27 hasla Startet 25.April.2012 Del på Facebook Startet 25.April.2012 (redigert) Hei! Etter at min ctek m200 marinelader har tatt kvelden etter bare 4 måneder vurderer jeg å prøve en biltema lader.Cteken ble kjøpt på ebay og dermed er det lite å reklamere på. Det jeg lurer på er om noen har prøvd biltemas lader ombord i båt?Ser jeg kan få en 20 amp for 799 og det ser ut som den gjør det samme som ctek gjør? Forbruksbanken er på 2X115 ah.Det dumme på båten min er at den har 24 volt start og 12 volt forbruk,men bare en 24 volts dynamo batteriene har felles jord.Alt burde egentlig vært bygget om men mye av utstyret ombord er 24 volt.Håper noen med erfaring kan komme med gode råd og/eller forslag til hvilken lader som er bra.Laderen bør egne seg for fastmontering. Sigurd Redigert 25.April.2012 av 27 hasla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.April.2012 Del på Facebook Svart 25.April.2012 Hvorfor ikkje prøve? Og om lader og batteri skulle gå til de evige jaktmarker i løpet av to tre år, så er kostnaden mindre en for en proff lader Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
27 hasla Svart 25.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2012 Er ikke skeptisk til å prøve men litt usikker om 7 ampere er nok til å lade min 2x115 A batteribank?Er det mulig å bruke en lader som strømkilde når en ligger i gjestehavn? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.April.2012 Del på Facebook Svart 26.April.2012 Det blir nok litt liten lader. Mange ladere tåler belastning i tilleg til lading, uten å starte ladesyklus på nytt Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Arvid_A Svart 26.April.2012 Del på Facebook Svart 26.April.2012 Denne er vel på 20A ? Det er imidlertid litt dårlig med informasjon om tekniske egenskaper ellers. Hva går f.eks. de 7 ladetrinnene ut på? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 26.April.2012 Del på Facebook Svart 26.April.2012 Siden du har 24v system ombord i din båt, så må du også ha en 24v batterilader. Eller så må du demontere og lade et og et batteri i gangen. Om du ikkje gjør det, så vil nok en 12v lader leve eit relativt kort liv. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.April.2012 Del på Facebook Svart 26.April.2012 hvordan regnes behov for lading på 24v ? , på 12 v rekner man helst 10% lading i forhold til kapasitet. Altså 20 a lader ved 200 ah batterier. Har noen billege 24v ladere? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
27 hasla Svart 26.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2012 24 volt blir ladet via dynamoen siden 24 volt bare blir brukt under gange vedlikeholdslader jeg disse med en billader.Tenkte først og fremst på 12 voltslader som kan lade batteriene når jeg ligger i gjestehavn og forbruker strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 26.April.2012 Del på Facebook Svart 26.April.2012 Hei 10 prosent regelen gjelder nok uansett men regnstykket dit er feil. Serie koblet 2x100 AH blir 100 AH ikke 200AH men 100AH, ved parallel blir den 200AH Effekten blir jo akkurat den samme. Smmaapala Sitér dette innlegget Link to post
sea ray 34 Svart 26.April.2012 Del på Facebook Svart 26.April.2012 Jeg kjøpte en smart lader på biltema,fungerte fint så lenge jeg hadde forbruk på.Men så satte jeg den på lading nå i vår,uten noe forbruk i båten,da kokte batteriene mine.Kanskje ikke så smart lader alikevel? Sitér dette innlegget Link to post
27 hasla Svart 26.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2012 Hei! Jeg har kjøpt en lik lader som jeg hadde før idag,en ctek m200.Den skal lade 2 paralellkoblede batterier på 115 ah.Håper det går bra.Den forrige virket fint til den tok kvelden.Fikk med med meg kvittering denne gangen så om den skulle ta kveld er det bare å bytte den i en ny. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 15.August.2014 Del på Facebook Svart 15.August.2014 Noen som har erfaring med biltemas 9 step 25 A lader til 1099,-? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 15.August.2014 Del på Facebook Svart 15.August.2014 (redigert) Biltemas 25A-lader er det vel best å styre unna - mange negative erfaringer med den på dette forumet. Jeg har selv en slik - måtte bytte den første fordi den ikke fungerte, og når den fungerer så støyer den fælt. Det er også erfaringer her på forumet med mye varmgang, så ille at apparatet har smeltet. http://www.baatwiki.no/wiki/Batterilader - søk nedover etter Biltema. Produktlinken er visst død - betyr det at de har skiftet ut til en bedre lader mon tro? Redigert 15.August.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 15.August.2014 Del på Facebook Svart 15.August.2014 Produktlinken er visst død - betyr det at de har skiftet ut til en bedre lader mon tro? Nei, bare nettstedsstrukturen som har endret seg hos biltema. Jeg har fikset produktlinkene. (men da mistenker jeg at det er mange biltemalenker som er døde, både fra båtwiki og fra dette forumet ... hm!) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
John_Kr Svart 15.August.2014 Del på Facebook Svart 15.August.2014 Jeg har generell dårlig erfaring med Biltemaprodukter, betegner deres varer som billig skrot som har kort levetid. Beklager til dere BT elskere. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Mox1 Svart 16.August.2014 Del på Facebook Svart 16.August.2014 Noen som har erfaring med biltemas 9 step 25 A lader til 1099,-? Jeg har en slik lader og vurderer å bytte den ut. Når jeg setter den på vedlikeholdslading lader den til spenningen er over 15V, før den så avslutter (fortsetter ikke vedlikeholdslading når speningen er lav igjen, har litt forbruk i havn). I tillegg bråker vifta i laderen mye. Er i utgangspunktet positiv til Biltemas produkter, men denne duger ikke til formålet. Bruker den som 'hurtig-lader' hvis jeg begynner å få tom batteribank. Sitér dette innlegget Link to post
JonTerje Svart 16.August.2014 Del på Facebook Svart 16.August.2014 Mekonomen selger en kjempegod smartlader i forskjellige størrelser, denne har vi kjempegod erfaring med fra båt, utrykningskjøretøyer som fastmonterte. Har levert slike i lang tid - ingen reklamasjoner. Leveres av Verne/Sangvik. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 16.August.2014 Del på Facebook Svart 16.August.2014 Har bestillt en waeco perfectcharge 1250 med følere. Men var visst utsolgt, og blir trolig ikke sendt meg før om en uke... Så er enda tid å ombestemme seg. Blir jo litt of topic, men noen med erfaring med den? Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 16.August.2014 Del på Facebook Svart 16.August.2014 (redigert) Er meget fornøyd med c-tek. Hadde en 7a på forrige båten som tok kvelden. Fikk ny av forhandler i sverige uten kvittering. Har nå 2 x 7 a, en hjemme og 1 som brukes i tilegg til en 25a eller 35a på startbatteri. C-tek er uten viftestøy. Anbefales Redigert 16.August.2014 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.