free Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Jeg var basismedlem i en årrekke men det bare forsvant å totalmedlemskap har jeg ikke bruk for så jeg kjenner ikke til endringer i avtalene om det har vært endringer men jeg har tauet både kjente å ukjente både kort å veldig langt å vil nok anbefale de aller fleste å ringe en venn om de får plunder. Totalmedlemskap er nok smør på flesk for mange av oss, for de som har behov for å støtte RS finnes det noe som heter støttemedlemskap,det er bare et par hundrelapper, i tillegg til det er det mulig å gi dem penger når de ringer å ber om penger eller når de sender brev å ber om penger. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 24.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Jeg gir meg ikke, møter de i forliksrådet om det så skal være. Reff en annen Mail: Redningsselskapet jobber kontinuerlig for å sikre drift slik at vi kan være tilstede å gi nødvendig hjelp når folk er i nød på havet, uansett om de er medlemmer eller ikke. Medlemskapene bidrar til en forutsigbar drift, flere tilgjengelige og bedre skøyter og en omfattende sjøvettopplæring av barn og ungdom. Skremmende de får os til og tru at vi må være medlem virker det som på meg. Vedr bensinmåleren så sa jeg at jeg skulle hatt igjen bensin men at jeg trudde det var det som hadde skjedd. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
FredrikW Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 (redigert) Er det dårlig sjømannskap å gå tom for drivstoff når det viser seg at tankmåleren er defekt og har vist feil? Har en følelse av at dette, i god baatplassen-ånd, kan bli en lang tråd. Jeg er enig i at tankmålere i båt sjeldent er spesielt pålitelige, men hva er poenget med å ha tankmåler som en del av det tekniske utstyret i båt hvis man ikke skal bruke den? Å føre loggbok over antall fylte liter drivstoff og tilbakelagte nm etter bunkring regnes som godt sjømannskap, men er det riktig av RS å forvente dette av fritidsbåtførere? Når man har tankmåler, altså? Redigert 24.April.2012 av Kaptein Båtløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 24.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Ja kan bli en lag tråd, men viktig og ha det i bakhodet at gutta på vannet gjør en kjempe jobb, det er folk oppi systemet som lager trøbbel som også har vært oppe før så, vidt jeg husker. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Ribtjenester Svart 24.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Ser de har kampanje på facebook nå, hvor det er en som har fått stopp, han drar og drar i snora:) vi får håpe han ikke er tom for bensin:))) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Lady B Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Får vel lese grundig gjennom forsikringsvilkårene og ta en vurdering... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Jeg vil påstå at denne saken bør oppdeles i to; -del en er når redningskjøyten kommer og sikrer båten, er man medlem bør man da få gratis slep inn til nærmeste kai/brygge. 250 meter var det i dette tilfelle. -del to er når man istedet for å slepe til bryggen 250m unna starter ett lengre slep. Vet ikke hvorfor denne avgjørelsen ble tatt men det bør klarerer på forhånd hvorvidt dette utløser faktura. Hvis man slepes til nærmeste slipp fordi det er behov for å få båten opp av vannet bør ikke redningselskapet fakturere, det er fortsatt en bergning. Finner man derimot ut at man mangler diesel og må slepes 4nm til en dieselpumpe synes jeg det er rett at denne tiden faktureres. Hva var grunnen til at du ikke ble slept til bryggen 250m unna? Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 24.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Litt usikker på hvordan dette blei sakt men jeg sa jeg hadde hjemmhavn på Fagerstrand , det var ganske rolig så de kunne slepe til stasjonen:) Det som forundrer meg er måten de gir utrykk for at de hjelper alle osv. Og det med godt eller dårlig sjømanskap. Det er jo stort sett uflaks/ uhell når du trenger hjelp, de har da alltid mulighet for og trekke inn dårlig sjømanskap, og vil da sende regning så fort de har mulighet. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Jawik Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 En bør vel alltid avklare på forhand om situasjonen utløser faktura for å unngå misforståelser. Er ikke nødvendigvis NSSR som er de grådigste i slike situasjoner. Kan også være en slu rev fra din egen hjemmehavn som ser muligheten for ekstrafortjeneste ala bergingslønn. Samfunnet endrer seg og vi med. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Frøken Fryd Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 ...det var ganske rolig så de kunne slepe til stasjonen:) Jeg skjønner fortsatt ikke dette, det er 250m til egen brygge. Likevel slepes det til ett annet sted. Båten flyter men motor går ikke. Personlig ville jeg fått båten tilbake til egen brygge med mindre jeg allerede hadde funnet feilen (tom tank) og dermed kunne slepes til dieselpumpen. Hvordan vet NSSR at du var tom for drivstoff, det ble sjekket når de kom eller kanskje du hadde allerede fått sjekket det? Hvis det er dette som har skjedd mener jeg du skal belastes for slepet, særlig når du ligger 250m unna din egen brygge. Hadde du derimot blitt slept inn til egen brygge burde det vert inkludert i medlemskapet. Begge parter bør gjøre det klart hva slepet koster. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 I forhold til ditt spørsmål: Hva dekker egentlig medlemskapet i NSSR? I mitt tilfelle så utgjør rabatten på forsikringspremien mer enn årskontigenten som totalmedlem !! M.a.o. Medlemskapet gir meg en økonomisk gevinst! Uten denne rabatten har jeg neppe vært medlem ! At andre har mere glorifiserende årsaker til medlemsskap får så være ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Marwin Svart 25.April.2012 Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 Min mening? Å gå tom for drivstoff mener JEG er dårlig sjømannskap! Instrumenter KAN feile, men skal du legge fra, synes jeg det er din simple plikt som ansvarlig båtfører at du VET hvor mye drivstoff du har ombord for vedkommende tur. Men DET er alså MIN mening! Har du aldri en skvett i reserve? Redningsselskapets handlemåte vil jeg ikke kommentere i denne omgang. