg tappen mot fri.Legg inn forrover gir på på kontrollspaken.Bruk en nebbtang til å styre sjalteakselen når du løfter opp kassa.(en liten opening ved nedre demperfeste.Ha en festebolt klar med litt fett på i nærheten sammen med skralla.Da pleier dette å gå bra. :thumbsup:

 

Forstår jeg det riktig at jeg skal legge den helt inn til fri, men fremdeles i fremover? Kjenner jeg en motstand der?

 

Spør litt jeg, bedre å vite for mye....

Link to post
Share on other sites

Hei!Høres ut som om du har bomma en tann på splainsen

Hmm, dette skjønte jeg ingenting av. Splines på drivakslingen?

 

Er nok som Dutchman skriver, staget mellom øvremotordel og gearkassen som er ute av justering.

Se her: http://www.yamaha-motor.com/partviewer/default.aspx?ls=outboard#/Yamaha/40ELK_-_1985/CONTROL_ENGINE_%2840E_40ET%29/40ELK_%281985_OUTBOARD_MOTORS%29/CONTROL_ENGINE_%2840E_40ET%29_%2840ELK_-_1985%29

 

Del 34, CONNECTOR, SHIFT ROD

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...