Jump to content

Båten absorberer skitt etter polering

Optimist1

Recommended Posts

Polerte båten forrige helg med Meguiar's One step compund og la på voks utenpå (også Meguiar's). Båten ble speilblank, men nå er det et lag med grå/svarte flekker over hele dekket hvor jeg har polert. Jeg prøvde å vaske det vekk med vanlig båtshampo uten hell. Det er akkurat som skitten sitter fast i voksen. Det pussige er at jeg ikke rakk å polere hele båten, og de områdene som ikke er polert er helt fine, ingen skitt har satt seg fast her. Båten står på Karenslyst i Oslo, og det har regnet mye denne uken, og da følger det jo alltid med litt skitt, men den skal jo ikke sette seg fast!? Båten er 1978 modell, og jeg spekulerer i om gelcoaten kan være så slitt at den absorberer skitt selv om den er polert. Noen som har liknende erfaringer?

Jeg polerte en del av båten med hempel sin båtpolish, men den rakk jeg ikke forsegle med voks før jeg måtte ta kvelden. Det har også lagt seg skitt her som ikke lar seg vaske vekk. Virker ikke som det spiller noen rolle om det er voks på eller ikke. Er det flere som kan støtte temperatur-forklaringen? Var nok under 10 grader da jeg polerte, men ikke mye...

Jeg kan ikke støtte temperatur forklaringen da jeg selv aldri har så høy temperatur ved polering.Hvis noen sliper skroget for bunnstoff og du ligger i nærheten får du mye rester av det som legger seg på dekket. Regnet som da tørker opp gjør at støvpartiklene setter seg fast. Mange har blitt forbannet når det skjer. Regnet som kommer nå er det mye svart sot fra utlandet som kommer opp til oss. Pleier å bli litt bedre i juni-juli, og så er det pån igjen. Jeg får også svarte renner som alle andre som har polert båt.

Prøv å ta polish på svampen å gni over og vask med vann etter.Det er den enkle måten jeg bruker for svarte renner.Når svampen blir svart,vasker du den i salo og blir som ny igjen.Bruk den billigste polish til det senere om du ikke har det. Jeg lager meg en egen blanding for det formålet og bruker da Biltema til det.Da tar du vare på den polerings jobben du da har gjort.Det merket du bruker er veldig bra også. Virker ikke den vaskemetoden må du polere på nytt i alle fall tror jeg.Jeg begynte å rense og polere/hardvoks 23 februar og sjøsatte 16 april.Brukte de fine dagene som kom.Tok teltet uken før påske,så hvis temperaturen er feil,så skjønner jeg ingen ting.Jeg ligger på land på Blommenholm i Bærum.

Det er nok ikke samme problem. Jeg får også svarte striper der vannet har rent på skrog og overbygg, men disse er relativt enkle å vaske bort. Problemet er på de horisontale overflater der vannet blir liggende å tørke. Denne skitten går ikke vekk med såpevann. Jeg skal prøve å rengjøre med polish som beskrevet over, virker som et godt tips! Kommer tilbake med resultatet!

Var nede og prøvde å "vaske" vekk med polish i går, det var nytteløst. Polerte hele dekket på nytt med Meguiars. Det måtte maskin, eller mye hånd gnikking til for å få vekk skitten. Ville ikke vaske med sterk såpe for ikke å ødlegge polishen på skroget. Har ikke forseglet jobben med voks denne gangen, spent på å se hvordan det holder...

Jeg hadde også et stort problem med dette i fjor høst. Polerte overbygget med en billig flytende båtvoks fra Europris.

Etter noen uker ble hele overbygningen grå. Dette gikk ikke å vaske av, selv med gel-coat cleaner.

Gjorde ikke noe mer med dette før nå i vår. Da polerte jeg med en Turtle båtvoks. Det grå belegget gikk forholdsvis lett bort,

Men måtte bruke litt rubbing på de mest gjenstridige flekkene. Ser bra ut ennå, etter en måneds tid.

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Brukte samme stoffer, og opplevde nøyaktig det samme som deg. Jeg trodde umiddelbart at grunnen var en nabobåt som høytrykksvasket båten i bunn (sort bunnstoff) etter at vi rundt var ferdig å polere og vokse.

De svarte flekkene satt som bare f, og løsningen for meg ble å gå på med Meguiar's One step compund og voks nok en gang for å i hele tatt klare å få flekkene vekk.

Båten var forøvrig vasket etter alle kunstens regler før påføring av rens/polish og voks.

De svarte rennene som kom noen dager etter med regnet, gikk forøvrig lett bort med kun en fuktet svamp.

