joelle Startet 18.Januar.2005 Del på Facebook Startet 18.Januar.2005 Var innom Bavarias hjemmeside i Tyskland og ser att di har lagt ut di første "bildene" av båten. https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2429/b30back.JPG https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2429/b30back2.JPG https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2429/B30cr_render01.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2429/b30front.JPG https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2429/b30side.JPG https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2429/b30top.JPG Gjett om jeg ser frem til uke 8. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 18.Januar.2005 Del på Facebook Svart 18.Januar.2005 det tror vi på Joelle. Ser ut til at båten ( iallefall på tegningene ) har et heftig "karbonfiber-look-alike" ratt. Kult... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
joelle Svart 18.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2005 det tror vi på Joelle. Ser ut til at båten ( iallefall på tegningene ) har et heftig "karbonfiber-look-alike" ratt. Kult... Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Trur vella tt di har gjort detaljene litt kulere enn di er. Ratten er metall med lær trekk Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 18.Januar.2005 Del på Facebook Svart 18.Januar.2005 Var innom Bavarias hjemmeside i Tyskland og ser att di har lagt ut di første "bildene" av båten. https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2429/b30back.JPG https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2429/b30back2.JPG https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2429/B30cr_render01.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2429/b30front.JPG https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2429/b30side.JPG https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2429/b30top.JPG Gjett om jeg ser frem til uke 8. <{POST_SNAPBACK}> Hva koster en en slik ny båt inkl "klut(er)" og nødvendig utstyr da? Hva slags motor er det? Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 18.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2005 Hva koster en en slik ny båt inkl "klut(er)" og nødvendig utstyr da? Hva slags motor er det? <{POST_SNAPBACK}> Den har en VP2020, i seg. Og vill ledende pris levert på verft i syd tyskland er 495.000.- (basert på euro kurs 8,40) men så får du med deg alacart menyen hjem med allt du "må" ha, og der styrer du ju litt sjøl hva du må ha og hva du vill ha. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 18.Januar.2005 Del på Facebook Svart 18.Januar.2005 Den har en VP2020, i seg. Og vill ledende pris levert på verft i syd tyskland er 495.000.- (basert på euro kurs 8,40) men så får du med deg alacart menyen hjem med allt du "må" ha, og der styrer du ju litt sjøl hva du må ha og hva du vill ha. <{POST_SNAPBACK}> Den ser veldig flott ut, spennende å se om den blir litt tøffere enn 32èn, ser slik ut på bildene. Har jeg rett når jeg tippet at det rimeligste du kommer fra det med er 560.000 levert på vannet i Danmark ferdig rigget? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
