Patton Startet 26.April.2012 Del på Facebook Startet 26.April.2012 De siste to sesongene har jeg hatt problemer med at min 5 hk Mariner (ca 2006 mod) periodevis ikke vil gå skikkelig. Prøvde å starte den hjemme i går, men den vil ikke gå. Jeg har sjekket at den får bensin, blåst med trykkluft gjennom filter og i slangene ved filteret, byttet plugg og hatt i forgasserrens. Når jeg har i forgasserrens, så starter den, men stopper med en gang. Det virker derfor på meg som om den ikke får bensin. I så fall må det være noe i forgasseren som er problemet, tenker jeg. Hvis jeg får start så vil den ikke gå (i fjor), men kveles etter få sekunder, uansett hvordan choke/gassinnstilling er. Kan det være så enkelt at jeg må demontere forgasseren og sjekke at dyser er åpne/stake de opp med synål? Råd og tips tas i mot med takk. Vi skal sjøsette i morgen og bruke hele langhelgen utpå. Men det kan bli en lang helg for alle ombord om ikke junior får kjørt jolla :-/ Mvh Patton Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 26.April.2012 Del på Facebook Svart 26.April.2012 Jeg tror feilen din er i forgasseren, hva det er vet jeg ikke sikkert , men begynn ,med å se på membran. Sitter bak et lite deksel med 4 skruer. Det er denne som "pumper" bensin. Sitér dette innlegget Link to post
Patton Svart 26.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2012 Hei Anders, takk for svar. Har sette på en sprengskisse av forgasseren, og du har rett. Det er en mebran i et hus på siden av forgasseren. Dersom det er denne, så er vel spørsmålet om jeg ikke må ha en ny del (membran). Da begynner jeg å tenke på om det er noen forhandlere i Oslo-området som har slike på lager. Og vil jeg kunne se på den gamle membranen om den er skadet? Mvh Patton Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 26.April.2012 Del på Facebook Svart 26.April.2012 Hei hvorfor tenke deler sprett forgasser og gjør rent. Har en samme sorten og det har altid vært vann. Du kan forsøke å drenere forgasser da ivertfall min har avtappingsplugg på flotør kammer. Sjekk også bensin kran da den også har sump for vann og slam samling. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Shalom Svart 26.April.2012 Del på Facebook Svart 26.April.2012 Hallo!Vil være såpass stor i kjeften at jeg vil si jeg har fasiten..Ut med gasseren, av med flotørkammeret og flotøren.Skru ut dysen (messingskrue med skrutrekekrspor) og blås igjennom med trykkluft (eventuelt bare med munn) i den delen du skrur ut.Der sitter det noe dritt som nesten ikke er synlig, men du ser det hvis du ser opp mot lyset før du blaåser.Har vært borti den flere ganger og på 2 eller 3 motorer som er identisk med din.Lykke til!/Shalom Hallo! Velger å sitere meg selv fra en annen tråd. Dette temaet har gått noen ganger på denne motoren(2 takter). Jeg holder en knapp på dette, har identisk motor bare at den er svart og så står det Mercury på den.. Mercury, Mariner og Tohatsu er de samme motorene som Tohatsu har laget. /Shalom Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 26.April.2012 Del på Facebook Svart 26.April.2012 Hadde samme problem med en Mercury 4 hester, omtrent samme motoren. Plukka forgasseren i atomer og brukte trykkluft på alt som var. Satte sammen delene igjen og nå har den gått bra i tre sesonger, så det var nok noe rusk som forårsaket det hele. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
haugi Svart 26.April.2012 Del på Facebook Svart 26.April.2012 Helt enig, alle de påhengerne jeg har vært borti med samme problem det det nok å rense forgasser. Plukk den i småbiter, blås alt med trykkluft og sett den i sammen igjen. Husk dyseinnstillingene. 99% sikkert at det er det som må til;) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 26.April.2012 Del på Facebook Svart 26.April.2012 Hei Eg sluttar meg til dei to føregåande innlegga. Eg har hatt same problem med vår 1999 mod. Mariner 5 hk. Levra totaktsolja i forgassaren. Demonter forgassaren og rens den med 5-56 og stikk om kanalane med ei tynn nål/ ei sprøytespiss. Når du eingong får den til å gå, så er det ikkje dumt å stenga for bensinen og la den gå til den stoppar av seg sjølv. Dette før du set den vekk for lengre periodar. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Patton Svart 27.