JRK Startet 24.April.2012 Link til dette innlegget Startet 24.April.2012 Hei, Har en Volvo Penta D6/370 med aksling. Det skal være 2 sinkanoder på denne motoren, men jeg finner de ikke i instruksjonsboken. Noen som vet hvor de står? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Ud fra hukommelsen: En på forsiden af motoren, højre side midtfor. En anden på bagsiden af intercooleren, bagerst på højre side. Men jeg understreger, at det er kvalificeret synsning.. Og så er det noget med at der er konisk gevind i disse anode-holdere. Hvorfor egentlig? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Her ville jeg se efter dem... Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Korrekt, det er her de sitter som vist på bildene. 2 stk. Den i forkant kan være litt vrien å komme til, alt etter hvordan motoren er plassert. Jeg har dobbelinstallasjon og er avhengig av å ta av kappen som beskytter mot reimskivene foran motoren for å bytte anoden på BB motor. Forsåvidt helt kurant. Bruker å sette en trakt under for å lede vannet direkte til kjøl når jeg tar ut anodene da det gjerne kommer en liten skvett vann til å begynne med og jeg ikke vil ha dette på reimene. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 24.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Hei Tusen takk! Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Zinkboltene sitter skrudd fast i messingplugger med 1/2" firkanthode. Vær forsiktig så du ikke skader dette. Jeg laget meg et spesialverktøy for disse pluggene. Satt sammen to piper for 1/2" skralle mot hverandre med en bit umbrakonøkke inni. Limte med Araldit og varmeherdet i stekovnen. Fungerer perfekt: Sitér dette innlegget Link to post
tnorderu Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Det verktøyet har jeg søkt mye etter på nettet ! Bra, da har jeg det klart til høsten. Maktet ikke å få løs anodene i vår med det jeg hadde av håndverktøy, mest av frykt for å ødelegge pluggen. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 18.August.2012 Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 Fint at du fant en løsning da Sitér dette innlegget Link to post
HenrikOrrskär Svart 18.August.2012 Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 Hvordan kan det ha seg at det ikke står i instruksjonsboken hvor sinkanodene er? Hvordan skal man da bli klar over dette? Kan det vise seg at dette gjelder andre VP motorer også, feks nyeste versjon D3 som vi har. Står ingenting om sink på motor i den heller.. Sitér dette innlegget Link to post
Lensepumpe Svart 18.August.2012 Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 Kanskje fordi sjekk av anoder skal gjøres ved service av et autorisert verksted? Sitér dette innlegget Link to post
tnorderu Svart 18.August.2012 Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 I instruksjonsboken for D4/D6 står det godt beskrevet hvor sinkanodene er og hvordan man skifter dem. Dette servicepunktet er merket som noe man kan gjøre selv. Sitér dette innlegget Link to post
HenrikOrrskär Svart 18.August.2012 Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 Jeg har tilgode å lese noe om dette i vår instruksjonsbok, men får kanskje se etter en ekstra gang.. irriterende om dette skulle vært gjort.. Uansett har vi som del av garanti tattt servicene hos forhandler, så regner med de evt har byttet det! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 Er den ene anoden til ferskvannskjølingen og den andre til saltvannet? Kjørte systemrens på ferskvannssiden og glemte å ta ut anodene. Antar det er den fremste anoden som da må skiftes? Jeg har en d6-370. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
leif_erikg Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 Nei, begge er i saltvannskretsen. Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
Sjøbliss Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 (redigert) Heldige meg da! ? Tusen takk! Redigert 22.Mai.2017 av Sjøbliss (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
leif_erikg Svart 22.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2017 Hehe, bare hyggelig! Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
Gabi Svart 17.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2019 (redigert) Som med det meste i båten ser det ut som at forrige eier har skrudd til alt for hardt på det meste. Så da blir det vanskelig å løsne ved behov. Nå tenkte jeg å løsne de to motorzinkene på motoren og sette i nye. Prøvde først med en 13mm fastnøkkel med fikk ikke løsnet. La deretter på en annen fastnøkkel utenpå for ekstra moment med fungerte ikke det heller. Så begynte jeg å lure på hvor mye jeg kan ta i før hele festet sprekker, altså godset der hvor zinken sitter i..... Ser for meg å lage et verktøy som vist ovenfor, det virket veldig smart. Men kommer fortsatt borti temaet om hvor hardt jeg kan ta i når jeg prøver å løsne. Hva tenker dere? Iht det lokale volvo verkstedet skal zinkgjengene festes igjen ved å påføre litt fett på gjengene siden det er kon kontaktflate ellers. Men på mine ser det ut som om det er brukt noe annet stoff, vet ikke heller hva det er... Redigert 17.Mars.2019 av Gabi Trykkleifer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 19.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2019 Laget meg da verktøy av 2 stk 1/2'' piper med en 17 mm skjøtestykke imellom. Limte med metsll epoxy. Dette fungerte veldig bra på den zinkbolter som satt foran på motoren, for da fikk jeg godt tak på skralla og kunne dra til med begge hendene og da løsnet den. Bak på motoren er det jo slanger rett under zinkbolten så typisk kunne jeg ikke bruke verktøyet der....ble rett og slett for lang så den buttet i slangene. Turte jo heller ikke å bare prøve med en 13mm fastnøkkel for hvis bolten først evnt ble butt i hjørnene ville jeg få ennå større problemer, og slik som de satt foran var sjansen stor for det. Etter finlesing i Biltema appen på skraller og verktøy kom jeg over en 1/2'' skrallehode men som også hadde opplegg for å skru med fastnøkkel. Denne var liten nok til å få plass etter å ha løsnet øverste slangen. Ds kom jeg til med Ø22 fastnøkkel som var også såpass stor at jeg fikk godt tak med begge hendene. Og ved å dra til skikkelig løsnet heldigvis zinkbolten! Deilig å endelig få de av! Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 19.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2019 Gabi skrev 7 minutter siden: Laget meg da verktøy av 2 stk 1/2'' piper med en 17 mm skjøtestykke imellom. Limte med metsll epoxy. Hyggelig at ideen min kunne brukes av flere Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 19.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2019 @Gabi Anbefaler at du investerer i nye sinkbolter og aldri bruker noe annet enn 1/2toms firkant fremover. Og fett på gjengene, alltid. Her snakket jeg av erfaring, been there, done that. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Sjøbliss Svart 19.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2019 @Gabi hvilken del hos BT kjøpte du? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Gabi Svart 19.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2019 Delenr 19-1490 kr 125,- https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/pipeverktoy/pipeadapter/skrallehode-2000028247 Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 20.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2019 Perfekt, her går fastnøkkelen rett på ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
HansH Svart 20.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2019 Kan jo legge til at når du skal skifte zinkanoden bak på ladeluftkjøleren, så har du en plastikknippel med slange på for drenering av vannet som ligger i ladeluftkjøleren. Den kan med tiden bli sprø og kan knekke hvis du må bruke mye makt for å skru den av. Trikset der er å spraye på rikelig WD-40, CRC e.l. for å løse opp. Bruk en tang som tar godt tak og lirke forsiktig løs. Den kan også med fordel smøres med fett når du skrur den på igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.