joelle Svart 18.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2005 Den ser veldig flott ut, spennende å se om den blir litt tøffere enn 32èn, ser slik ut på bildene. Har jeg rett når jeg tippet at det rimeligste du kommer fra det med er 560.000 levert på vannet i Danmark ferdig rigget? <{POST_SNAPBACK}> Du er ikke langt unna hvis du kikker på pris lista til Lunde, jeg ska ha min opp til Oslo. Med sprayhood, extra forbruksbatteri, varmt vann, sprayhood, ferdig rigget, extra pollere Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 18.Januar.2005 Del på Facebook Svart 18.Januar.2005 Lekker sak. Skal på messen og sjekke den ut! Det slo meg her om dagen når jeg lå i båten med sikaflex i trynet at min neste båt skal steike meg være NY!!! Så kan jeg heller betale avdrag til banken med en formuen som nå går til diverse skruer og anskaffelser. Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 18.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2005 Lekker sak. Skal på messen og sjekke den ut! Det slo meg her om dagen når jeg lå i båten med sikaflex i trynet at min neste båt skal steike meg være NY!!! Så kan jeg heller betale avdrag til banken med en formuen som nå går til diverse skruer og anskaffelser. <{POST_SNAPBACK}> Det er vell litt den matematiken jeg har gjort Sitér dette innlegget Link to post
anton Svart 18.Januar.2005 Del på Facebook Svart 18.Januar.2005 Min erfaring at man må plusse på 150.000 til 200.000 før alt er ombord. :nono: Sitér dette innlegget Link to post
junkern Svart 18.Januar.2005 Del på Facebook Svart 18.Januar.2005 Jeg driver også å funderer på disse båtene, skal bytte 27 fotern til våren, og har i utgangspunktet ikke tenkt å bruke noe særlig over maks 500" på en båt jeg kan bo i, men til den prisen er det kun gamle båter og stort sett saltvannskjølte motorer fra midten av åtti-tallet som er aktuelt. Skal en plusse på nye seil og ny motor i en gammel båt, så kommer prisen fort opp i det man må betale for en ny B30/32 som blir det mest aktuelle alternativet for meg. Noen som har erfaringer med disse båtene, jeg har omtrent bare hørt positive fra alle kanter. Noen som har bo-erfaring med bavaria, fungerer det bra? Når vi først er inne på dette, er det folk som har erfaring med finansiering av slike båter? Jeg har hørt at hvis båten er registrert i NOR, så kan den belånes på lik linje som en bolig, noen som kjenner til detaljene rundt dette, hva er evt. bakdelene med å registrere i NOR?? Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 18.Januar.2005 Del på Facebook Svart 18.Januar.2005 Jeg driver også å funderer på disse båtene, skal bytte 27 fotern til våren, og har i utgangspunktet ikke tenkt å bruke noe særlig over maks 500" på en båt jeg kan bo i, men til den prisen er det kun gamle båter og stort sett saltvannskjølte motorer fra midten av åtti-tallet som er aktuelt. Skal en plusse på nye seil og ny motor i en gammel båt, så kommer prisen fort opp i det man må betale for en ny B30/32 som blir det mest aktuelle alternativet for meg. Noen som har erfaringer med disse båtene, jeg har omtrent bare hørt positive fra alle kanter. Noen som har bo-erfaring med bavaria, fungerer det bra? Når vi først er inne på dette, er det folk som har erfaring med finansiering av slike båter? Jeg har hørt at hvis båten er registrert i NOR, så kan den belånes på lik linje som en bolig, noen som kjenner til detaljene rundt dette, hva er evt. bakdelene med å registrere i NOR?? <{POST_SNAPBACK}> Hei Jeg har en Bavaria 32 som jeg har brukt svært mye siden jeg kjøpte den sommeren 2003. Har mange netter i den - men ikke mer enn 4 uker i strekk. Dette gikk uten problemer - den har komfort og størrelse under dekk som mange vesentlig større båter! Men om jeg ville bodd permanent i den er jeg litt mer usikker på.... Alene kanskje...? Foretrekker nok litt mer plass enn 32 fot! Min er finansiert med sikkerhet i båten. For å kunne gjøre dette må man som du sier registrere den i NOR. Lunde Båt (Bavaria forhandler) ordnet dette og alle papirer for ca. 5000 kr. Bortsett fra den kostnaden er det ingen bakdeler med å gjøre det. Men det er et krav at total lengde er min 10 meter, og derfor blir det vanskelig med Bavaria 30 som blir litt for kort! Kan varmt anbefale Bavaria! Er veldig