Doldis Startet 23.April.2012 Link til dette innlegget Startet 23.April.2012 Hei Ser det er en del tråder om hvordan man får gul vannlinje hvit igjen med autosol og oksalsyre osv. Men hvordan får man cockpit og dekket generelt til og bli hvitt igjen? Fungerer det samme her? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 23.April.2012 Link til dette innlegget Svart 23.April.2012 30% Saltsyre funker, men jeg har hørt at det er lurt å holde syre unna natemasse om du har teakdekk eller detaljer i områdene du skal behandle. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Doldis Svart 29.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Da skal jeg prøve det, men tenkte og våtslipe dekket også, noen som har en idè om det er lurt før eller etter "syrebad" ? Har også noen falmet sorte vinsjer. Er det noe triks for og få farge i de? eller går det og slipe og polere de blanke? Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Har du forsøkt å rubbe, event ved bruk av maskin? Husker min aller første seilbåt var veldig matt i gelcoaten etter mange års bruk. Jeg fikk lånt meg en kraftig maskin og satte i gang. Hadde ikke trodd at jeg skulle få et så flott resultat. Blank og fin med dyp glans, akkurat som ny. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Hei Ser det er en del tråder om hvordan man får gul vannlinje hvit igjen med autosol og oksalsyre osv. Det er flere typer Autosol produkter. Utgaven spesielt beregnet på å fjerne gul vanlinje kalles Autosol Waterline. Denne har en geleaktig konsistens som klines på og skyldes/vaskes av etter noen minutter. Den er helt ekstremt effektiv og enkel å bruke. Skånsom er den også. Med slike produkter tilgjengelig forstår jeg ikke helt hvorfor folk tyr til saltsyre o.l. Jeg har erfart at den også er svært effektiv mot rustflekker, men her er også vanlig Autosol som kjent meget bra. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Men hvordan får man cockpit og dekket generelt til og bli hvitt igjen? Fungerer det samme her? Har du forsøkt med Jif skurekrem sammen med vann og skurebørste? Dette er svært effektivt på ru horisontale flater. Mine båter har fått denne behandlingen hvert eneste år og har alltid holdt seg kritthvite. Sitér dette innlegget Link to post
magnumlars Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Mirakelprodukt er eg av natur skeptisk til, men det eksisterar produkt som eg vil plassere i den kategorien. Maritim selger noko som heiter gelcoat cleaner eller noko slikt, pulver som vert blanda i vatn. Smør på, vent 15 minutt og skyll av. Resultat: KVIT båt!! Ha prøvd jif og alt mulig anna skrubbemiddel, men ingenting slår dette- og det utan gnikking! Tok likegodt å behandla heile Halcoen med snabelstoffet, og den var ikkje til å kjenne igjen etterpå! Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Det er ikke noe problem å få tak i produkter som er effektive nok, men spørsmålet er om det skader gelcoaten eller ikke. Jeg hadde vært skeptisk til å bruke slike ekstremprodukter på hele båten hvert eneste år. Men av og til, når ingenting annet nytter, må man nok ty til slike produkter. Min erfaring er i hvert fall at skuring på horisontale flater med Jif hvert år holder båten kritthvit. Da slipper jeg også å ty til ekstremprodukter. Sitér dette innlegget Link to post
Draug1 Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Har prøvd utallige vidundermiddel på de gule randen,ingenting slår saltsye er min erfaring. Smør på og vent 10 minutter og det gule er borte. Nr to er oksalsyre,dyrt,og vanskelg å få tak i Norge. I Danmark har jeg kjøpt en halv kilo for ca 50 kr på Superbruksen! Sitér dette innlegget Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside: Link to post
Cruiseliner Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Har du egentlig prøvd Autosol Waterline? Det ville være interessant å få bekreftet dette. Jeg drev også med saltsyre tidligere, men etter jeg kom over Waterline kan de ikke falle meg inn å benytte saltsyre på gulnede vannlinjer igjen. Det gjelder også andre jeg har snakket med. For øvrig er jeg enig i at saltsyre er svært effektivt, men Waterline er rett og slett et bedre produkt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Til dere som sverger til produkter som heter noe med maritim, sailing, yacting, water, sea, ship, speed, nautical osv. osv. . . Hva koster disse produktene? En literflaske 30% saltsyre koster noe mellom 50 og 100 kroner, og da har man den flasken i mange, mange år. Og hva tror dere er hovedingrediensen i produktene med de fine navnene for å fjerne feks. gul vannlinje? Se på etiketten, for der finner man syre av en eller annen type. Og så har de gjerne en uønsket og unødvendig slipende/rubbende effekt i tillegg. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
