Jump to content

valg av sjakkel, rulleforstag

Framtia

Recommended Posts

Ønsker tips om alternative sjakler som kan brukes for å feste forseilet nede på forstaget. Første bilde viser nåværende løsning. Problemet er at sjakkelen når ned i gelcoaten når underliket strammes, slik at det blir hakk der:

sjakkel_forstag.jpg

Har sjekket og funnet ut at det vil fungere fint med en vanlig d-sjakkel, men ulempen er at denne eller låsepinnen lett kan mistes ved bytte av forseil:

dsjakkel.jpg

Et alternativ kan være å sette på en nøkkelsjakkel, jeg vil da i tilfelle vurdere å feste en slik på hvert de tre forseilene jeg har fremfor å ha en sjakkel fast på forstaget:

nsjakkel.jpg

Har også funnet en sjakkel som ser omtrent ut som den jeg har, men som er kortere i foten. Om denne er kort nok vet jeg ikke enda, men trolig er den litt lang:

clevissjakkel.jpg

Noen som har tips til hva som vil fungere best, evt andre alternativer?

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Hei, bruk en dyneemasjakkel istedet. Tåler like mye, er lydløs og lager ikke merker). Jeg hadde samme sjakkel som vist på første bildet ditt, men har byttet både oppe og nede. Dyneemasjakkel kan du også lett lage selv (søk på youtube eller enda bedre denne: www.L-36.com/soft_shackle_9.php)

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Jeg tok av stålsjakkelen med ledd. Tredde så sjakkelen direkte gjennom festet i rulla og rundt hempa i seilet. Festehullet på forstagsrulla er allerede litt avrundet så filer ikke. Men, det er riktig at man må følge med og skifte om den skulle bli slitt (holdt sesongen uten slitasje hos meg). Husker ikke hvilken dimensjon jeg brukte, men tror det var 5 eller 6mm. Var mest redd det skulle files mellom hempe og sjakkel -kanskje en plastslange utenpå sjakkelen fjerner denne risikoen?

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...