spent på å se den nye 30 på vannet - ser ut til å bli en flott båt!! SE Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Januar.2005 Del på Facebook Svart 18.Januar.2005 (redigert) Jeg driver også å funderer på disse båtene, skal bytte 27 fotern til våren, og har i utgangspunktet ikke tenkt å bruke noe særlig over maks 500" på en båt jeg kan bo i, men til den prisen er det kun gamle båter og stort sett saltvannskjølte motorer fra midten av åtti-tallet som er aktuelt. Skal en plusse på nye seil og ny motor i en gammel båt, så kommer prisen fort opp i det man må betale for en ny B30/32 som blir det mest aktuelle alternativet for meg. Noen som har erfaringer med disse båtene, jeg har omtrent bare hørt positive fra alle kanter. Noen som har bo-erfaring med bavaria, fungerer det bra? Jeg og min familie (2 voksne, 2 barn) leide Bavaria 32 i 2 uker sommeren 2003. Seilte Oslo-Marstrand-Oslo. Leide av Lunde båt. Veldig bra service og oppfølging fra utleier og båten var i topp stand. Bavaria 32 er en flott familiebåt. Jeg synes den seiler bra (hadde over 9 knop på skarp slør over fjorden nord for Marstrand med normale seil), den holder god høyde og båten har sjøegenskaper som jeg kjenner igjen fra mamma og pappas HR båter - for meg trygt og godt. Bavaria 32 er stor inni - stor bredde - stor høyde - masse plass for oss. Sammenlignet med Benetau Oceanis 311 og 331 som vi leide 3 somre før fant vi oss mye bedre til rette i Bavaria 32, og om vi hadde valgt seilbåt tror jeg nok vi hadde endt opp med en slik båt. Eneste ankepunktet jeg hadde var at batteriladren tilkoblet landstrømmen var montert under sofaen i kabinen - og den durte veldig når den stod på. Det gjorde at vi ikke brukte laderen så mye. Sammenlignet med kvaliteten på HR som jeg er vokst opp med ser man at det er brukt mer inliner, mer limte tepper og mer finer på Bavaria - men sammenlignet med prisen mener jeg Bavaria er mye båt for pengene. Og jeg opplevde trekvaliteten på Bavaria som bedre enn på Benetauene vi leide (de var også nye båter da vi leide de) En av tankene til Bavaria med 30 foteren er å kapre nettopp slike kunder som deg - som har ca 500.000 kroner - og som ikke har så lyst på gammel motor, gamle seil. Da er 30 foteren et godt alternativ Når vi først er inne på dette, er det folk som har erfaring med finansiering av slike båter? Jeg har hørt at hvis båten er registrert i NOR, så kan den belånes på lik linje som en bolig, noen som kjenner til detaljene rundt dette, hva er evt. bakdelene med å registrere i NOR?? <{POST_SNAPBACK}> Min er finansiert med sikkerhet i båten. For å kunne gjøre dette må man som du sier registrere den i NOR. Lunde Båt (Bavaria forhandler) ordnet dette og alle papirer for ca. 5000 kr. Bortsett fra den kostnaden er det ingen bakdeler med å gjøre det. Men det er et krav at total lengde er min 10 meter, og derfor blir det vanskelig med Bavaria 30 som blir litt for kort! Det stemmer som Stein Erik skriver - at du kan pantsette sikkerhet i båten om den er registrert i NOR. Det krever at båten er over 10 meter lang. Det er et godt argument for å legge litt mer penger inn i en båt for å få den over 10 meter.Har banken registrert pant i båten får du også lenger nedbetalingstid på lånet. Ikke 25 år som på hus - men jeg vet at DNB gir opp til 10 års nedbetalingstid om de har pant i båten. Alternativet for båter under 10 meter (om man ikke kan ta pant i fast eiendom) er å ha et såkalt salgspantlån. Det er samme type lån som man tar på bil. Da må man ha 35% i egenkapital, og kan låne med normalt opptil 5 års nedbetalingstid. Bankene er ganske fleksible med gode kunder tror jeg - både hva gjelder egenkapitalen og at man kan få 1-2 års lenger nedbetalingstid. Her er en