Sjeldenutpå Startet 22.April.2012 Del på Facebook Startet 22.April.2012 I følge manual skal : the Boost Control Unit provides automatic control of the maximum fuel delivery under low speed conditions by sensing the inlet manifoil air pressure generated by the turbo charger. It reduces the amount of fuel that may be fed to the engine, when manifoil pressure drop below a pre-determed figure, thereby reducing the smoke emission at low engine speed. Men ut fra skissene i boka klarer eg ikkje huske igjenn om eg har sett slik på motoren. Nokon som veit kor den ligger? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Chris284 Svart 23.April.2012 Del på Facebook Svart 23.April.2012 Om det er en Bosch mekanisk dieselpumpe så er det et eget kammer på toppen av huset, det går en slange fra manifold til toppen av pumpen som styrer en membran som beveger en "fuel pin" i takt med turbo trykket. Drivstoff mengde øker når turbotrykket øker. Mulig det er det samme prinsipp på Ford`en også. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2012 Kanskje eg kan leite etter slanger tilkoblet manifoil, og så følge en og en, og sjå kva som er i andre enden :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Chris284 Svart 23.April.2012 Del på Facebook Svart 23.April.2012 Det er nok ikke Bosch pumpe på Ford, så det jeg skrev om tilkobling på toppen stemmer ikke. Det er en Simms inline pumpe med dyse rør på toppen. Mulig boost kontrollen er på innsiden av huset, og du må åpne et deksel på siden. Men det er vel en boost kontroll i forbindelse med turbo, lignende waste gate som kontrollerer turbo trykket og det må jo være en forbindele et sted til pumpen, ikke nødvendigvis fra manifold. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2012 Satser på ein tur i båten i kveld. Må mekke bil med eldste sønn først Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
tb55 Svart 23.April.2012 Del på Facebook Svart 23.April.2012 Bare sånn for ordens skyld, så er Forden levert med både Bosch og Simms pumper. Bare se etter slanger fra etter turbo til membranklokke på pumpa.... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2012 Min har simms. Manualen er noget dårlig slik at eg ikkje finner ut av den kor denne boost skal ligge. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
omhI Svart 24.April.2012 Del på Facebook Svart 24.April.2012 hei hva har du tenkt å gjøre med den? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2012 Først må eg finne den... Skissene av den i boka illustrerer ikkje størrelsen, men eg skal nok finne den. Så skal den ut ug renses. Det er ventil og fjær og anna knask inni der. Det er også justerskrue. Noe her må kunne gjøres for å begrense røyk ved kaldstart. Boost controll skal redusere mengde diesel som blir matet til motor når manifoiltrykket fasller under et gitt punkt. Dette må være mulig å påvirke. Evt lage magnetventil på slange fra manifoiltrykk, slik at denne stenger meir. For at motoren får diesel så det monner er ingen tvil.. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
mateco Svart 24.April.2012 Del på Facebook Svart 24.April.2012 (redigert) Først må eg finne den... Skissene av den i boka illustrerer ikkje størrelsen, men eg skal nok finne den. Så skal den ut ug renses. Det er ventil og fjær og anna knask inni der. Det er også justerskrue. Noe her må kunne gjøres for å begrense røyk ved kaldstart. Boost controll skal redusere mengde diesel som blir matet til motor når manifoiltrykket fasller under et gitt punkt. ................... Tviler på at en slik renovering vil hjelpe på kaldstart-røyk ! Dette er vel ikke annet enn en "røykbegrenser" som påvirker regulatoren slik at den blokkerer økning i pumpepådraget inntil tilstrekkelig trykk i luftmanifold er oppnådd. Åltså i de tilfeller når spaken skyves raskt forover for å akselrere motorturtall. For å begrense "svartrøyken" når båten akselrerer.. Bjørn Redigert 24.April.2012 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2012 En plass må eg begynne. Motor skal iallefall ikkje være slik røykbombe. Og da er