Jump to content

Problemer med skottbekledning på glassfiber

andros

Recommended Posts

La inn ny skottbekledning i forpiggen i helgen. Alt det gamle stoffet ble fjernet, samt at eg pusset over skuteside med 40 papir så feste evne skulle være perfekt på glasfiberen, og skuteside skulle være glatt.

Smurte på kontaktlim og limte i vei.

Da det var gått ca 10-20 minutter begynte skai å krekilere på enkelte steder. Det oppstod også buler i skaien.

Skai var av type med lukkede celler på bakside.

Hvis eg strakk skaien gått før eg festet den oppstod ikke problem .

Finnes der noen gode råd ??

Kan jeg legge ny skai utenpå den "gamle" ??

Bare fororden skyld. Hadde du kontaktlim på begge flater, og venta til det var tørt, før du la det på

plass?

Har du brukt vannbasert kontaktlim?, det er ikke noe lurt på utgaven med lukket celler.

Det siste jeg kan tenke at har gtt galt, er at temperaturen er for lav, men jeg vet ikke om det spiller noen rolle. Skiftet på egen båt for noen år siden, men da gikk det greit. Det var mye klabb med tilskjæringen, så om du får tatt det gamle ut helt, er det sikkert greit å bruke det som mal.

Lykke til.

* Har ikke brukt vannbasert kontaktlim, kjøpte limet hos biltema.

* Tempratur lå vel på 10 grader, burde vel ikke være for kaldt det

* Muligens at ikke limet var helt tørt før jeg limte det sammen.

* Hadde lim på begge flater

* Henger veldig gått nå. Umulig å få det av uten at det går helt i oppløsning!

Finnes det andre erfaringer med denne type skottbekledning ?

Skal det strekkes "kraftig" ved påleggelse eller ???

Skal det tilpasses akkurat for så bare strykes legges lett på ???

Skal en bruke lite eller mye lim ???

Må en vente helt til det er støvtørt før en legger det på ???

Umulig å få det av uten at det går helt i oppløsning!

Limet du brukte har reagert med bekledningen din, desverre har du brukt lim som ikke tåler denne kombinasjonen. Neste gang bår du prøvelime med lim på bekledningen før du tar å limer opp alt på nytt.

Jeg er forøvrig meget interisert i dette da jeg selv har kjøpt inn skai uten noe skummgummi som jeg skal "montere" i uteseksjonen i båten. Regner med at det går greit å bruke kontaktlim på dette, men jeg skal prøve på en bit før jeg starter.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Hei

Skaien krymper ikke under tørking og må strekkes/strykes ut under pålegging til den er slett.

Utetemperaturen har mye å si hvis man har satt på varme i båten rett før arbeidet begynner. Da kan man få fuktslag på skrogsidene hvis det er kaldt.

Det beste er å sette på varme noen dager før arbeidet begynner slik at glassfiberen blir temperert innvendig.

En stor fordel er først å lime på 10mm celleskum som isolasjon. Da får man en tørr båt hele året, forutsatt at hele innredningen er isolert og at man har god lufting.

Et meget godt lim for bekledning av skai er 3M 77 og 90,

Dette er lim på spraybokser og er meget lett å påføre.

77 tillater litt justering etter liming mens 90 sitter dønn fast med en gang. Har selv benyttet dette limet med meget godt resultat. Det er bare å følge bruksanvisningen på boksen.

Du må nok fjerne den pålimte skaien hvis du skal begynne på nytt.

Lykke til!

Popeye

Trakk om noen plater i taket for noen år siden, brukte da kontaktlim. Når dette begynte og tørke "spiste" limet opp skumcellene på baksiden og resultate var ikke serlig bra. Jeg kontaktet produsenten og de annbefalte og bruke våtromslim. Jeg måtte begynne på ny med nye plater og duk. Dette limet var mye lettere og arbeide med fordi det ikke festet med en gang. Resutatet ble bra og det henger fremdeles.

Lykke til.

Finner ikke noe på nettet sånn i farta, men jeg er sikker på at en mail eller telefon til Maritim vil hjelpe, eller andre båtforretninger. Viknes bruker dette i sine båter.

Jeg kjøpte lokalt. Dette er 10mm matte av hvitt celleskum med høy tetthet. Lett å forme. Der hvor man ikke kan strekke/forme, er det bare å skjære ut det overflødige. Utenpå brukte jeg skai med skumgummi bakside. Tilsammen gir dette meget god isolasjon.

Popeye

Joda, våtromslim er like bra som kontaktlim dersom man ikke er avhengig av at det fester med en gang. F.eks. til takplater som man kan legge på et flatt underlag med litt vekt oppå.

Ved kledning av skott og ujevne flater, må man bruke kontaktlim hvis man da ikke ønsker å få hjertefeil.

3M spiser ikke opp skumgummien, og holder like godt hos meg etter 4 år. Har ikke løsnet en eneste plass.

Popeye

Jeg brukte gulvlim, av god kvalitet. Meeeeennnn, der må være minimum 15 gr for godt resultat. Rundt kanter festes det med kontaktlim.

Bruker en kontaktlim på hele greia blir en fort :crazy:

i tillegg blir der ikke justeringsmulighet når en legger på, og et he.... hvis du skal skifte en annen gang.

mvh

Kjelli

PS: Ta deg en tur til en møbeltapeserer, mye fint stoff til bruk i båt. :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...