sammenligning av månedskostnaden ved to lån tenkt finansiert med pant i båt over 10 meter (NOR registrert) og en annen båt under 10 meter finansiert med salgspantlån 1) Båt over 10 meter - registrert i NOR: Tenkt at båten koster 900.000 kroner, og at du har 200.000 i egenkapital (salg av gml båt). Da låner du 700.000, 10 års løpetid, 4% rente. Lånet koster ca. 7100 kr/mnd. 2) Båt på 9,5 meter - kan ikke reg i NOR. 35% egenkapital er kravet - du har 200.000 fra salg av gammel båt. Dvs. at du maks kan kjøpe båt for 571.500 kroner (dvs. 200.000/35%). Lånet blir da på 371.500 kroner. Med 5 års løpetid, 4% rente koster det lånet ca 6.900 kr/mnd. Forskjellen er da at båten over 10 meter bare koster 200 kr/mnd mer, selv om båten koster over 300.000 kroner mer i innkjøp. Men du får mer gjeld totalt - men ikke så mye mer i månedskostnad. Regnestykket forutsetter naturligvis at banken anser at man kan betjene gjelden, og det er kun ment som illustrasjon på at 10 meter en en litt "magisk" grense om man ser på månedskostnaden ved båtlån. Redigert 18.Januar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stavanger_Seil_AS Svart 19.Januar.2005 Del på Facebook Svart 19.Januar.2005 Hei Jeg har en Bavaria 32 som jeg har brukt svært mye siden jeg kjøpte den sommeren 2003. Har mange netter i den - men ikke mer enn 4 uker i strekk. Dette gikk uten problemer - den har komfort og størrelse under dekk som mange vesentlig større båter! Men om jeg ville bodd permanent i den er jeg litt mer usikker på.... Alene kanskje...? Foretrekker nok litt mer plass enn 32 fot! Min er finansiert med sikkerhet i båten. For å kunne gjøre dette må man som du sier registrere den i NOR. Lunde Båt (Bavaria forhandler) ordnet dette og alle papirer for ca. 5000 kr. Bortsett fra den kostnaden er det ingen bakdeler med å gjøre det. Men det er et krav at total lengde er min 10 meter, og derfor blir det vanskelig med Bavaria 30 som blir litt for kort! Kan varmt anbefale Bavaria! Er veldig spent på å se den nye 30 på vannet - ser ut til å bli en flott båt!! SE <{POST_SNAPBACK}> Man kan og ta salgspant i båten. Da er det ikke krav til lengde. Kan bo??? Kjøper man en ny 30 fot båt til 600 000 så får man ikke bobåten man helst skulle hatt om man kunne velge uten å ta hensyn til pris. Om du føler deg vel og aksepterer komfortnivået så er Bavaria godt nok (individuelt valg). Om jeg selv skulle bo i en båt ville jeg bla. sjekket at båten var luktfri og at inneklimaet var bra. Om løsninger og innredninger i mine øyne bar preg av å være kjipe eller innbydende, praktiske osv. Det er nok mange her som kan underskrive på at det er forskjeller på båtmerkene og det viktigste er jo at du føler deg vel og koser deg i den båten du velger. Noen er mest opptatt av flott treverk og behagelige puter. Andre er mest opptatt av sikkerheten ombord. Andre er mest opptatt av isolering. Andre er mest opptatt av at Tven kan plasseres fornuftig ift. sittegruppe. Andre mest opptatt av hvem de kjøper båten av osv. Mange synes Bavaria er godt nok mens andre synes det er viktig å ha noe annet for å trives. Litt Beneteau info med relevanse mtp. krav til komfort: Cyclades serien ble nylig lansert (foreløpig kun 43 fot) hvor man får mer båt for pengene om man sammenligner kr. mot fot ift. tidligere serier. Båtene er volumiøse og gir mye for pengene om man ikke verdsetter mer kostbare løsninger og flere individuelle valg som på Oceanis serien. Svenske båter m. flere har som de fleste vet ofte enda flottere løsninger og spm. er vel om prisforskjellen er verdt pengene for den som har mulighet til å velge. Mitt tips til bobåt til godt under 500 000: Mamba 33 ! Lite plastikk, mer sjel og du vil i tillegg ha penger til overs til å installere en koselig kamin (i tillegg til luftvarmer om det ikke er installert allerede). Båten er romslig med mange praktiske løsninger og har skuffeplass tilsvarende en moderne 40 foter. I tillegg er den kjent for gode seilegenskaper og er følgelig lett omsettelig. