Merlis Startet 26.April.2012 Link til dette innlegget Startet 26.April.2012 Hei! Jeg har nå sjøsatt min Nidelv 28 og har fått råd om å lufte pakkboksen. Jeg er relativt uerfaren når det kommer til båter med aksel og lurer derfor på hvordan dette skal gjøres? Jeg har lest litt om at man skal løsne på slangeklemmer eller det som eventuelt holder pakkboksen sammen. Jeg har aldri tenkt på at dette bør gjøres, men den er så tett og fin at jeg ikke ønsker å ødelegge dette med å være "slurvete". Derfor lurer jeg på om noen kjenner til pakkboksen som sitter i min båt da jeg ikke har greie på det i heletatt. Det er en fettkopp som går ned til pakkboksen, men videre derfra er jeg helt grønn.. Hvordan skal jeg løsne på denne og få ut luften uten at det lekker inn i båten når den ligger på vannet? Jeg veit det kanskje er dumme spørsmål, men som sagt er jeg nybegynner med aksling i båt På forhånd, takk for hjelpen! Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 (redigert) Hvis du skal lufte (pakkboks uten lufteskrue) er det smart å gjøre det mens stroppene fra krana fremdeles er rundt båten for sikkerhets skyld. Kan også gjøres senere, men vær forsiktig. Kan bli veldig "vått" hvis det skjærer seg. Måten man gjør det på når pakkboksen ikke har lufteskrue: løsne de 2 fremste slangeklemmene på gummien mellom pakkboks og hylserør. Deretter stikker man noe (f.eks en tynn skrutrekker) mellom gummi og pakkboks. Luften som da har samlet seg innerst vil komme ut. Man hører det suser. Når det pipler vann inn i båten så er luften ute. OBS OBS!! Vis forsiktighet slik at du ikke skader gummien, eller at gummien sklir av. Ikke så stor fare for at den sklir, den sitter som regel godt. Årsaken til at man lufter er først og fremst hvis man har problemer med stor varmegang i pakkboks under drift, særlig i større fart/ høyt turtall. Noen opplever det... . Redigert 26.April.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Merlis Svart 26.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Takk for godt og utfyllende svar olpi Da tror jeg at jeg skjønner hvordan jeg skal gjøre det. Det lekker ikke vann inn i heletatt, er det da nødvendig å lufte? Jeg har aldri kjent på den om den blir varm, men jeg har sjekket om det drypper vann inn, og det gjør det ikke. En kollega av meg sa at dette kun burde gjøres dersom det lakk vann inn gjennom pakkboksen, men som sagt er jeg helt grønn på dette. Tusen takk for hjelpen! :) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 If it works don't fix it ! Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 (redigert) Enig i det, Worry II. Hvis du nylig har fått båten og forrige eier luftet bør du jo også kanskje gjøre det. Som en sjekk kan du jo la noen andre kjøre båten, mens du kjører en stund på høy marsjfart. Sjekk så hvor varm pakkboksen blir etter f.eks 10-15 minutters kjøring. Det er ikke veldig unormalt at noen blir ganske så varme (60 gr +), mens andre ikke blir særlir varme. Det avhenger av pakkboksetype, akseltype mm. De som har pakkboks med simringer og fettkopp smører ofte alt for mye, dvs at de presser alt for mye fett inn. Da kan man fort oppleve varmegang. De med pakkboks med simringer og olje blir ofte varme. Sleipner sin blir i hvertfall ofte det og de har også laget en egen lufteskrue for å få luft ut av hylserøret etter sjøsetting på en enkel måte. De har også dreiet pakkboksen slik at oevrflaten blir større enn en slett overflate. Bosvik sin med fettkopp og simringer er helt slett, og den har jeg hatt i et 3 båter. Har måttet bytte simringer og gummihylse i alle pga feilbruk av tidligere eiere. Alt for flittig bruk av smørekopp har resultert i bl.a. "opphovnet" gummi --> varmegang. Fjærer i siminger har rustet i stykker. Det ble litt mye, men kort fortalt bør du ikke gjøre noe så lenge det ser bra ut, ikke er svært høy varme under gange eller lekkasjer. Har du en Bosvik pakkboks med simringer og fettkopp (sannsynlig) så ikke press for mye fett inn... . Siden det ikke lekker noe i det hele tatt så regner jeg med at du ikke har talgpaknings-pakkboks. De drypper bittelitt under gange. Redigert 26.April.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.