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Ribtjenester Svart 25.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 Er å gå på grunn dårlig sjømanskap :)? Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Bitteliten Svart 25.April.2012 Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 Var det privat båt eller båt i næring? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 25.April.2012 Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 Synes ikke det er dårlig sjømannskap å gå tom for drifstoff hvis instrumentet har visst feil. Hvorfor ble du slept til "stasjonen"? Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 25.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 Var det privat båt eller båt i næring? Privat Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Dekken Svart 25.April.2012 Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 Etter min oppfatning; Grunnstøting kan være dårlig sjømannskap idet man alltid skal navigere sikkert. Grunnstøting eller pålandkjøring er alltid dårlig sjømannskap hvis det skjer med for høy fart iforhold til forholdene. Forsiktig grunnberøring i meget sakte fart er ikke nødvendigvis dårlig sjømannskap. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.April.2012 Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 Er å gå på grunn dårlig sjømanskap :)? Ja, jeg tror svært mange, men ikke alle (!), grunnstøtninger skyldes dårlig sjømannskap. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ribtjenester Svart 25.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 Ja da risikerer du regning på bergning, skummelt med slike tilg som går på skjønn:/ Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Bitteliten Svart 25.April.2012 Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 (redigert) Jeg har vel hatt gleden av å se en del praktiske forholdt rundt oppdrag. Har til dags dato ikke tenkt tanken på å kalle noe dårlig sjømannskap. Redigert 25.April.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Husker for en del år siden nå at vi så en tidligere fiskeskøyte, ombygd til fritidsbåt, stod godt oppe på et skjær i skjærgården i Kragerø. Da vi kom bort til dem spurte de om de var i Risør for de hadde ikke kart ombord! De kom fra Oslo. Fortsatt godt sjømannskap? Kan lage en liste med nokså tilsvarende eksempler opplevd gjennom årene. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
JRK Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Hei Her synes jeg det blandes epler og pærer. Det er stor forskjell på en teknisk feil i en tank måler og det å gå på et skjær som er merket i kartet. Det første er et hendig uhell etter en teknisk svikt. Det å gå på et skjær er menneskelig svikt. Til dere som loggfører drivstoffforbruket så lurer jeg virkelig på hva det er godt for! Min båtmotor ligger fra 5 til 70 liter pr time og jeg har 600 liter disel ombord. Det betyr igjen at en tank kan holde alt fra 8 til 100 timer. Jeg synes egentlig vi som en interressegruppe her på båtplassen burde støtte opp under Ella, og gjerne være med på et spleiselag om han vil føre en sak, forutsatt at han har gitt en riktig fremstilling her på båtplassen. (Har aldri møtt eller hatt annen korrespondanse med Ella) Selv har jeg vært medlem gjennom 20 år og hadde dette skjedd meg hadde jeg gjort det samme som Ella. Etterhvert har vi blitt lurt/tvunget til et totalmedlemskap, og så skal dette ikke være grunnlag for fri assistanse. Lurer litt på hva Redningselskapets ledere tenker om oss? (En kamerat hadde problemer i sverige etter at han fikk tau i propellen. Den gang ble det hevdet fra redningsselskapet at de hadde ett sammarbeid med det svenske Redningselskapet. Det var det svenske Redningsselskapet ikke klar over...) Det kommer ikke klart frem her, men Redningsselskapet burde i det minste gitt Ella klar beskjed i forkant hva det ville koste og få slept han til hjemmehavn og eventuelt til en dieselfylling. Det kan være flere som ville ha tatt det slepet til den prisen. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Det kommer ikke klart frem her, men Redningsselskapet burde i det minste gitt Ella klar beskjed i forkant hva det ville koste og få slept han til hjemmehavn og eventuelt til en dieselfylling. Det kan være flere som ville ha tatt det slepet til den prisen. Her er du innpå noe, ville Ella foretrukket å bli slept inn til egen brygge om han visste at det andre slepet (som vi ikke vet grunnen til) utløste gebyr? Ville han sluppet unna regningen om slepet hadde vert 250m til egen brygge? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 For min del vert det å halda på medlemsskapet i RS på trass av irritasjon over endra betingelsar. Rabatten på båtforsikringa utgjer kr 1200,- årleg ved medlemskap i RS. Spørsmålet er om nettopp slike rabattar har vore medverkande til RS sin tilsnikelse med tanke på endring av medlemskap og prising..? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 (redigert) Jeg vil tro at JRK er inne på et vesentlig poeng her. Det skrives en rapport på alle oppdrag som så er grunnlaget for fakturering. Det er ikke mannskapene som avgjør hva som skal faktureres. Men det er opp til mannskapet hva som skrives i rapporten. Om det der ikke fremkom feil på tankmåler kan det være en forklaring. Ella, spør om å få kopi av LOCUS rapporten. Der ser du oppdragsrapporten. Hvilken RS assisterte deg? JRK, samarbeidet med svenske sjøredningen står beskrevet i Loggen. Det er to selskaper i Sverige og RD har samarbeid med ett. Det er forøvrig ikke sjelden norske RSer hjelper medlemmer i Sverige, om det er innenfor normal avstand fra basen. Melemsskap dekker oppdrag inntil tre timer fra avgang base til ankomst base Redigert 26.April.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.