Jump to content

Hvor ligger boost controll unit på Ford 2704ET


Sjeldenutpå

Recommended Posts

I følge manual skal :

 

the Boost Control Unit provides automatic control of the maximum fuel delivery under low speed conditions by sensing the inlet manifoil air pressure generated by the turbo charger.

It reduces the amount of fuel that may be fed to the engine, when manifoil pressure drop below a pre-determed figure, thereby reducing the smoke emission at low engine speed.

 

Men ut fra skissene i boka klarer eg ikkje huske igjenn om eg har sett slik på motoren. Nokon som veit kor den ligger? :flag_bp:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Om det er en Bosch mekanisk dieselpumpe så er det et eget kammer på toppen av huset, det går en slange fra manifold til toppen av pumpen

som styrer en membran som beveger en "fuel pin" i takt med turbo trykket.

Drivstoff mengde øker når turbotrykket øker.

 

Mulig det er det samme prinsipp på Ford`en også.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Det er nok ikke Bosch pumpe på Ford, så det jeg skrev om tilkobling på toppen stemmer ikke.

Det er en Simms inline pumpe med dyse rør på toppen.

Mulig boost kontrollen er på innsiden av huset, og du må åpne et deksel på siden.

Men det er vel en boost kontroll i forbindelse med turbo, lignende waste gate som kontrollerer

turbo trykket og det må jo være en forbindele et sted til pumpen, ikke nødvendigvis fra manifold.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Først må eg finne den... Skissene av den i boka illustrerer ikkje størrelsen, men eg skal nok finne den. Så skal den ut ug renses. Det er ventil og fjær og anna knask inni der. Det er også justerskrue. Noe her må kunne gjøres for å begrense røyk ved kaldstart.

Boost controll skal redusere mengde diesel som blir matet til motor når manifoiltrykket fasller under et gitt punkt. Dette må være mulig å påvirke. Evt lage magnetventil på slange fra manifoiltrykk, slik at denne stenger meir.

For at motoren får diesel så det monner er ingen tvil..

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Først må eg finne den... Skissene av den i boka illustrerer ikkje størrelsen, men eg skal nok finne den. Så skal den ut ug renses. Det er ventil og fjær og anna knask inni der. Det er også justerskrue. Noe her må kunne gjøres for å begrense røyk ved kaldstart.

Boost controll skal redusere mengde diesel som blir matet til motor når manifoiltrykket fasller under et gitt punkt.

...................

 

Tviler på at en slik renovering vil hjelpe på kaldstart-røyk !

 

Dette er vel ikke annet enn en "røykbegrenser" som påvirker regulatoren slik at den blokkerer økning i pumpepådraget inntil tilstrekkelig trykk i luftmanifold er oppnådd.

Åltså i de tilfeller når spaken skyves raskt forover for å akselrere motorturtall. For å begrense "svartrøyken" når båten akselrerer..

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

En plass må eg begynne. Motor skal iallefall ikkje være slik røykbombe.

Og da er det naturlig å se over det som i følge boka skal redusere røyk ved lave turtal.

Men nå ser det kanskje ut som om min motor ikkje har denne saken... så då ser eg etter andre punkt. Har ikkje hatt tid i dag pga anna som stod på jobbelista i båten :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Denne har ingen ting med kaldstartsrøyk å gjøre. Det er forsåvidt greit forklart i innlegget til mateco hvordan funksjonen er. Den fungerer kun ved økende pådrag og gjør at brennstoffpådraget "venter" på stigende ladelufttrykk før den gir på ytterligere diesel fra pumpa som en røykbegrenserfunksjon. "Low speed" kan du oversette til lav belastning i dette tilfellet og har ikke noe med tomgang/kaldstart å gjøre.

Link to post

På 2726 ligger booster inntaket på toppen av pumpen. Det er et rør fra innsuget til toppen av pumpen, og denne gir mekanisk info til pumpen om overtrykk fra turboen. Vet ikke at det er mulig å justere noe på denne. Det er en membran og noe fjærgreier under der. Under det igjen er det mulig å justere dieseltilførsel til pumpen - bak et deksel som en skrur av. Vet ikke om det er samme opplegg på 2704.

 

Ellers, min maskin er nyrenovert av euromarine i stavanger, og den røyker ved oppstart, og på tomgang. Alt er nytt på maskinen, og det er forsøkt å justere på alt som er mulig å justere på - likevel røyker den. Konklusjonen er at Ford - de røyker ved oppstart, og tomgang - og sånn er det bare. Til tider litt flaut når en starter opp med andre rundt, og blårøyken ligger som et tåkehav rundt.

Bare til å leve med, og akseptere:-) Slitesterke saker, og går og går.

 

Ingen elektronikk - enkle greier - tungt, men ganske driftsikkert.

 

Har bilder av dette, men er så knotete å få lagt ut..

Redigert av Westbas 29 (see edit history)
Link to post

Oki :thumbsup:

Det virker som om den fakkelstarten er noe løs i fisken. En stor "skive" rundt den, som har en kabelsko på, er heilt løs... Målte over batteri ved "gløde" knappen skrudd på. Belastning ca 2A.

Retur går både til filter og tank. To Y koblinger, så eg synest det gikk retur i alle retninger. Skal kikke litt meior over det.

 

Hvordan får denne fakkelstarten diesel? Hva bestemmer trykket der ?

 

Og skal det ikkje være retur både fra dyser og dieselpumpe? På forrige 2725 var det retur også på pumpa. :flag_bp:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Vel, beste måten å behandle fakkelstarten i båt, er vel å skru ut hele rallamikket, plassere den i et boss-spann ( søppelbøtte som en sier i perifere strøk). Gå til rørleggeren og få en 3/8 plugg til hullet i manifold, blende uttak fra dieselpumpe osv. Dette er en kaldstart som en frisk motor aldrig trenger i båt. Ellers er det å få kjøpt nye, sikert noe de fleste diesel/mek. verksteder kan skaffe. :thumbsup:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...