Jump to content

Eldre garminplotter (GPSmap 182c) og pc-tilkobling

chrisrik

Recommended Posts

Heisann godtfolk!

Har en eldre garminplotter (GPSmap 182c), denne benytter Garmin Data Card som kartbrikke - som ikke passer i noe hull på pcen min. Ser det finnes kortlesere som tar denne brikken, men vet ikke om det er det jeg trenger.

Ønsker muligheten å overføre ruter / waypoints og tracks til og fra pcen. Mitt spørsmål er derfor;

Vet noen om denne informasjonen blir lagret på "data card'et"? Isåfall er det bare en kortleser som skal til.

Jeg har en liten mistanke om at denne informasjonen ikke blir lagret der, men i selve plotteren (dette kunne vært testet dersom man hadde byttet minnekort og sett om track'ene forsvant - men har ikke flere kort).

Uansett, i dette tilfelle så trenger jeg kabel fra plotteren til usb - men eneste jeg finner her er en power / data-cable som visstnok passer, men dette virker veldig tungvindt...

Takk for innspill!

flag_bp.gif

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Har du noe program for overføring av data, f.eks MapSource?

Mistenker at du må bruke power/datakabelen ja. Tror den kobles til seriell, slik at du også trenger en serial->usb converter

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har mapsource og bluechart-kart (har en Garmin eTrex Vista som jeg har overført til/fra tidligere) - så tenkte å planlegge ruter her. Så bilde av den datakabelen, men så ikke ut som det var seriell-kontakt på den. Mulig bilde lyver eller man må koble (lodde) denne på selv. Slik jeg har skjønt det brukes denne kabelen for å koble den sammen med autopiloter / vhf osv.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

datakabelen fra Garmin har en ledning data ut, en ledning data inn, en ledning ground/common. De passer til seriekontaktene for henholdsvis Rx, Tx og ground/common. Man må lodde trådene til en D9-kontakt, jeg husker ikke hvilken tråd som skal til hvilken pinne, men det er det sikkert noen andre som straks kan fortelle :smiley:

Mapsource er jo helt OK, så lenge du har nøkkel til de kartene du trenger, så legger du jo dem på PCen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

• 8 måneder senere...
  • 7 år senere...

Samme behov her, for modellen 172c. Selv om oppdatering er fra 2010, er dette nyere enn hva som er installert på min enhet! Jeg trenger en USB Data Card programmer som dette https://www.ebay.com/p/1002094919 eller dette https://www.dustinhome.no/product/5010196953/usb-data-card-programmer-kortleser?ssel=false&_ga=2.58535722.1482297627.1592034514-1593735177.1591943574.

Dumt å kjøpe for å benytte kun en gang! Skulle gjerne låne eller leie fra noen som har det liggende i en skuff.

Kanskje disse båtbutikker har noe liggende? 

didros skrev 35 minutter siden:

Jeg trenger en USB Data Card programmer som dette

Trenger du virkelig det?
Skal vedde en femmer på du ikke merker noe som helst forskjell hvis du"oppdaterer" den.
Bare må du ville jeg ha kontaktet Garmin Norge så gjør de sikkert jobben for deg eller peker på en forhandler som har dette utstyret.
Service nivået til Garmin Norge er nesten av en annen verden så ta kontakt den veien anbefales.

Takk for raskt svar og tips @pipe. Du er inne på noe ja, kan godt hende at du vinner :-)

Grunnen til at jeg vil oppdatere er at min GPS, av og til, klarer ikke å motta GPS-signal, selv om det er påslått i flere timer. Sånn har det vært nå i flere dager. Det skjer ofte etter en lang periode uten bruk. Jeg klarer ikke å finne en rasjonell metode for å få det til å virke igjen (fikk det til i går plutselig ved å gå til meny WAAS). Så jeg satser at dette skylder kanskje en bug i sw.

didros skrev 13 minutter siden:

Grunnen til at jeg vil oppdatere er at min GPS, av og til, klarer ikke å motta GPS-signal, selv om det er påslått i flere timer. Sånn har det vært nå i flere dager. Det skjer ofte etter en lang periode uten bruk.

For meg høres det ut som det interne batteriet i enheten er svakt.
Da oppfører enheten seg nøyaktig slik du beskriver.

didros skrev 44 minutter siden:

bytting av batteri betyr skaffe riktig batteri + demontere mye + lodd av og på battery.

Jeg har en eldre Garmin modell med internbatteri selv i båten på hytta så er godt kjent med problemstillingen at det tar timevis for å få satelittfix når den er lite i bruk.
Min har vært sånn i flere år.
Jeg har løst problemet med å lade den i ett døgn via USB porten og en 220v lader til Garmin bil gps.
Da holder den gjerne en lengre periode med lite bruk.
Så kanskje du kan "jump starte" batteriet ved å ha strøm på den i en lengre periode?
Modellen din har vel ikke usb ? så du må finne på noe annet lurt for å få strøm til batteriet.

Redigert av pipe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...