Jump to content

Biltema SAE30 Gressklipperolje - Erfaring i forb. med gir?

Baard

Recommended Posts

Ser at Biltema har en SAE 30 olje for gressklippere og andre bensin/dieselmotorer som trenger singlegrade olje. Jeg har en TwinDisc 502 Girkasse som skal ha SAE 30 olje, og vurderer å benytte denne oljen. Er det noen som har erfaring med oljen og eventuelt har benyttet den på gir??

/Baard

Ja, index, men du skal være klar over at en 15W-30 egentlig er en 15-olje med tilsetninger. Når oljen over tid brytes ned (molekyl-lenker blir kappet opp, så synker viskositeten. Det er i hvert fall slik jeg har forstått det. Selv bruker jeg singlegrade på mitt PRM, også begrunnet med at jeg er ganske slapp når det gjelder oljeskift.

Det kan du sikkert. Men du kan nok også bruke en 15W-40 olje, det bruker i alle fall mitt PRM gear som opprinnelig var oppgitt til SAE 30.

Jeg har fått ganske klar beskjed fra Progress Ingeniørfirma AS i Oslo da jeg var der inne og kjøpte nye lager til girlassa at de anbefalte SAE30 olje, og ikke multigrade. Tilsetningsstoffene i multigradeoljen hadde vistnok ingen god innvirkning på discene i clutchklokkene. Det står også oppført i deres katalog at de anbefaler SAE 30. Desverre oppgir de ingen API krav i forhold til oljen, kun SAE 30. Jeg tror jeg derfor vil velge en single grade olje for kassa, men single grade olje er ikke så vanlig lenger så det er ikke så mange som har det. Biltema oppgir: Spesifikasjoner: SAE 30, API CD/SF/GL-1 for sin olje, og at den tåler høy temperatur og høyt turtall. Jeg tror dermed at kassa vil ha det helt greit med oljen, men man vet jo aldri hva folk har av erfaring.....

/Baard

Ja, index, men du skal være klar over at en 15W-30 egentlig er en 15-olje med tilsetninger.

Det er jeg klar over. Men mitt gear ser likevel ut til å trives veldig godt med multigradeoljen sin.

Ellers så har jeg et par gamle Vespaer, så jeg er ikke helt ukjent med dette med SAE 30 som gearolje. Disse skal ha såkalt non-detergent SAE 30 olje, noe som jeg ikke har funnet her til lands ennå. Så da passer jeg alltid på å bestille noen flasker fra Tyskland når jeg bestiller deler til disse. Tidligere var jo SAE 30 olje "standardoljen" som ble brukt til alt av motorer, men nå er den knapt å få tak i lengre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

BT sin olje tilfredsstiller følgende: SAE 30, API CD/SF/GL

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

hei jeg byttet netopp olje på mine twin disc 502 gir,jeg kjøpte briggs & stratton sae 30 olje på felleskjøpet,90 kr for 1.4 liter kanne,gikk ca 2 liter på hvert gir.

Det burde jo være omtrent samme oljetypen som de har på Biltema, så da går jeg nok for den om jeg ikke får tak i noe annet. Girkassen skal monteres og testes i morgen. Blir spennende å se om den fungerer som den skal etter bytte av lager.

/Baard

• 4 år senere...

Kjenner noen såkalte oljefanatikere (krav til spec). Og de bruker Biltema! Holder den kravspekk som kreves er den like god som veldig mye annet! Tror ikke Biltema er interessert i å bli saksøkt i hytt og pine pga for dårlig kvailitet på olja.

Hadde ikke brukt multigrade på grunn av det som er begrunnet over!

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...