Kalle74 Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Se det, lærer stadig noe Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Hardball Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Det er riktig, strømmen går kun utenpå lederne og ikke "inni". Så flere ledere = større areal tilsammen enn 1 enkel tråd. Hei, ble spennende denne tråden. :) Men nå må jeg nok arrestere deg, for ledningsevne framkommer av totale tverrsnitt av leder og evnt skinne. Strøm går igjennom hele lederens tverrsnitt! Så trådstarters spørsmål; Ja, lengre kabler "stjeler" mere strøm. Dvs. att du vil få ett spenningsfall, dette spenningsfallet øker ved større forbruk og tynnere kabler. En måte å unnga spenningsfall er å tilføre større spenning. Men det blir vel vanskelig i dette tilfellet. :) Ang. rk kabel. Jeg anbefaler å lodde i endene på kabelen, før det event presses kabelsko, siden det vil bli best forbindelse mellom alle lederne i koblingpunktet. Rk er også dobbelisolert, men er ikke skjermet. Så bør ikke ligge sammen med kabler til GPS og lignende. Så til evnt forleggningsmåte; Det vil bli endel slakk på lange kabler, så om det er store strømmer, så vil kablene bevege seg ved forbruk (start). Derfor bør kablene festes ofte (tett). Legg de gjerne med litt avstand fra hverandre, da vil det bli mindre varmgang. Tipper att du vil klare deg med en rk i 50mm2, til en 40hk. Men tenk litt på att batteriet ikke vil ha det godt i forpiggen, om båten har en urolig bau eller du kjører i litt bølger så vil nok levetiden bli kort. Ett annet tema er "ladegass". Du må huske att batteriene lades, så da vil det dannes gass. Disse bør ventileres bort, for om de blir innestengt, så skal det ikke store gnisten til før det smeller. :) Sitér dette innlegget Link to post
Hardball Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Boati har rett, men det er irrelevant ift likestrøm, som er det tråden handler om. http://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect Ja, men i det du henviser til er det snakk om betydelig større spenninger og gjerne Vekselstrøm (50HZ) Vi benytter rør på koblingsanleggene våre, men dær er det kun 250A. Men spenninga er oppe i 72kv (72000v) Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Men det vil jo ikke være aktuellt og bruke noe annet enn mangetrådet kabel, feks. RK i båt. Hadde jammen ikke vært lett og prøve og legge en solid 1-trådet 90mm2 frem til starteren :giggle: Si ikke det, de som har den rørbøyeren som ble brukt til de gamle "svartrørene-galvaniserte" el.rørene klarer vel det. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Boati har rett, men det er irrelevant ift likestrøm, som er det tråden handler om. I beg to differ. Boati blander sammen og har misforstått litt. 1. Det er riktig at en leders egeninduktans fører til strømfortrengning slik at strømmen presses ut til ytterkanten av lederen ved høye frekvenser, og derved i praksis fører til lavere effektivt ledertverrsnitt, noe som igjen fører til høyere motstand. Men da snakker vi radiofrekvenser, og det er totalt irrelevant i den sammenhengen vi snakker om her, som altså er likestrøm. 2. Det er riktig at strømfortrengningen kan motvirkes ved å dele opp en kompakt leder i flere kordeller, men det forutsetter at kordellene er elektrisk isolert fra hverandre, f eks ved at hver kordell er påført et lag isolasjonslakk. Dette er både dyrt, vanskelig (antagelig umulig) å få tak i i de dimensjonene vi snakker om her, og uhensiktsmessig da isolasjonslakken må fjernes fra kordellene igjen der kabelen termineres. Og dessuten er det altså fullstendig unødvendig for likestrøm. Kabel for likestrøm (og vanlig 50 Hz vekselstrøm) deles opp i kordeller for at den skal være mer fleksibel, lettere å jobbe med, og tåle mer bevegelse. Til bruk det korrosive miljøet i båt er det en stor fordel om kordellene er fortinnet. Da korroderer ikke kordellene så lett på overflaten, noe som ellers ville øke motstanden mellom kordellene og derved kunne redusere det effektive tverrsnittet i kabelen. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
is_620 Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Hvorfor i huleste gjøre det så vanskelig, bruk 6mm2 kabel, helst fortinnet flertrådet , beregnet for båt. Mål lengden nøye ( flere ganger ) og studer nøye hvilke kabelsko eller tilkobling du trenger i alle ender og få lånt kabelsko tang der du kjøper kabel ( hytte eller båt butikk ) Du trenger også en hovedbryter , hovedsikring og + og - fordelingsplint og sikringer til lanterner - ekkolodd etc. Til slutt , gjør alt ordentlig med engang, og bruk kvalitets materiell så er du ferdig på 1.ste forsøk. Husk også Ohms 1ste.lov : Du skal ikke ha andre Ohmer enn meg ! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 I beg to differ. Ut fra hva jeg kan se så er vi helt enige.. Om det ikke allerede er nevnt så ligger det en kalkulator for beregning av kabeltverrsnitt her. Sitér dette innlegget Link to post
O.Olsen Svart 26.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 (redigert) Er jo selvsakt el start på denne. 40hk mariner 4 sylindret totakter Redigert 26.April.2012 av O.Olsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Men nå må jeg nok arrestere deg, for ledningsevne framkommer av totale tverrsnitt av leder og evnt skinne. Strøm går igjennom hele lederens tverrsnitt! Ja, jeg visste ikke før nå, at dette gjelder KUN ved høye frekvenser og AC. Her var det mye "Myter" busted Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 27.April.2012 Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 Ja, jeg visste ikke før nå, at dette gjelder KUN ved høye frekvenser og AC. Kan ikke dy meg, men finnes det høye frekvenser på DC? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 27.April.2012 Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 Man kan altså like gjerne bruke rør, som massive kabler, ved høye frekvenser. Mye brukt i radar-sammenheng mellom sender/mottaker og antenne. I hovedsak landbasert radar med stor sender-effekt. Omtales da som "waveguide" eller "bølge-leder". Fordel er redusert materialbruk og redusert vekt. Kan benyttes både rektangulær og rund utførelse. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Dalton Svart 27.April.2012 Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 Kan ikke dy meg, men finnes det høye frekvenser på DC? Jepp. Kalles pulserende likespenning og benyttes blant annet i dimmere for LED-lamper. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Strekkfisken Svart 27.April.2012 Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 Mye brukt i radar-sammenheng mellom sender/mottaker og antenne.I hovedsak landbasert radar med stor sender-effekt.Omtales da som "waveguide" eller "bølge-leder". Fordel er redusert materialbruk og redusert vekt.Kan benyttes både rektangulær og rund utførelse. Dette blir noe annet enn "skin effect", for her går ikke bølgene gjennom materialet i bølgelederen overhodet, men gjennom hulrommet inni. En bølgeleder kan i prinsippet lages i et fullstendig ikkeledende materiale, med et tynt reflekterende sjikt på innsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 27.April.2012 Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 Jammen har du rett! Måtte lese meg litt opp på dette igjen. Er 30 år siden jeg drev med dette og noe kunnskap har tydeligvis blitt borte! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.