det naturlig å se over det som i følge boka skal redusere røyk ved lave turtal. Men nå ser det kanskje ut som om min motor ikkje har denne saken... så då ser eg etter andre punkt. Har ikkje hatt tid i dag pga anna som stod på jobbelista i båten Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Chiefengineer Svart 24.April.2012 Del på Facebook Svart 24.April.2012 Denne har ingen ting med kaldstartsrøyk å gjøre. Det er forsåvidt greit forklart i innlegget til mateco hvordan funksjonen er. Den fungerer kun ved økende pådrag og gjør at brennstoffpådraget "venter" på stigende ladelufttrykk før den gir på ytterligere diesel fra pumpa som en røykbegrenserfunksjon. "Low speed" kan du oversette til lav belastning i dette tilfellet og har ikke noe med tomgang/kaldstart å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Arvor 20 Fish Svart 28.April.2012 Del på Facebook Svart 28.April.2012 (redigert) På 2726 ligger booster inntaket på toppen av pumpen. Det er et rør fra innsuget til toppen av pumpen, og denne gir mekanisk info til pumpen om overtrykk fra turboen. Vet ikke at det er mulig å justere noe på denne. Det er en membran og noe fjærgreier under der. Under det igjen er det mulig å justere dieseltilførsel til pumpen - bak et deksel som en skrur av. Vet ikke om det er samme opplegg på 2704. Ellers, min maskin er nyrenovert av euromarine i stavanger, og den røyker ved oppstart, og på tomgang. Alt er nytt på maskinen, og det er forsøkt å justere på alt som er mulig å justere på - likevel røyker den. Konklusjonen er at Ford - de røyker ved oppstart, og tomgang - og sånn er det bare. Til tider litt flaut når en starter opp med andre rundt, og blårøyken ligger som et tåkehav rundt. Bare til å leve med, og akseptere:-) Slitesterke saker, og går og går. Ingen elektronikk - enkle greier - tungt, men ganske driftsikkert. Har bilder av dette, men er så knotete å få lagt ut.. Redigert 28.April.2012 av Westbas 29 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2012 ingen bostcontrol på min som eg kan sjå... Men det er mye slanger på retur som eg ikkje skjønner. Dieselpumpa har ikkje retur. Og ein gren på retur går inn pp innsugsmanifoil på en liten el sak... Eg må prøve å finne meir i manual om det... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
krk Svart 28.April.2012 Del på Facebook Svart 28.April.2012 Søk på youtube etter ( 1962 Ford Lehman Diesel Marine Engine ) den har boost controll.Der ser du rør fra luftinnsug til front på dieselpumpe. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 28.April.2012 Del på Facebook Svart 28.April.2012 Det røret som går til innsuget, er diesel til fakkelstart ( en liten glødetråd som antenner diesel inne i innsuget ). Returen fra dysene ligger inne under toppdekselet, mellom støtstengene og ventilfjærene, og kommer ut bak på toppen og ned til filteret, eller til tank. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2012 Oki Det virker som om den fakkelstarten er noe løs i fisken. En stor "skive" rundt den, som har en kabelsko på, er heilt løs... Målte over batteri ved "gløde" knappen skrudd på. Belastning ca 2A. Retur går både til filter og tank. To Y koblinger, så eg synest det gikk retur i alle retninger. Skal kikke litt meior over det. Hvordan får denne fakkelstarten diesel? Hva bestemmer trykket der ? Og skal det ikkje være retur både fra dyser og dieselpumpe? På forrige 2725 var det retur også på pumpa. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
tb55 Svart 29.April.2012 Del på Facebook Svart 29.April.2012 Vel, beste måten å behandle fakkelstarten i båt, er vel å skru ut hele rallamikket, plassere den i et boss-spann ( søppelbøtte som en sier i perifere strøk). Gå til rørleggeren og få en 3/8 plugg til hullet i manifold, blende uttak fra dieselpumpe osv. Dette er en kaldstart som en frisk motor aldrig trenger i båt. Ellers er det å få kjøpt nye, sikert noe de fleste diesel/mek. verksteder kan skaffe. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2012 likte det forslaget :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.