Jump to content

MerCruiser 4,2l 300hk) * 2

jma001

Recommended Posts

Noen hevder - uten å ta forbehold - at dobbelinstallasjon ikke er en fordel vedr. drivstofføkonomi ....

Min dokumenterebare erfaring tilsier noe helt annet.

Bilde

I det tilfellet at båten er stor/tung i forhold til motorens yteevne, må man ta ut

kraft av motoren som ofte overstiger grensen for hva som er drivstoff-økonomisk.

Med EN-motorsløsning:

I en Sun33 f.eks. som veier over 5,5 tonn med EN kraftig 7,3l V8 MerCruiser, kreves et turtall på rundt 3200-3300 omdreininger

for å komme skikkelig opp i plan. Og da er det ikke mange hundre omdreiningene igjen før full hendel.

Forbruket er tilsvarende altfor høyt pr. nautisk mil. I mitt tilfelle var det på ca. 2,4 liter pr. nautisk mil.

Betydelig slitasje på motor og drev i tilfellet tung last og mye (mot)sjø er et faktum.

Rart er det heller ikke at DP-drev bryter sammen etter få timer med slik belastning.

Bilde

Med TO-motorinstallasjon:

Med (MerCruiser 4,2l 300hk) * 2 erfarer vi at motoren jobber ekstremt lett.

Drevene (bravo2) får en helt annen og lettere behandling enn ellers.

Turtallet kan reduseres med hele 1100 omdreininger under max (3800-1100=2700 omdr.) og likevel oppnås 27-28 knop.

Forbruket pr. nautisk mil med 2 motorer er nå 2,0 liter pr. nautisk mil-

noe som jo er betydelig lavere enn med enmotorsløsningen ovenfor.

DATA:

Dobbel installasjon 2*(300hk MerCruiser 4,2l)

(Marsj)Fart ved 2700 omdr: 28 knop

Toppfart ved 3800 omdr : 40-41 knop

Forbruk ved 2800 omdr : 25 l/time*2

Enkel installasjon 1* (300hk V8 MerCruiser 7,2 l)

Marsjfart ved 3200 omdr: 21-22 knop

Toppfart ved 3500 omdr: 24-25 knop

Forbruk ved 3200 omdr : 55 l/time

Forbruket med 2*(300hk MerCruiser 4,2l) var mao. VESENTLIG LAVERE pr. nautisk mil

enn tilfellet var med 1*(7,2l V8 300hk MerCruiser)

Bilde

Redigert av jma001 (see edit history)

Regner med att det her er snakk om bensinmotorer. Leide en Maxxum 30 foter i Oslo for 3 år siden med 1 stk Mercruiser 454.Tror det var ca 340 hk. Den hadde store problemer med å komme opp iplan og toppfarten var knapt 25 knop. Forbruk på maks( den måtte ha det for å holde seg i plan) var ca 120 liter i timen. Brukte bensin for 6000 ifra Lysekil til Oslo en dag. Kan si uten sammenligning forøvrig att jeg med to Kad 42 (230 hk ) diesel bruker ca 70l/ t med marsfart på 28 knop. Er nok bedre med litt for mye krefter å ikke minst dreimoment en å ligge å tyne på maks. En diesel blir litt annerledes da pumpa begrenser drivstoffmengden.

Mye av tiden tilbringer vi i 5-8 knop på pene solfylte sommerdager. Jeg ser en dramatisk reduksjon i dieselforbruk når jeg da kutter babord motor og kun går for en. Det å gå for en motor i slike tilfeller gir høyere turtall som igjen resulterer i

* mindre sot og avleiringer

* Mindre støy

* høyere arbeidstemperatur gir mindre friksjon og bedre driftsøkonomi

* bedre lading da dynamo går raskere

Allt i allt, bare fordeler med dobbeltinstallasjon spør du meg uten å nevne kjente ting som overlegne manøvreringsegenskaper og økt sikkerhet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Regner med att det her er snakk om bensinmotorer.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er nok snakk om 7.3l diesel her ja. :yesnod: Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Generelt sett tror jeg nok at enmotor-installasjon har billigst drivstoff-forbruk. Det blir jo betydelig mindre vekt.

Et par unntak:

1. Når motoren er svak , og må gå opp mot max store deler av tida. Særlig om den stadig må "klatre" seg ordentlig i plan.

2. Når man går mye i lav hastighet, og ved to-motor installasjon da kan slå av den ene motoren

Generelt sett tror jeg nok at enmotor-installasjon har billigst drivstoff-forbruk. Det blir jo betydelig mindre vekt.

Et par unntak:

1. Når motoren er svak , og må gå opp mot max store deler av tida. Særlig om den stadig må "klatre" seg ordentlig i plan.

2. Når man går mye i lav hastighet, og ved to-motor installasjon da kan slå av den ene motoren

<{POST_SNAPBACK}>

Dette med vekt er et godt poeng selvfølgelig. Man får ingenting gratis her i verden. Men allikevel, jeg og flere med meg er ikke istand til å registrere hastighetsreduksjon eller fall i turtall med fullastet båt kontra tom båt. Det tar lenger tid å komme i plan, men altså, når du først er i plan er det ingen forskjell å merke. Noen som har forklaring på dette?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

I dette konkrete tilfellet er det aktuelt å ta utgangspunkt i Sun33 med vekt på ca.5,5 tonn.

Vi snakker UTELUKKENDE om forbruksøkonomi.

Andre variable, som f.eks. investeringskostnader mv. er ikke tema i denne sammenhengen.

Derfor er det i dette tilfellet et faktum at

dobbel installasjon med 2*(300hk MerCruiser 4,2l)

gir 28 knop ved 2700 omdr, 40-41 knop ved 3800 omdr.

Her er forbruket 25 l/time*2 ved 2800 omdr., som er marsjfart.

I dette tilfellet er det også et faktum at

enkel installasjon med 1*(300hk V8 MerCruiser 7,2 l)

gir 21-22 knop ved 3200 omdr, 24-25 knop ved 3500 omdr.

Her er forbruket 55 l/time ved 3200 omdr, som er marsjfart.

Altså i DETTE tilfellet er det vesentlig bedre forbruksøkonomi med

2-motorsløsning - sammenlignet med den konkrete enmotorsløsningen.

Altså i DETTE tilfellet er det vesentlig bedre forbruksøkonomi med

2-motorsløsning - sammenlignet med den konkrete enmotorsløsningen.

<{POST_SNAPBACK}>

Som jeg prøvde å påpeke er gevinsten i redusert forbruk ennå mer markant for en to-motorsløsning som kun går på en maskin i lave hastigheter

ad. planlegging:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...