Jump to content

Hvor høyt i masten bør radarantenne plasseres?

lua

Recommended Posts

Grunnen til at den settes høyt, er to ting slik jeg har forstått dette:

1 - jo høyere antenne er plasser, jo lenger sikt får du mtp jordkrumming.

2 - antenne skal plasseres høyt, slik at besetning skal slippe å bli belyst av strålene.

Sivile radarantenner er ikke så kraftige, men radiobølger er uansett ikke heldig å bli belyst med uansett styrke.

Les spesifikasjonene på din antenne, der skal det stå hvor stor vinkelen på strålen er. halve vinkelen peker nedover, halve oppover. Så rekner du ut hvor høyt antenna må stå for at strålen ikkje skal trefe baugen, eller andre større hinder ombord:)

Ja, der står det 12.5 grader både opp og ned, så da kommer jeg frem til ca. 1 m høyde minimum (det er 4,5 m fra masten til baugen). Skal jeg ha den slik at en person kan stå oppreist i baugen uten å få stråling, blir det 3 m. Det er fortsatt et stykke under 1. saling, derfor lurer jeg på hvorfor regelen ser ut til å være å montere rett over 1. saling.

Redigert av lua (see edit history)

Følelsen min er at den beste montasjen vil være å ha den i vugge på akterstaget. Enklere montasje, mindre konflikt med forseilet og lavere tyngdepunkt er årsakene.

Støtter dette :thumbsup: Jeg har radarantennen på egen 2,5 m. mast med støttestag stående på akterdekket. Høyden er perfekt, da jeg ser båter kloss opp til baugen, men radarmasten står i litt i veien under fortøyning. I vugge er radaren ute av veien, riktig høyde, og enkel å komme til for vedlikehold :yesnod:

Redigert av bc45 (see edit history)

Har nettopp fått råd om å montere et stykke opp for å unngå "konflikt" med forseilet: når man slår, kan det bli et voldsomt slag.

Med en stråle som har 12,5 graders vinkel fra horisontalen, ser jeg 18 m foran båten hvis jeg har antennen i 4 m høyde over dekk. Har aldri brukt radar, men det virker som en grei avstand? Det er vel ikke så ofte man trenger å se nærmere båten?

Sett antennen der det er enklest.

Ved høy montering vil man få større rekkevidde, ulempen er at sjøekko blir mer fremtredene, man vil også ha problemer med å gå på radar inne i trange sund da strålen ikke treffer nærme båten. Vekten er lav men er litt skeptisk til hvor mye disse små splast antennen tåler av slag etc langt oppe i masten.

Ved lav montering vil rekkevidden reduseres, men man får også skilt sjø og land nærmere båten. Man kan få blind sektor fra masten også så sett den isåfall på fremsiden.

Vuggene er fine når båten legger seg.

Jeg har aldri under 4 nm med rekkevidde, selv om jeg har antenna ganske lavt. Kan anbefales !

Dette blir omtrent høyden på radarantennen jeg skal montere også. Har du problemer med at masten skygger?

En annen ting som en skipper kommenterte da jeg diskuterte plasseringen, "en trussel kan like gjerne komme aktenfra". Nå er det ikke slik at jeg bakker gjennom sundene, men likevel. Kommentaren kom fra en som fører båt i næringsøyemed.

Dette med krumning av jorden etc. blir i dette tilfellet et rent teoretisk dilemma. Det er ingen som benytter radaren til praktisk bruk på en slik avstand at dette er et problem da deteksjonsrekkevidden for objekter er alt for dårlig for denne typen utstyr til at dette er en problemstilling.

Høydeplasseringen av antennene på diverse motorbåter som NB, Viksund, Viknes etc. gir deg en god pekepinn for hva som er en tilskrekkelig høyde for fullgod funksjon. Til syvende og sist bør man konsultere installasjonsmanualen da anbefalingene kan variere fra antenne til antenne.

@Chiefengineer

Njaa, det kommer vel litt an på båtbruken og antenne/radar spesifikasjon det vel.

Det er f.eks alltid ok å få "landkjenning" al'a Racon-fyr. Kanskje litt mindre aktuelt nå for tiden med skuta full av GPSer, men likevel.

Jeg for min del har antenna 4-5 meter over vannet, på mesanmast. Dette fungerer for meg. Dødsone er da til å leve med.

PS

Det som ikke er optimalt er antenne på egen mast bak på båten, ute til babord.

Masta blir da spøkelse noen grader til styrbord, altså i den sonen hvor det er mest kritisk å ha oversikt. Jeg har sett div. båter med radar montert slik.

Redigert av fs (see edit history)

Nå er jo dette med plassering litt smak og behag så det er vel opp til den enkelte.

Jordkrummingen hadde mer å si enn eg trudde på forhånd, spesiellt visst man ønsker å se lavtliggende objekter på litt avstand.

På forrige båt s.o.37.1 hadde eg en Furuno 821 med 2 stk. 8" display.

Bygget meg en antennemast i 316 på hekken, med justerbar vinkel. (+ litt ekstrafester for fremtiden)

Eg prioriterte å lage den så høg at den ikke kom i skyggen av bommen + eg ikke skulle bli grilla når eg stod bak sprayhooden. (mye tåke på Møre) :yesnod:

Trur eg laga masta litt kortere enn tegningen viser.

Tegningen viser 25 grader (+- 12.5 grader)og rader akter er ca.3.8 meter over vannlinje, mens den i masten er ca.5.7 meter.

Dette fungerte greit men hadde litt skygge av masta på b.b. baug, og muligens litt skygge ved våte seil. God akterover.

Den justerbare vinkelen var jo grei å ha men den var sjelden i bruk da det skal en del krenging til før man mister ekkoene.

radar_i_mast_og_akter_25_grader_straale.jpg

s.o._37.1_radarmast.jpgfuruno_radar_821_justerbart_radarfeste.jpg

På dagens båt har eg ett scanstrut oljedempa gyro feste, som forsåvidt har fungert ok i 3 år nå.

Det var ikke eg som monterte dette og montøren satte den for høyt iht.avtale.

Eg har tilta den ørlite ned i forkant og synes eg ser nært nok.

Litt mer sjøekko som nevnes stemmer sikkert, men ikke noe problem.

Ingen skygger forover, men rett akterover blir det noe skygge. Har heller ikke merka noen skygge fra våte seil.

Litt trasigt ved ufrivillige slag, men fungerer greit nok når man er klar over at radaren er i masta.

Fordelen er at man slipper en masse krims krams på hekken. Nå har eg kun ett par gps antenner, ufo tv antenne, og en liten wifi antenne rett på pushpit.

Høyden på antennen under er eg litt usikker på men kanskje 7-8 meter over sjøflaten?

radar_i_mast_julia_bryn.jpg

Ellers er her nå ihverfall 3 medlemsbåter på bildet, og kanskje flere for det eg vet?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...