chrisrik Startet 22.April.2012 Link til dette innlegget Startet 22.April.2012 (redigert) Hei, Har ganske nylig investert i båt på 24 fot med en Tysse Boogihenger (6324). Denne har kjølruller av den "solide" hardplast-typen. Den selvjusterende vugga bak er den som tar mye vekt ved opptak og sjøsetting, og disse hjulene virker å svikte (gjelder et par av de nederste fire hjulene, ikke de som bare legges opp på høysiden av skroget). De gir etter og virker å være på tur av "felgen". Er det andre som sliter med dette? Båt, med motor og vanlig last tror jeg havner på drøye tonnet - vell innenfor hva hengern skal greie (1500 kg). Andre hengere har luftfylte hjul og jeg innbiller meg at disse kanskje er bedre rustet for å ta imot vekta? Alle tips tas imot med takk, kjedelig å plutselig stå der uten et hjul Redigert 22.April.2012 av chrisrik (see edit history) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
kromfelgen Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Vi har samme tilhengeren, men har ikke hatt slike problemer med vår 19fot daycruiser på ca. 1300kg. Er tilhengeren gammel? Kan rullene har vært skiftet ut? Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 22.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Hengeren er fra 2009 og tror ikke de har vært skiftet ut... Tro om dette kan være noe garantisak? Det skal sies at hengeren har blitt flittig brukt med en god del sjøsettinger og opptak i sin levetid, uten at jeg synes det er noen unnskyldning. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Tampeservice Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Du har sikkert ett ekstra hjul på hver side av kjølrullen. Jeg så de samme tendensene på forrige Tysse henger. I mitt tilfelle var hovedproblemet de bakre hjulene fordi kjølen er spissere foran slik at vekten der legger seg på kjølrullen og ikke oppå gummihjulene som skjedde på de bakre hjulene. Nå har jeg en helt ny Tysse 6384 og denne er levert uten de ekstra hjulene på siden av kjølrullene. Dette fungerer bedre. Du kan helt sikkert fjerne sidehjulene da disse er levert som ekstra utstyr på nye hengere i dag. Mulig du bare må bytte aksling. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 22.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Interessant, takk for svar. Relativt spiss kjøl på båten så teorien virker ikke dum! Må studere det til helgen. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Tampeservice Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Ta en titt på tråden til Roksøy ang prosjekt Rana 18. Ligger bilder på side 2 i tråden av Tysse henger. Der ser du tydelig kjølrullene jeg nevnte. Sitér dette innlegget Link to post
kromfelgen Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Det kan se ut som om Tysse har gjort noen endringer. Vår henger er kjøpt høsten 2010 og har ingen hjul ved siden av kjølrullene. Bildet på www.tysse.no av 6324 er identisk med vår henger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.