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 19.Januar.2005 Del på Facebook Svart 19.Januar.2005 Når det gjelder å bo i båt hele året, er det delte meninger om nyere bavariabåter er velegnet. Det jeg og min samboer kjøpte båt valgte vi bort bavaria pga rar lukt i utstillingsmodeller, for mye plast (innerliner og dørkplater) og begrenset stueplass. Men flere andre syns det går helt fint. Anbefaler å legge litt i det. Prøv å komme over 35 fot. Sjekk ut contrast 36, comfort 34 o.l. Vi kjøpte en ny jeanneau so35, men valgte å bytte den i en brukt jeanneau 40 etter et halvt år. Det går greit, men hadde ikke gjort noe om den hadde vært bedre isolert. Man får god varme men litt mye kondens langs skrogsider. Viggo Båtboer Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sebaldus Svart 19.Januar.2005 Del på Facebook Svart 19.Januar.2005 Har også filosofert litt over mulighetene for å finansiere en slik båt til 6-7-8-9 tusen ved å bruk den som bolig. Innbiller meg at et viktig komfortelement er mulighetene for dusj ombord. Er det noen av båtene i denne prisklassen (og da snakker vi om nyere båter i denne omgang) som kan tilby dette? Skulle dette bli aktuellt (blir det sikkert ikke) skal det selvsagt foretaes en nøye avveining mellom gammel og ny båt til samme pris. Den diskusjonen kan vi ta en annen gang! Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 19.Januar.2005 Del på Facebook Svart 19.Januar.2005 .. komfortelement er mulighetene for dusj ombord. Er det noen av båtene i denne prisklassen (og da snakker vi om nyere båter i denne omgang) som kan tilby dette? Jenneau 35 har ikke bare dusj, men fakisk dusjkabinett... Spana på den for 2-3 helger siden, falt pladask for måten DE hadde løst saker og ting på. Men Jeanneau DS 40 er ENDA finere, dekkssalong med STORE vinduer da gitt... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Sebaldus Svart 19.Januar.2005 Del på Facebook Svart 19.Januar.2005 Jenneau 35 har ikke bare dusj, men fakisk dusjkabinett... Spana på den for 2-3 helger siden, falt pladask for måten DE hadde løst saker og ting på. Var vel egentlig det jeg tenkte på. En dusj kan man vel rigge i de fleste båter men ekte dusj blir det kanksje ikke før kan får den inn i et lite kabinett. Ser at den nye Bavaria 39 skal ha egen dusjnisje. Prisen begynner på 950 000 men den blir nok for dyr når alt er kommet på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 19.Januar.2005 Del på Facebook Svart 19.Januar.2005 Nødvendigheten av dusjkabinett er oppskrytt. Jeanneau 35 sin dusj bak glassdør er ikke noe mer praktisk enn et godt uttenkt toalett m dusj (selv om den er stilig). Det som er viktig er at hellingen mot dreneringssumpen er god slik at vannet tar riktig vei. Det gjør det ikke i jeanneau 35. Man må ha skikkelig uttak for varme på toalettet slik at rommet tørker opp relativt fort og av seg selv. Nye bavaria 39 har vel to toalett. Det er sløsing av plass, men hvis man på død og liv vil ha eget dusjrom kan man da bruke det ene til å dusje i og det andre til å drite i... Suzuki: 40 ds har dårligere sittecomfort enn standard pga at dørken er hevet mer enn salongen. Gå heller for sun fast 40 som seiler skikkelig. Viggo Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sebaldus Svart 19.Januar.2005 Del på Facebook Svart 19.Januar.2005 Nødvendigheten av dusjkabinett er oppskrytt. Jeanneau 35 sin dusj bak glassdør er ikke noe mer praktisk enn et godt uttenkt toalett m dusj (selv om den er stilig). Det som er viktig er at hellingen mot dreneringssumpen er god slik at vannet tar riktig vei. Det gjør det ikke i jeanneau 35. Man må ha skikkelig uttak for varme på toalettet slik at rommet tørker opp relativt fort og av seg selv. Skal studere litt ulike løsninger på dette. En glassdør synes jeg ikke høres helt trygt ut, hva om man faller mot den i sjøgang og skjærer seg opp? Cluet er vel uansett varme og mulighet for ventilasjon ja. Dagens helstøpte, plasthvite toalettrom takler vel litt dusjing. Dere som bor i båt: får dere dusjet ombord eller blir det til å bruke fasilitetet på land? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Januar.2005 Del på Facebook Svart 19.Januar.2005 Skal studere litt ulike løsninger på dette. En glassdør synes jeg ikke høres helt trygt ut, hva om man faller mot den i sjøgang og skjærer seg opp? Jeg regner med at franskmennene har samme regler som oss. Dvs. at de bruker en form for sikkerhetsglass. Det kan f.eks. være herdet glass eller glass med pålimt sikkerhetsfolie på baksiden. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 19.Januar.2005 Del på Facebook Svart 19.Januar.2005 Dere som bor i båt: får dere dusjet ombord eller blir det til å bruke fasilitetet på land? <{POST_SNAPBACK}> Det første jeg gjorde når jeg flyttet ombord var å hive ut den flimsete dusjen. Det er fuktig nok ombord som det er, om man ikke skal dusje der også! Om sommeren hopper vi bare på sjøen, så da er dusjing ikke det samme problemet. Det må sies at Kornelia har do mellom forpigg og salong. Med andre ord ikke noen egentlig dør man kan stenge fukten inne bak. Med et nytt plastic fantastic toalettrom som du finner i moderne båter ville vi kanskje tatt en og annen dusj ombord. Den viktigste grunnen til å betale skjorta for å ha båten på Aker brygge er nettopp muligheten for å dusje og å vaske klær på land. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Sun Flyer Svart 19.Januar.2005 Del på Facebook Svart 19.Januar.2005 Glassdøren i so 35 er av et mykt plastaktig glass som tåler det meste. Forøvrig dusjer jeg og min samboer mest ombord men også på jobb. Ulempen ved å dusje ombord er at man må fylle vann ganske ofte. Vi har 350 liter kapasitet og fyller to ganger i uken. Det er viktig å forhindre at vannet fryser der man har båten. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Bitteliten Svart 19.Januar.2005 Del på Facebook Svart 19.Januar.2005 Glassdøren i so 35 er av et mykt plastaktig glass som tåler det meste.Vi det si at det er plexiglass? har ikke hørt om mykt glass Sitér dette innlegget Link to post
junkern Svart 19.Januar.2005 Del på Facebook Svart 19.Januar.2005 Jeg og min familie (2 voksne, 2 barn) leide Bavaria 32 i 2 uker sommeren 2003. Seilte Oslo-Marstrand-Oslo. Leide av Lunde båt. Veldig bra service og oppfølging fra utleier og båten var i topp stand. Bavaria 32 er en flott familiebåt. Jeg synes den seiler bra (hadde over 9 knop på skarp slør over fjorden nord for Marstrand med normale seil), den holder god høyde og båten har sjøegenskaper som jeg kjenner igjen fra mamma og pappas HR båter - for meg trygt og godt. Bavaria 32 er stor inni - stor bredde - stor høyde - masse plass for oss. Sammenlignet med Benetau Oceanis 311 og 331 som vi leide 3 somre før fant vi oss mye bedre til rette i Bavaria 32, og om vi hadde valgt seilbåt tror jeg nok vi hadde endt opp med en slik båt. Eneste ankepunktet jeg hadde var at batteriladren tilkoblet landstrømmen var montert under sofaen i kabinen - og den durte veldig når den stod på. Det gjorde at vi ikke brukte laderen så mye. Sammenlignet med kvaliteten på HR som jeg er vokst opp med ser man at det er brukt mer inliner, mer limte tepper og mer finer