olpi Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Kloke ord, Lars. Ikke alltid dyrt er noe bedre Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Lars. Autosol Waterline koster eksempelvis 79,- kroner for 4 dl. En slik flaske holder et par sesonger for mitt vedkommende. Synes ikke det er så gærent tatt i betraktning brukervennligheten fremfor saltsyre. Ellers støtter jeg deg i bruken av ordinære midler som Jif, Zalo osv. som fungerer bedre enn dyrere shampo og rens det står "boat" på. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Jeg har prøvd en del forskjellige "luriumer" på boks/sprayflaske. Vannlinjerenser, gelcoat cleanere, rustløsere etc. av ulike merker og fabrikater uten hell. Både kjente og mindre kjente. Urenhetene kan sitte betydelig mer enn disse stoffene klarer å løse opp. Endte opp med poleringsmaskinen og rubbing med Hempels marinestoff (69021) ved noen lokale steder i vannlinja, dieselvarmer utløp samt et par plasser i hekken. Polish og wax etterpå av samme merke (67445/69034). Med skikkelig maskin (dual action) går det kjapt og resultatet ble perfekt. Har vært noe skeptisk til rubbing tidligere, men det ble altså nødvendig enkelte steder og resultatet er kritthvitt og like blankt og skinnende som kjøpingsnytt etter polering/waxing. Saltsyre er vel muligens det eneste flytende stoffet innenfor rimelighetens grenser som vil klare dette som mange sier her om man ikke benytter en abrasivt prosess som rubbing, men jeg hadde ikke tilgang til det i dag. Skal forsøke med det neste gang for å danne er sammenlikningsgrunnlag. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 3.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 Saltsyre blandet ned til 10-15% funker hver gang. Spray på, vent til det blir hvitt, og skyll av med rikelige mengder vann. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Joda3300 Svart 5.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2012 HD vask, spray på, tørk av skyll med rikelig mengder vann, polere og woks båten, Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
Doldis Svart 11.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Takker for mange tips, men mange som misforstår meg. Er ikke vannlinje "møkk" jeg skal ha bort, Men vil generelt få HELE båten hvitere. Gjorde en prøve på saltsyre i dag, hvor jeg smørte på 50-50 blanding med 30% saltsyre og vann. Lot det virke i 10 min, skrubbet litt og lot det virke i 10 min til før jeg skyllet av. Resultat: Ingen verdens ting. Heller ikke rustflekker. Ikke engang missfarging etter vinteren ble borte engang. Det får man jo bort lett med zalo og klut. *skuffet*. Men etter og ha prøvd andre middler som jif, div såper, gelcoat cleaner osv kom jeg frem til at Aceton er det beste til det meste. Allt fra sorte renner langs skroget, skomerker, til sot fra eksos. Ble en del hvitere også. Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Test HD vask, og du kommer ikkje til å bruke noe annet etterpå;) men då må du jo polere og wokse båten etterpå om du vil ha den blank og fin Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
Holte End Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Jeg har noen års erfaring med profesjonell fjerning av industrielle misfarginger/belegg, og drar stor nytte av dette i båten. Generelt er stoffer/rengjøringsmidler mer effektive ved høy eller lav pH, og gjerne innblandet små mengder hjelpestoffer som tensider, fosfater m.m. Syre er god på kun EN ting, og det er mineralavleiringer. Saltsyre perfekt, men ikke vann syren ut for mye. I motsatt ende av pH-skalaen er det lutholdige vaskemidler som gjør susen for meg. Jif Bilshampo har jeg sprayet på flekker båtfolk har prøvd å få vekk i flere år, funker hver gang. Varmt vann, skrubbing og virketid hjelper også positivt. Alt som koster over 100 kr literen er røveri!!! Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Syrevask hjelper ikke for gulning av gelcoat. Dette kommer "innenfra" som en oksydasjons prosess, og da må det hardere behandling til. Jeg foreslår at du prøver på et lite stykke med Autosol polercreme eller Hugos. Påføres med en fuktig klut og poleres av. Hvis hele båten skal tas, så må det brukes maskin. Alternativ er Ablaron ! Søk er på baatplassen på Ablaron og du får tips... sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 I motsatt ende av pH-skalaen er det lutholdige vaskemidler som gjør susen for meg. Det har jeg alltid hørt er fy, fy for hvit gelcoat. Det kan nok være effektivt der og da, men skal ikke gjentatt bruk av basiske vaskemidler på gelcoat få den til å gulne? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Holte End Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Det har jeg alltid hørt er fy, fy for hvit gelcoat. Det kan nok være effektivt der og da, men skal ikke gjentatt bruk av basiske vaskemidler på gelcoat få den til å gulne? Lars H. Kan jeg aldri tenke meg hvis man skyller godt. Rent teoretisk trengs 1000 liter vann for å nøytralisere 10 ml med pH 14, jeg vil tro at det er her problemet ligger. Har ikke hatt båt lenge nok til å ha gjort egne erfaringer på området. Rester av vaskemidler + sollys + dårlig skylling er en dårlig kombo:) Sitér dette innlegget Link to post
Doldis Svart 11.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Test HD vask, og du kommer ikkje til å bruke noe annet etterpå;) men då må du jo polere og wokse båten etterpå om du vil ha den blank og fin Mvh Tom Erik Hva er HD vask Tom Erik? Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 12.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2012 (redigert) Bruksområde: Sterkt alkalisk rengjør- ingsmiddel for rengjøring av alle typer smuss, som fett, olje, sot etc. både innen næringsmiddelindustri og verkstedindustri. HD Vask er også effektivt til rengjøring av malte flater for ommaling. La det virke I-10 minutter, men bør ikke tørke på flaten. Dosering : Rengjøring: 1-10 dl til 10 liter vann. (i-10%) Har brukt det mye på båt, grønske og svarte striper renner vekk av seg selv. Vist du sprayer dette på, la det virker 2-3 minutter, skrubb(om det ikkje går vekk ved vanlig klut) spyl av, dette kan brukes før lakking også. veldig bra avfetting stoff, Mvh Tom Erik Redigert 12.Mai.2012 av Joda3300 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.