Redigert av jabra (see edit history)

Hvis du bruker poleringsmaskin og Meguiars sine poleringsprodukter og kjører polishen varm (jobber litt på små flater med maskin) vil det ikke bli renner osv. Jeg har en 1983 modell Nidelv 28 som ikke så ut i gelcoaten før jeg tok en meget grundig poleringsjobb på den i våres. Jeg stod innendørs på en låve og jobbet. Med maskin er man ikke avhengig av temperatur i gelcoat eller i luften slik man er for å polere for hånd.

Polerer du små flater, gjerne 2-3 ganger per flate, så fyller du ut gelcoaten slik at møkk og skitt ikke legger seg i porene.

Gå først over med et litt grovt poleringsmiddel med gul poleringspute (gå over hele båten en gang, men bare små partier om gangen), deretter går du over med vanlig polish (finish polish) og deretter et lag med voks. Etter du har tatt båten to ganger NØYE med maskin, så holder det å bare smøre på et vokslag utenpå. Jeg kan garantere deg at du slipper sorte renner du ikke får bort.

Det er verdt et par uker med kos og stell. Du har en blank og pen båt gjennom hele sesongen. Neste år trenger du ikke å ta mer enn en gang med maskin og legge på et lag med voks utenpå.

Bruk skikkelige produkter som Meguiars (USA) eller Pro Range (Sverige) hvis du bruker maskin. Dette er polisher som ikke brenner seg og som du kan jobbe så lenge du orker med nesten. De gir også et mye mer holdbart resultat enn Turtle Wax og Biltema polish og voks.

Turtle Wax fungerer greit på bil om du polerer et par ganger i året, men desverre ikke på båt da det går altfor fort ut av porene i gelcoaten.

Mvh Nidelv_lykke

Heisan

Har og har alltid hatt dette problemet med sorte rennemerker. Har renset, polert og vokset med og uten hjelp av polermaskin. Problemet er mest merkbart når båten er nybehandlet. Rennemerkene oppstår gjerne der hvor vann renner fra kalesjen eller vinduer og ned på gelcoat. Hvis ikke hukommelsen lurer meg helt, så tror jeg det var slik på campingvogn vi hadde også. Så teorien om hvordan det skal vokses/poleres osv har jeg ikke mye tro på (ennå)

Jeg bruker Meguiars på bilene mine og det er utrolig bra. Lett å jobbe med. Har ikke prøvd båtserien. Det som er veldig viktig er at gelcoaten er ren og uten noe fett eller annen inngrodd dritt før man polerer. det hjelper lite å polere på urene overflater. Svartte renner tror jeg er uungåelig fordi det er forurensninger i regnvann og i lufta. samt at vinmduslister og gummi gir avsettninger. på en blankpolert overflatte sees jo dette mye bedre enn på en matt og grå gelcoat så klart

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg var nede i båten min en tur i lunsjen i dag og så etter at alt var bra grunnet ruskete vær.

Sorte striper hadde kommet på den, men det var bare å ta fingeren over så gikk de bort uten problemer.

Hvis man tar en grundig polering med maskin og bruker tid på det slik at man varmer opp polishen i gelcoaten og fyller alle porene, så kan jeg ikke skjønne at de sorte rennene ikke går av.

Min båt er fra 1983 og er som ny i skrog og overbygg. Jeg bruker bare microfiberklut og tørker bort skitten min med litt vann på.

Jeg prøvde å vaske det vekk med vanlig båtshampo uten hell.

Vanlig båtshampo er ikke særlig effektivt. Bruk Jif som tar det meste. Bruk skurebørsten på ru horisontale flater.

Kan også nevne at produsent Lilleborg i samarbeid med Redningsselskapet har utviklet en egen båtshampo av Jif. Kjøper du denne støtter du også Redningsselskapet med to kroner pr. liter. Shampoen er trolig ikke fullt så effektivt som vanlig Jif siden den er mindre konsentrert.

http://www.redningsselskapet.no/151964.cms

Dette er en kjent sak. Jeg har også opplevd at min nypolerte båt fikk fullt av gråsorte flekker dagen etter at jobben var gjort. Båten sto på en båtopplagsplass uten asfalt, og det var nokså mye vind i denne perioden. Opplagsplassen hadde vært brukt i årevis, og man kan jo tenke seg hvor mye bunnstoff det lå i grusen der. Vinden virvlet opp støv/bunnstoff og la seg på gelcoaten. Om natten var det regn eller dugg, det dannet seg flekker som var umulig å fjerne ved vask, og jeg måtte polere opp alle horisontale flater én gang til. Skikkelig bittert.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...