JRK Startet 23.April.2012 Link til dette innlegget Startet 23.April.2012 Trenger å etterfylle olje på mitt Seastar hydrauliske styresystem. Var innom Maritim i Tønsberg og de hadde ikke olje for Seastar selv om de selger det. De hadde Sleipner sin olje og kunne garantere at denne kunne brukes. I min mangel på kunnskap er jeg selv litt skeptisk til å blande slike oljer. Noen kvalifiserte synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 23.April.2012 Link til dette innlegget Svart 23.April.2012 (redigert) Her er importøren og oljen... (har nettbutikk). http://telmo.no/Produkter/Styringer/Hydraulisk-tilbehør/Hydraulikk-olje.aspx Står lite teknisk om den, men fargen er lik Sleipner sin... . Redigert 23.April.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 23.April.2012 Link til dette innlegget Svart 23.April.2012 Du kan bruke ulike typer hydraulikkolje eller atf olje. Hydraulikkstyring er ingen atomteknologi. I nøden har noen fylt motorolje og det har fungert greit det å. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 23.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2012 Snakket med Telmo i dag. Man skal ikke blande Seastar og Sleipner olje. Fra annet hold har jeg hørt at i værste fall kan pakninger i systemet løses opp om man bruker feil olje. Bosvik bruker en 3. olje som er ulik Sleipners og Seastar. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 23.April.2012 Link til dette innlegget Svart 23.April.2012 http://www.foreandaftmarine.com/1-HA5430.htm Her finner du noen alternativer. Telmo vil vel selge sin egen olje men å tulle slik daer for dumt. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Det går nok helt sikkert bra å bruke hvilken som helst type hydraulikkolje. Skulle ikke forundre meg om det gikk bra med vann også... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 24.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Det går nok helt sikkert bra å bruke hvilken som helst type hydraulikkolje. Skulle ikke forundre meg om det gikk bra med vann også... Skulle ikke forundre meg at du ikke har peiling i det hele tatt... Du får virkelig ha meg unnskyldt men hva er vitsen med å svare slik du gjør??? Ellers vil jeg takke positive bidragsytere. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Det var rart Maritim ikke hadde. Klar over at man ikke skal blande - men Maritim i Arendal klarte likevel å skaffe egnet olje til meg. Kjøpte litt ekstra i tilfelle-rotte-felle når jeg til slutt klarte å spore opp riktig olje. Var ikke enkelt. Men Maritim hadde dette som en del av andre hydraulikkstyringspakker, og tilbød seg å plukke ut fra slike pakker og heller etterbestille selv. God service fra løsningsorienterte medarbeidere. Undersøkte mye selv - og det var tydelig et svært tydelig "forbud" mot å ha Sleipner sin på. Kunne også bruke en type olje som brukes på fly - men jeg husker ikke akkurat betegnelsene, har dem nedskrevet i båten. Sitér dette innlegget Link to post
KNERTEN. Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Gammel tråd, men nyttig. Lurer på om mobil DTE10 excel 46 kan brukes på Seastar Hyd styring. Ser en tabell med Aero, men det har jeg ikke. Det som er fra før er Seastar sin orginal olje HA5430, så mangler jeg kanskje 0,5 liter. Kan dette blandes. Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Seastar oljen er tynnere enn Sleipner oljen. Br. Hukkelberg som har bygget redningsskøytene i Simrad-klassen anbefaler nettopp Seastar på grunn av dette. I nøden har vi brukt andre typer på styringen, og fikk da problemer. Endte med at systemet måtte flushes med 20 liter Seastar olje. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
nordan family 27 Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Maritim har riktig olje Sitér dette innlegget Link to post
SeilSJT Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Bruk SeaStar sin. Den er som sagt tynnere en Sleipner oljen. Hadde spesifikasjonene tidligere, men er ikke sikker på hvor disse er. Bruker du ATF olje vil ikke pakningene holde lenge. Det er heller ingen dyr "investering". Kommentarer om vann og at alt fungerer...... Vet ikke helt hva jeg skal si.... Sitér dette innlegget Link to post
BETH Svart 11.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 Hei. Nå begynner jeg å bli frustrert. Nå har jeg vert inne i 3 båtutstyr butikker å spurt om seastar olje. Ingen har oljen. Alle selger Telmo produkter. De anbefaler alt fra ATF, Sleipner olje og SAE 10 olje. Dette skriver Telmo "Du skal IKKE bruke ATF olje på dette styresystemet. Dette kan føre til interne problemer i systemet og garantien vil ikke gjelde hvis det brukes annet enn SeaStar sin egen olje." Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 11.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 Jeg har nå brukt denne med bra resultat. http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Hydraulikkolje-36977/ Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 11.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 Hva med Baystar sin som de selger på Maritim. Sitér dette innlegget Link to post
Luffe82 Svart 11.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 Baystar og seastar er samme ulla. Begge bruker samme olje. Sleipner har feil viskositet og ATF ødelegger pakningene. https://www.maritim.no/baystar-hydraulisk-olje-1-liter#.VQDK3oa5SrU Sitér dette innlegget Link to post
MAGDA Svart 12.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2015 Hva er viskositeten på SeaStar sin hydraulikkolje ? Sitér dette innlegget Link to post
BETH Svart 22.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2015 SAE 10 Sitér dette innlegget Link to post
MAGDA Svart 22.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2015 Sleipner sin er 15 så det er nok ikke noe problem å bruke den Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 22.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2015 Dette skjønar eg mindre og mindre av. Eg har Sleipner styresystem og Simrad hydraulikkpumpe. Kva olje brukar eg då? Blandingsolje? Har berre brukt hydraulikkolje eg og har aldri hatt problem. Har ikkje vist om problemet eingong. Det er ikkje enkelt! Sitér dette innlegget Link to post
Bratteklev Svart 20.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2018 Christel III skrev On 5.5.2014 at 18.54: Seastar oljen er tynnere enn Sleipner oljen. Br. Hukkelberg som har bygget redningsskøytene i Simrad-klassen anbefaler nettopp Seastar på grunn av dette. I nøden har vi brukt andre typer på styringen, og fikk da problemer. Endte med at systemet måtte flushes med 20 liter Seastar olje. Jeg har fylt Sleipner olje for hydraulikkstyring på mitt SeaStar anlegg og sliter nå med en styring som "siger" ganske markant. Kan noen fortelle meg hvor feilen er, hva som må byttes? Må jeg inn i pumpa som sitter på rattet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.