Jump to content

Hva dekker egentlig medlemskapet i NSSR?


Ribtjenester

Recommended Posts

Jeg var basismedlem i en årrekke men det bare forsvant å totalmedlemskap har jeg ikke bruk for så jeg kjenner ikke til endringer i avtalene om det har vært endringer men jeg har tauet både kjente å ukjente både kort å veldig langt å vil nok anbefale de aller fleste å ringe en venn om de får plunder.

 

Totalmedlemskap er nok smør på flesk for mange av oss, for de som har behov for å støtte RS finnes det noe som heter støttemedlemskap,det er bare et par hundrelapper, i tillegg til det er det mulig å gi dem penger når de ringer å ber om penger eller når de sender brev å ber om penger.

Link to post

Jeg gir meg ikke, møter de i forliksrådet om det så skal være. Reff en annen Mail:

 

Redningsselskapet jobber kontinuerlig for å sikre drift slik at vi kan være tilstede å gi nødvendig hjelp når folk er i nød på havet, uansett om de er medlemmer eller ikke.

Medlemskapene bidrar til en forutsigbar drift, flere tilgjengelige og bedre skøyter og en omfattende sjøvettopplæring av barn og ungdom.

 

Skremmende de får os til og tru at vi må være medlem virker det som på meg.

Vedr bensinmåleren så sa jeg at jeg skulle hatt igjen bensin men at jeg trudde det var det som hadde skjedd.

www.ribtjenester.no

Link to post

Er det dårlig sjømannskap å gå tom for drivstoff når det viser seg at tankmåleren er defekt og har vist feil? Har en følelse av at dette, i god baatplassen-ånd, kan bli en lang tråd. Jeg er enig i at tankmålere i båt sjeldent er spesielt pålitelige, men hva er poenget med å ha tankmåler som en del av det tekniske utstyret i båt hvis man ikke skal bruke den?

 

Å føre loggbok over antall fylte liter drivstoff og tilbakelagte nm etter bunkring regnes som godt sjømannskap, men er det riktig av RS å forvente dette av fritidsbåtførere? Når man har tankmåler, altså?

Redigert av Kaptein Båtløs (see edit history)
Link to post

Jeg vil påstå at denne saken bør oppdeles i to;

-del en er når redningskjøyten kommer og sikrer båten, er man medlem bør man da få gratis slep inn til nærmeste kai/brygge. 250 meter var det i dette tilfelle.

-del to er når man istedet for å slepe til bryggen 250m unna starter ett lengre slep. Vet ikke hvorfor denne avgjørelsen ble tatt men det bør klarerer på forhånd hvorvidt dette utløser faktura. Hvis man slepes til nærmeste slipp fordi det er behov for å få båten opp av vannet bør ikke redningselskapet fakturere, det er fortsatt en bergning. Finner man derimot ut at man mangler diesel og må slepes 4nm til en dieselpumpe synes jeg det er rett at denne tiden faktureres.

 

Hva var grunnen til at du ikke ble slept til bryggen 250m unna?

Link to post

Litt usikker på hvordan dette blei sakt men jeg sa jeg hadde hjemmhavn på Fagerstrand , det var ganske rolig så de kunne slepe til stasjonen:)

 

Det som forundrer meg er måten de gir utrykk for at de hjelper alle osv. Og det med godt eller dårlig sjømanskap. Det er jo stort sett uflaks/ uhell når du trenger hjelp, de har da alltid mulighet for og trekke inn dårlig sjømanskap, og vil da sende regning så fort de har mulighet.

www.ribtjenester.no

Link to post

En bør vel alltid avklare på forhand om situasjonen utløser faktura for å unngå misforståelser. Er ikke nødvendigvis NSSR som er de grådigste i slike situasjoner. Kan også være en slu rev fra din egen hjemmehavn som ser muligheten for ekstrafortjeneste ala bergingslønn. Samfunnet endrer seg og vi med.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

...det var ganske rolig så de kunne slepe til stasjonen:)

Jeg skjønner fortsatt ikke dette, det er 250m til egen brygge. Likevel slepes det til ett annet sted. Båten flyter men motor går ikke. Personlig ville jeg fått båten tilbake til egen brygge med mindre jeg allerede hadde funnet feilen (tom tank) og dermed kunne slepes til dieselpumpen. Hvordan vet NSSR at du var tom for drivstoff, det ble sjekket når de kom eller kanskje du hadde allerede fått sjekket det?

 

Hvis det er dette som har skjedd mener jeg du skal belastes for slepet, særlig når du ligger 250m unna din egen brygge. Hadde du derimot blitt slept inn til egen brygge burde det vert inkludert i medlemskapet. Begge parter bør gjøre det klart hva slepet koster.

