Jump to content

Hvem tar service på airconditionanlegg i Asker?


REM

Recommended Posts

Jeg har et anlegg i båten som ikke virker. Det er det som er montert i hovedsalongen og da antagelig det som er mest brukt. Det starter som det skal, og blåser, men klarer ikke å levere kald eller varm luft.

Antagelig skal det vel luftes eller etterfylles med Freon eller annet kjølemedie? Har ikke greie på dette og kan ikke finne noe i instruksjonsmanualen. Noen som vet hvem som driver service på slike mobile airconanlegg?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Spørs om du har en lekkasje i kjølekretsen. Gi oss litt info om type og modell, samt kjølemedium.

Om det er R134, R22 eller R410 så kan jeg kanskje hjelpe deg om båten ikke ligger så alt for langt unna...Oslo, Akershus eller Buskerud. Ta gjerne et bilde av serviceventilen så jeg er sikker på å ha slange som passer...

Anlegget er 10 år gammelt og av merket AIRRRR. Skal sjekke nærmere i morgen ad. typebetegnelse og kjølemedium. Båten ligger på Bjerkåsholmen i Asker, vis a vis Slemmestad

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Spørs om du har en lekkasje i kjølekretsen. Gi oss litt info om type og modell, samt kjølemedium.

Om det er R134, R22 eller R410 så kan jeg kanskje hjelpe deg om båten ikke ligger så alt for langt unna...Oslo, Akershus eller Buskerud.

Anlegget er Vector Compact fra Marine Air System Model VCD16KZ/1-7MR-417A og er installert i 2003. På anlegget står det at "Refrigerant" er 417A, mens det i databladet står at Refrigerent er R-22?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Hei Rem Har du egen kuleventil på vanninntaket på annlegget ditt jeg fikk heller ikke dette til og virke kom på at jeg hadde glemt og åpne kuleventilen.

Hvis du kontakter gutta på slemmestad bilopprettning i sentrum så driver disse også med aierconanlegg.

tror han ene heter Trygg Johansen.Har dessverre ikke telefonnummeret.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK. Fairline 31 Targa 1996 mod 2xAD41P

Link to post

Det går vann gjennom alle tre anleggene. Det ser jeg på returen som kommer ut av tre separate uttak. Og ja Fjellbonden, når jeg først har det vil jeg at det skal funke. Jeg brukte det på varme dager i fjor sommer, og som varmer nå i Påska. Fungerte bra synes jeg bortsett fra anlegget i salongen som altså ikke funker.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Har ikke forsket så mye på AC anlegget mitt siden jeg monterte dieselvarmerne. Første vinteren fant jeg ut at anlegget krever en sjøvannstemperatur på minst 6,5°C for å nedlate seg til å produsere varme, så da ble fokus på helt andre ting.

 

Jeg har vært ombord hos en del med slike anlegg i drift, og syns de bråker, vibrerer og fosser vann.

I tillegg bruker de mer strøm enn det som ofte er tilgjengelig og uten landstrøm må man kjøre generator.

 

Underveis kunne jeg sikkert kjørt det på inverteren, men da har jeg jo defrosteren som er mer hensiktsmessig.

 

På varme dager bruker jeg luftavfukter hvis det er behov for å tørke opp litt og denne går fint på inverter også litt i uthavn.

 

Dieselvarmerne syns jeg er greie å bruke, nesten lydløse, bruker lite strøm, enkle å regulere og effekt i overflod.

Link to post

Javel, hvem skulle det være?

 

Slemmestad bilopprettning Trygg Johansen Tlf 31 28 16 16

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK. Fairline 31 Targa 1996 mod 2xAD41P

Link to post

Ja, han driver med ventilasjon, det er riktig det Sjur, men neppe med små mobile A/C anlegg? Skjønt jeg kan jo høre med ham. Takk for tipset. Takk for tipset til deg også Bergstad.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...