Jump to content

Mercury 150 optimax går varm på tomgang


optimax 150

Recommended Posts

Har en Mercury Otimax 150 hk 1999 mod som går varm når den går på tomgang. Så fort man kjører opp turtallet litt så forsvinner alarmen og den kjøler tilsynelatende bra. Byttet ny original impeller i høst .Kjørte "langtur" nå i helga og på høyt turtall så er alt ok men så fort man går på tomgang eller ligger stille så kommer kjølealarmen etter et minutt... Kontrollstrålen virker tilsynelatende ok men jeg stusser litt på at det tar lang tid fra jeg starter opp til strålen kommer. Temperaturen på strålen er varm men ikke for varm og man kjenner også når termostaten åpner slik at strålen blir kaldere. Hvorfor kjøler den dårlig på tomgang?

Link to post
Share on other sites

Kan det være at det er montert feil termostat?

Jeg vet at man får termostater som åpner ved ulike temperaturer. Dette gjelder vel oftest for innenbordsmotorer

som skal ha forskjellig termostat avhengig av om motoren er ferskvannskjølt eller ikke.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Har nesten samme problem på min Verado. Den er til sjekk idag så jeg er spent på hva de finner ut.

 

Det kan være at pakning på toppen av vannpumpen er satt feil på slik at den suger luft eller tilstopping i kjølekanaler. Har du instrument som viser vanntrykk? Hvis du har hva viser den på tomgang?

Link to post
Share on other sites

Start med å sjekke at termostaten åpner seg skikkelig. Demonter den og legg den i varmt vann. Den skal åpne ved 65 grader. Kan godt hende at den ikke åpner skikkelig og at motoren trenger turtall for å bygge såpass med trykk at det blir litt sirkulasjon.

 

Hvis ikke problemet ligger her ville jeg startet med å sjekke impeller, impellerhus og vannrør overgang med gummitetning at det ikke finnes lekkasjer som stjeler trykk.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Lurer jo også på om det kan være feilmontert pakning når jeg byttet impeller, den tanken har jo slått meg. Og det samme gjelder jo om det sitter en "grommet"/ gummiforing på toppen av kjølerøret mot blokka som har svellet. Vet at det var vanlig før men trodde ikke disse store motorene hadde det. Det er ikke byttet termostater så de burde være ok. Hadde vært fint å høre hva som var galt med motoren din når du får den igjen.

Link to post
Share on other sites

Flott. Har heller ikke noe måleinstrument for hverken temperatur eller vanntrykk på motoren. Kun den "klokka" med 4 symboler inne i som piper og lyser når noe er galt. Men det virker ut som om det er noe med trykket, finnes det instrumenter å koble på her? f eks før og etter termostater,grommeter eller andre ventiler...???

Link to post
Share on other sites

På min motor har de nå sjekket det meste uten å finne noen direkte feil. Men de skal skifte selve vannpumpa ogsp da det kan hende at den er litt slitt slik at ikke impeller klarer å pumpe vannet godt nok rundt på tomgang. 200rpm opp og alt er i orden... For din motor må verksted kople til pc tenker jeg for å få lest av trykk og temp.

Link to post
Share on other sites

Kjedelig det med motoren din , det hadde vært bedre om man fant en spesifikk feil.. Hvem verksted bruker du nopain og er du fornøyd med de? Sånn i tilfelle jeg også må på verksted? . Jeg sjekket termostater igår. Det er jo de som styrer temperaturen/vannstrømmen når motoren går på under 1500 omdreininger. Over 1500 er det en " poppet ventil" som slipper vann inn. Termostatene skal åpne på mellom 60 og 63 grader. Den ene virket ut som satt fast og hadde irret godt. Gjorde de rene og sjekket i varmt vann med termometer. Den ene åpnet som den skulle og den andre måtte ha over 70 grader før den åpnet. Sjekket også sila som sitter på vannslangen ut fra blokka mot kompressoren. Den sila var bra. Så nå prøver vi nye termostater og vi tar også ny impeller selv om jeg byttet den ifjor. Så får vi se om det hjelper..

Link to post
Share on other sites

Dårlig nytt fortsatt her. De skiftet vannpumpe men uten særlig hell. Nå er det Brunswich som de håper kan hjelpe til med videre feilsøking. De har vel noen kontakter i USA. Men de tror at det enten er en intern vannlekkasje et sted eller en blokkering i en pakning et sted. Bruker nå 3Fot på Kalvetange. Ikke brukt de før så vi får se på utfallet av denne saken før jeg kan si om jeg er fornøyd eller ikke med de.

 

Har du fått sjekket noe mer på din motor?

Link to post
Share on other sites

Hei nå funker min motor bra igjen. Skiftet termostater og i tillegg en ny impeller. Den som jeg skiftet i høst ser ut til å være litt annerledes enn den originale jeg fikk nå . I høst bestillte jeg impeller fra usa på ebay og mente den var i original innpakning men den er ikke helt lik. I tillegg var impelleren litt slitt i bunn(mot den metallplata) og det var visst, ifølge fagfolk, nok til at den ikke ga nok vann på tomgang. Kunne virke ut som om selve huset var strammet til /dratt til for hardt slik at impelleren ble presset for langt ned?? Hvis feilen kommer tilbake så skifter jeg hele huset. Ringte rundt til forskjellige verksteder og fikk forskjellige svar. Men de som virket som om de hadde greie på det var klare på at vannpumpe/impeller er utrolig viktig at alt er helt korrekt montert og at det ikke er noen skader på vannpumpen. Også at det er helt tett over fra eksos til vann slik at vannpumpen ikke trekker luft inn. De er visst veldig følsomme de vannpumpene der, små impellere som gir et høyt trykk. Håper at ting funker greit nå men det vil vel vise seg først etter noen timers drift. Lykke til og hold oss oppdatert... :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...