Jump to content

Oljetrykk\fall Mercruiser 7,3L D-tronic 300hk

ollebolle2

Recommended Posts

Båten var på service med bla oljeskift. Har brukt båten et par timer siden service og ser nå at når eg øker pådrag synker oljetrykket og måleren blir "nervøs" mellom 2-4 bar. Ble å gå på sakte fart heim igjen i dag og da ligger trykket stabilt på ca 7 bar.

1: Hva skal trykket være på ved marsjfart 3.300 (max 3.800)

2: Hva kan dette skyldes? Kan det være annen motorolje som har løsnet avleiringer i motoren og dertil tetter oljekanaler?

3: Har ikke byttet oljefilter enda (ble byttet på service selvsagt), men vil ikke filteret bli bypasset om det blir tett?

Hva mener dere om dette. Hva bør eg begynne med i feilsøkingen?

Om antakelser i nr 2, hvordan ordnes det?

Redigert av ollebolle2 (see edit history)
ollebolle2 : Hva bør eg begynne med i feilsøkingen?
Hvis du har høyere trykk på lav omdreining enn på høy, ville jeg tro det var feil på trykkmåler eller aller helst giver til trykkmåler. Det er ulogisk at trykket faktisk synker med høye turtall. Desuten er vel trykkmåling med ett annet instrument det enkleste også før du ser på andre ting.

En annen ting: Er du sikker på at det er nok olje på motoren? Når du gir gass steiler ofte båt og motor litt mer enn på sakte fart. Olja ligger da litt bak i bunnpanna og hvis ikke oljepumpa får tak i nok olje kan jo det være en årsak til redusert og ujevnt trykk på høyere turtall.

Redigert av hegra (see edit history)

Jeg fikk oljetrykkfall etter installasjon av ny motor. Perfekt trykk på 4 bar helt til jeg gasset opp til 4000omdr. Da datt trykket sakte nedover i takt med att olja ble varm. fylte opp med mere olje og det ble litt bedre. Men måtte ut med motoren for å ta ned bunnpanna. Hos meg var olje pickupen som ikke fikk tak i olja. Den var av en eller annen grunn justert alt for høyt.. Fått en kakk i bunnpanna under transport sikkert. Lån deg ett manometer som du monteres rett på motoren. Da utelukker du instrument feil i allefall..

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

For mye olje i veivhuset kan faktisk gi lignende symptomer på grunn av at oljen tar opp luft som igjen fører til at pumen ikke klarer å holde høy nok trykk.

Dersom det er en sil på sugesiden av pumpen din og denne er tett vil det kunne gi lavere trykk, men om det er oljekanaler som er tett som du skriver i punkt 2, så vil det mest sannsynlig gi et høyere trykk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...