Jump to content

Bør dieseltanken ha sinkforbindelse.

Daev

Recommended Posts

Egentlig et interessant spørsmål som jeg ikke har tenkt på.

I utgangspunktet er jo ikke dieseltanken forbundet med sjøen, men i mange litt eldre båter er jo gjerne

drivstofftilførselen et kobber rør. Da vil man jo har direkte forbindelse til sjøen via motoren.

En annen ting er jo at dieselen selvfølgelig er i direkte kontakt med sjøen via motoren, men hvor

god ledningsevne diesel har det vet jeg ikke.

Jeg har ikke noe svar på spørsmålet ditt, men kanskje det er noen her på BP som vet mere.

En ting jeg vet er hvertfall at du ikke er den første som opplever dette.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Jeg tror du har fått tæringen fordi det har stått konstant fuktighet i bunnen av tanken utvendig. det samme skjedde meg på en VV. bereder som var pakket inn med glava isolasjon. Etter at denne ble fuktig, ble den aldri tørr igjen og dette medførte korresjonsangrep overalt på det området som isolasjonen lå i mot.Til slutt tæret det hull, akkurat som du beskriver. Vurder heller å løft tanken litt opp, slik at du kan suge ut fuktighet som samler seg under der.

Jording av dieseltank er ikke uvanlig. Sink benyttes derimot kun på komponenter som er i direkte kontakt med sjøvann. Det vil normalt si sjøvannssiden av ferskvannskjøler, sjøvannssiden av ladeluftkjøler og sjøvannssiden av gearoljekjøler når det gjelder "innvendige" komponenter i båten, altså relatert til motoren.

Septiktank KAN derimot ha innvendig sink om det nyttes sjøvann til toalettsystemet. På nyere båter er stort sett alt utjevnet innvendig (motor, propellaksling, thrustere, bunnventiler etc.) og tilkoplet felles skrogsink. Man har selvfølgelig i tillegg den sinken som sitter oroginalt på motorens kjølesystem.

Vi har skifta nokre dieseltanker i alu, gjenngangeren er at tanken er "nesten" tett, men etter en god vask ser ein porer og tæring i bunnen.

Støtter teorien om at fukt i bunn av båten er den egentlige synderen. Tanken bør monterast litt opp fra dørken, gjerne på skinner som plasserast under skvalpeskott

Ellers meiner eg å ha lest at alle drivstofftanker i metall skal gjordast for å unngå gnistdannelse

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...