på Bavaria - men sammenlignet med prisen mener jeg Bavaria er mye båt for pengene. Og jeg opplevde trekvaliteten på Bavaria som bedre enn på Benetauene vi leide (de var også nye båter da vi leide de) En av tankene til Bavaria med 30 foteren er å kapre nettopp slike kunder som deg - som har ca 500.000 kroner - og som ikke har så lyst på gammel motor, gamle seil. Da er 30 foteren et godt alternativ Det stemmer som Stein Erik skriver - at du kan pantsette sikkerhet i båten om den er registrert i NOR. Det krever at båten er over 10 meter lang. Det er et godt argument for å legge litt mer penger inn i en båt for å få den over 10 meter.Har banken registrert pant i båten får du også lenger nedbetalingstid på lånet. Ikke 25 år som på hus - men jeg vet at DNB gir opp til 10 års nedbetalingstid om de har pant i båten. Alternativet for båter under 10 meter (om man ikke kan ta pant i fast eiendom) er å ha et såkalt salgspantlån. Det er samme type lån som man tar på bil. Da må man ha 35% i egenkapital, og kan låne med normalt opptil 5 års nedbetalingstid. Bankene er ganske fleksible med gode kunder tror jeg - både hva gjelder egenkapitalen og at man kan få 1-2 års lenger nedbetalingstid. Her er en sammenligning av månedskostnaden ved to lån tenkt finansiert med pant i båt over 10 meter (NOR registrert) og en annen båt under 10 meter finansiert med salgspantlån 1) Båt over 10 meter - registrert i NOR: Tenkt at båten koster 900.000 kroner, og at du har 200.000 i egenkapital (salg av gml båt). Da låner du 700.000, 10 års løpetid, 4% rente. Lånet koster ca. 7100 kr/mnd. 2) Båt på 9,5 meter - kan ikke reg i NOR. 35% egenkapital er kravet - du har 200.000 fra salg av gammel båt. Dvs. at du maks kan kjøpe båt for 571.500 kroner (dvs. 200.000/35%). Lånet blir da på 371.500 kroner. Med 5 års løpetid, 4% rente koster det lånet ca 6.900 kr/mnd. Forskjellen er da at båten over 10 meter bare koster 200 kr/mnd mer, selv om båten koster over 300.000 kroner mer i innkjøp. Men du får mer gjeld totalt - men ikke så mye mer i månedskostnad. Regnestykket forutsetter naturligvis at banken anser at man kan betjene gjelden, og det er kun ment som illustrasjon på at 10 meter en en litt "magisk" grense om man ser på månedskostnaden ved båtlån. <{POST_SNAPBACK}> Takk for mange utfyllende svar! Jeg er nok enig i at 32" er i minste laget, men har studert båten forholdsvis nøye, og synes det var forbausende god plass ombord, badet var også stort, større enn i B36 med to akterkabiner. Tror jeg skal undersøke dette litt nærmere ila. kort tid. Jeg vurderer alternativet fordi jeg muligens har muligheter for å få en veldig god pris på disse båtene (ny), og da blir det plutselig veldig aktuelt ettersom jeg sannsynligvis kan ha båten i et år eller to også evt. selge den uten noe særlig tap eller bytte ut i noe større. Vet jo ikke hvordan det er å bo i båt, men skal det kjøpes leilighet så må båten selges (husleie=konstant utgiftspost og penger man aldri får igjen=hater det), og på dette foraet er det vel unødvendig å si at båt er viktigere , gjelder bare å finne et bra kompromiss. JEg seiler i snitt 5 dager i uka i hele sommerhalvåret fra april til utgangen av oktober, så det er liten tvil om at jeg tilbringer flere timer på sjøen enn hjemme så lenge det ikke er is på fjorden. Har egentlig mest lyst på B36, men da får jeg problemer med båtplass. Plassen jeg har er kun 3,5-meter bred, også mener jeg å ha hørt at det er en maks tillatt lengde på båten er rundt 33, og båtplasser er mangelvare på østlandet, dessuten er det greit å ha den der jeg har plass nå, da er det kun 5 min. å gå til jobb = ferdig på jobb kl. 1600, ute på sjøen 1610 hver dag Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.