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2012 Hei og takk for gode innspill. I går tok jeg ut forgasseren og renset den med forgasserrens + blåste med høytrykk. Etterpå fikk jeg start (det gjorde jeg ikke før jeg renset den), men den vil likevel ikke gå ordentlig. Akkurat som om den kveles når jeg gir på. Må bruke endel choke innimellom for at den ikke skal kveles. En kamerat mente det kunne være bensinen som er fra fjoråret. Den har opplevd både mye varme og kulde i løpet av sensommeren i fjor/vinteren og blandingen er nok mer enn den foreskrevne 1%. Har ikke rukket å få teste med fersk bensin, det må vente til over helgen. Dette fordi kranbil kommer i dag kl 12 og vi setter kurs mot Vippetangen. Der setter vi ut og tar kurs for Skjebergkilen til vår nye hjemmehavn. For første gang blir det hjemmehavn utenfor Mjøsa! God helg! Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 27.April.2012 Del på Facebook Svart 27.April.2012 (redigert) Symptomene du opplever tyder på tette hull i dysen på forgasseren. Noen ganger sitter avleiringene så hardt at det ikke hjelper med høyt lufttrykk. Åpne gasseren igjen, hent frem en synål og åpne alle hullene i dysene ved å stikke med synålen. Etterpå blåser du rent og skyller i bensin og setter sammen igjen. PS: Jeg støtter m.a.o. forslaget til Ask. Redigert 27.April.2012 av Turbåt (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Skrotnisse Svart 27.April.2012 Del på Facebook Svart 27.April.2012 I hvilken posisjon har du satt blandingsskruen etter demontering ? Sitér dette innlegget Link to post
Patton Svart 1.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2012 Til Skrotnisse: Hvis det er det jeg kaller lufteskruen du mener, så stod den 1 1/2 omdreining ut da jeg startet jobben. Har prøvd med alt fra 0,5 til 2 runder ut. Hva er riktig? Har dessverre ikke hatt tid til å se noe mer på det enda, hadde en flott tur med moderskipet fra Oslo til Skjebergkilen i helga, var også innom Strømstad. Mye godt vær :-) Mvh Patton Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 2.Mai.2012 Del på Facebook Svart 2.Mai.2012 Jeg starter alltid med to omdreininger ut, som et utgangspunkt. Men du må egentlig prøve deg frem som du har gjort, og høre når motoren løper lettest. Var bare redd du hadde stengt den helt :-) Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 27.Desember.2014 Del på Facebook Svart 27.Desember.2014 Godjul. Hvor finner eg hel tegning til 5 hk mariner 2004 mod.? Motor og girhuset. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Skrotnisse Svart 27.Desember.2014 Del på Facebook Svart 27.Desember.2014 http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mariner/5%20%282-STROKE%29/parts.html Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 28.Desember.2014 Del på Facebook Svart 28.Desember.2014 Takker skrotnisse. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
N24 Md17 Svart 1.Mai.2022 Del på Facebook Svart 1.Mai.2022 Hei Ref utgreii g om forgassere: Har en nyere Mercury 5 hk, denne starter når den er kald, går en stund og sovner så inn... Det lekker bensin fra den nær sagt alle veier, virker som den får ALT for mye? 3 kommer også ut innsuget, når eg har luftfilter av. Hadde flottør / nål ute, alt ser fint ut. Hvordan kan den drukne seg selv på denne måten? Hull i membran bensinpumpe? Klarer den da å suge inn for mye bensin? Forslag til løsning mottas med takk!! Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.Mai.2022 Del på Facebook Svart 2.Mai.2022 Turbåt skrev On 27.4.2012 at 7.57: Åpne gasseren igjen, hent frem en synål og åpne alle hullene i dysene ved å stikke med synålen. IKKE bruk noe av metall til å stake opp dyser, det skaper riper. Bruk bløte materialer som ikke skader dysene, som fiskesene, bust fra en malekost etc. Husk - om du skal skru inn blandeskue/lufttilskuddsskrue så bruk et bittelite skrujern og kun fingertuppene, slik at ikke det bløte setet, som en skrur mot blir ødelagt. De som heder noe annet gir dyre råd. (Dvs ny forgasser) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.Mai.2022 Del på Facebook Svart 2.Mai.2022 Ask skrev On 26.4.2012 at 23.31: Når du eingong får den til å gå, så er det ikkje dumt å stenga for bensinen og la den gå til den stoppar av seg sjølv Anbefaler å heller bruke dreneringskruen i bunn av forgasseren. Da tømmer du forgasseren helt, og du drenerer ut vann og smuss, slik at dette ikke havner i dyse hullene. En slipper korrosjonsskader også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.