Jump to content

Volvo Penta D6 Zinkanoder

JRK

Recommended Posts

Korrekt, det er her de sitter som vist på bildene. 2 stk. Den i forkant kan være litt vrien å komme til, alt etter hvordan motoren er plassert.

Jeg har dobbelinstallasjon og er avhengig av å ta av kappen som beskytter mot reimskivene foran motoren for å bytte anoden på BB motor. Forsåvidt helt kurant. Bruker å sette en trakt under for å lede vannet direkte til kjøl når jeg tar ut anodene da det gjerne kommer en liten skvett vann til å begynne med og jeg ikke vil ha dette på reimene.

• 3 måneder senere...
  • 4 år senere...
  • 1 år senere...

Som med det meste i båten ser det ut som at forrige eier har skrudd til alt for hardt på det meste. Så da blir det vanskelig å løsne ved behov. Nå tenkte jeg å løsne de to motorzinkene på motoren og sette i nye. Prøvde først med en 13mm fastnøkkel med fikk ikke løsnet. La deretter på en annen fastnøkkel utenpå for ekstra moment med fungerte ikke det heller.

Så begynte jeg å lure på hvor mye jeg kan ta i før hele festet sprekker, altså godset der hvor zinken sitter i.....

Ser for meg å lage et verktøy som vist ovenfor, det virket veldig smart. Men kommer fortsatt borti temaet om hvor hardt jeg kan ta i når jeg prøver å løsne. Hva tenker dere?

Iht det lokale volvo verkstedet skal zinkgjengene festes igjen ved å påføre litt fett på gjengene siden det er kon kontaktflate ellers. Men på mine ser det ut som om det er brukt noe annet stoff, vet ikke heller hva det er...

20190317_123533.jpg

Redigert av Gabi
Trykkleifer (see edit history)

Laget meg da verktøy av 2 stk 1/2'' piper med en 17 mm skjøtestykke imellom. Limte med metsll epoxy.

Dette fungerte veldig bra på den zinkbolter som satt foran på motoren, for da fikk jeg godt tak på skralla og kunne dra til med begge hendene og da løsnet den.

20190318_163931.jpg.c523b8d86de42f643ed9d9149ca178ab.jpg20190318_180538.jpg.856d55f3df15275a6f06965a50d91ade.jpg

Bak på motoren er det jo slanger rett under zinkbolten så typisk kunne jeg ikke bruke verktøyet der....ble rett og slett for lang så den buttet i slangene. Turte jo heller ikke å bare prøve med en 13mm fastnøkkel for hvis bolten først evnt ble butt i hjørnene ville jeg få ennå større problemer, og slik som de satt foran var sjansen stor for det.

Etter finlesing i Biltema appen på skraller og verktøy kom jeg over en 1/2'' skrallehode men som også hadde opplegg for å skru med fastnøkkel. Denne var liten nok til å få plass etter å ha løsnet øverste slangen. Ds kom jeg til med Ø22 fastnøkkel som var også såpass stor at jeg fikk godt tak med begge hendene. Og ved å dra til skikkelig løsnet heldigvis zinkbolten! 

Deilig å endelig få de av! 20190319_183328.jpg.018a7aabc9d648c62e2600ac80b33592.jpg

@Gabi Anbefaler at du investerer i nye sinkbolter og aldri bruker noe annet enn 1/2toms firkant fremover. Og fett på gjengene, alltid. Her snakket jeg av erfaring, been there, done that. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Kan jo legge til at når du skal skifte zinkanoden bak på ladeluftkjøleren, så har du en plastikknippel med slange på for drenering av vannet som ligger i ladeluftkjøleren. Den kan med tiden bli sprø og kan knekke hvis du må bruke mye makt for å skru den av. Trikset der er å spraye på rikelig WD-40, CRC e.l. for å løse opp. Bruk en tang som tar godt tak og lirke forsiktig løs. Den kan også med fordel smøres med fett når du skrur den på igjen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...