Link to post

I forhold til ditt spørsmål:

 

Hva dekker egentlig medlemskapet i NSSR?

 

 

I mitt tilfelle så utgjør rabatten på forsikringspremien mer enn årskontigenten som totalmedlem !!

M.a.o. Medlemskapet gir meg en økonomisk gevinst!

Uten denne rabatten har jeg neppe vært medlem !

 

At andre har mere glorifiserende årsaker til medlemsskap får så være !

 

:sailing:

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Min mening?

Å gå tom for drivstoff mener JEG er dårlig sjømannskap!

Instrumenter KAN feile, men skal du legge fra, synes jeg det er din simple plikt som ansvarlig båtfører at du VET hvor mye drivstoff du har ombord for vedkommende tur.

Men DET er alså MIN mening! :smash:

Har du aldri en skvett i reserve? :rolleyes:

Redningsselskapets handlemåte vil jeg ikke kommentere i denne omgang.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Husker for en del år siden nå at vi så en tidligere fiskeskøyte, ombygd til fritidsbåt, stod godt oppe på et skjær i skjærgården i Kragerø. Da vi kom bort til dem spurte de om de var i Risør for de hadde ikke kart ombord! De kom fra Oslo.

 

Fortsatt godt sjømannskap?

 

Kan lage en liste med nokså tilsvarende eksempler opplevd gjennom årene.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Hei

 

Her synes jeg det blandes epler og pærer. Det er stor forskjell på en teknisk feil i en tank måler og det å gå på et skjær som er merket i kartet. Det første er et hendig uhell etter en teknisk svikt. Det å gå på et skjær er menneskelig svikt.

 

Til dere som loggfører drivstoffforbruket så lurer jeg virkelig på hva det er godt for! Min båtmotor ligger fra 5 til 70 liter pr time og jeg har 600 liter disel ombord. Det betyr igjen at en tank kan holde alt fra 8 til 100 timer.

 

Jeg synes egentlig vi som en interressegruppe her på båtplassen burde støtte opp under Ella, og gjerne være med på et spleiselag om han vil føre en sak, forutsatt at han har gitt en riktig fremstilling her på båtplassen. (Har aldri møtt eller hatt annen korrespondanse med Ella)

 

Selv har jeg vært medlem gjennom 20 år og hadde dette skjedd meg hadde jeg gjort det samme som Ella. Etterhvert har vi blitt lurt/tvunget til et totalmedlemskap, og så skal dette ikke være grunnlag for fri assistanse. Lurer litt på hva Redningselskapets ledere tenker om oss?

 

(En kamerat hadde problemer i sverige etter at han fikk tau i propellen. Den gang ble det hevdet fra redningsselskapet at de hadde ett sammarbeid med det svenske Redningselskapet. Det var det svenske Redningsselskapet ikke klar over...)

 

Det kommer ikke klart frem her, men Redningsselskapet burde i det minste gitt Ella klar beskjed i forkant hva det ville koste og få slept han til hjemmehavn og eventuelt til en dieselfylling. Det kan være flere som ville ha tatt det slepet til den prisen.

Link to post

Det kommer ikke klart frem her, men Redningsselskapet burde i det minste gitt Ella klar beskjed i forkant hva det ville koste og få slept han til hjemmehavn og eventuelt til en dieselfylling. Det kan være flere som ville ha tatt det slepet til den prisen.

Her er du innpå noe, ville Ella foretrukket å bli slept inn til egen brygge om han visste at det andre slepet (som vi ikke vet grunnen til) utløste gebyr? Ville han sluppet unna regningen om slepet hadde vert 250m til egen brygge?

Link to post

Jeg vil tro at JRK er inne på et vesentlig poeng her.

 

Det skrives en rapport på alle oppdrag som så er grunnlaget for fakturering. Det er ikke mannskapene som avgjør hva som skal faktureres. Men det er opp til mannskapet hva som skrives i rapporten. Om det der ikke fremkom feil på tankmåler kan det være en forklaring.

 

Ella, spør om å få kopi av LOCUS rapporten. Der ser du oppdragsrapporten. Hvilken RS assisterte deg?

 

JRK, samarbeidet med svenske sjøredningen står beskrevet i Loggen. Det er to selskaper i Sverige og RD har samarbeid med ett.

 

Det er forøvrig ikke sjelden norske RSer hjelper medlemmer i Sverige, om det er innenfor normal avstand fra basen. Melemsskap dekker oppdrag inntil tre timer fra avgang base til ankomst base

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...