Jump to content

Perkins 4.108 suger ikke vann

DosMosquitos

Recommended Posts

Hei!

Jeg er den lykelige eier av en Polar 29 som jeg kjøpte ifjor. Nå har jeg tatt vårservice på motoren og bla.byttet impeller., men jeg får ikke den til å suge vann fra bøtta jeg har i dørken. Har gjort dette "etter boka" og smurt impeller og pakning godt før jeg skrudde på lokket til impellerhuset.

I settet fulgte det med litt forskjellige pakninger til lokket, bla en tynn papirpakning, det satt en sånn der fra før og derfor satte jeg inn en ny tilsvarende. Det fulgte også med en litt tykkere hvit plastlignende pakning, men har ikke prøvet den.

Holder jeg innsugslangen over impellerhuset så forsvinner vannet, men så fort den kommer under så suger den ikke. Kan heller ikke kjenne at den lager noe vakuum hvis jeg legger hånda over slangen.

Er det noen som har erfaringer fra dette?

Hilsen Tom Bogstad

Har du brukt skrujern til å vippe ut den gamle impelleren med? Da får du lett en skade i kanten som gjør at lokket ikke klarer å tette skikkelig. Slip vekk evt. kanter med smergelpapir, og prøv igjen.

Ellers så hender det faktisk at en uoriginal impeller er en mm smalere enn originalen, om dette er tilfelle så vil det ikke bli tilstrekkelig vakuum i pumpen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

På mine maskiner (og alle de siste jeg har eid, Volvo stort sett) må jeg fylle sjøvannsfilteert med vann før jeg starter 1'ste gang. Da fylles også pumpen med vann og den suger som den skal.

Hos meg er sjøvannsfilteret over vannpumpen, er det samme hos deg kan dette kanskje løse problemet ditt?

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Før jeg overhalte sjøvannspumpa,så hadde jeg lekasje både på impeller lokk og tettningsring bak impellerhuset,og har sjøvannsfilteret høyere en pumpa og vannlinje.Impelleren var også meget sliten oppsprukket og deformert,men pumpa sugde vann som bare det likevel.Tror det skal mye til for at den ikke skal suge,så lenge slanger og koblinger er tette,og sjøvannsintaket er åpent.har du montert impeller riktig med tanke på sporkile/splint?Er kammen inne i huset som den skal være?

Hei og takk for masse gode forslag:)

Har ikke sjøvannsfilter på denne, men jeg skal sjekke koplinger og impeller en gang til på tirsdag. Har kun tatt ut impeller og ikke selve pumpa så det er ikke noen kile den skal i.

Tester på tirsdag også med litt fett på hver side av pakningen og jeg skal sjekke om gammel og ny impeller er helt lik.

Igjen mange takk for gode forslag:)

Inspiserte sjøvannspumpen på egen 4108,ut med impeller og lager,satte det hele sammen og alt fungerte. Pumpen( Jabsco, på lokket står det 3270-200 og på huset 3273) står vel litt under vannlinjen. Lageret har betegnelsen 3202A 2ZTN9/MT33 (dobbelt vinkelkontaktkulelager iflg gammel SKF lagerkatalog. Spørsmålet er vel hvor stor sugehøyde en sånn pumpe har?

Er det noen som har betegnelsen på simmeringene til denne pumpen?

Impelleren sto ca 0,4-0,8mm utenfor selve pumpehuset, mao godt press mot lokket.

Redigert av snorken (see edit history)
  • 2 uker senere...

Hei og takk for mange gode tips, nå virker alt som det skal. Siden jeg ikke har sjøvannsfilter så klarte ikke impeller å starte å suge. Jeg lukket inntaksventilen og fylte vann fra inntaket til impellerhuset og ned i slangen. Da båten ble sjøsatt og jeg åpnet ventilen så ble det presset vann opp. Startet motoren og ett få sekunder som kom kjølevann ut av eksosen:)

TAkk igjen til dere som svarte:)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...