sap_2000
3 hours ago, dennrick said:MEN: Til det du skriver @Nagel , hva skal tro om teksten bak på dunken på produktet? Fjerner ikke polish sier de, mens du sier voksen blir borte etterhvert. Jeg tror jeg har forstått at det er forskjell på voks og polish, men jeg forstår nok ikke hva forskjellen er.
På fakturaen fra vinteropplag står det bare "rens og polish, normalt oksidert gelcoat". Fikk senest for 2 uker siden spørsmål om båten min var helt ny...
Er jo ikke godt å vite når en vaskemiddelprodusent skriver at produktet deres ikke skal fjerne noe som ikke eksisterer på på overflaten i utgangspunktet (polish)
Gelcoat blir oksidert av UV. Jo mer oksidert, jo mattere ser det ut og møkka fester seg lettere. Hadde man sett på overflaten gjennom et mikroskop så hadde det nesten sett ut som et fjellandskap med masse topper og daler.
En ny båt har veldig godt av polering og forsegling for å bremse forfallet.
Overflaten som kommer ut av støpeformen er langt fra glatt og perfekt, og de færreste båtprodusenter i dag kaster bort fortjenesten med å bruke mange titalls timer ekstra på polering uten å få en krone mer for båten. Ofte er det kun de verste og mest synlige feltene gjøres noe med før båtene forlater fabrikken. Dessuten er gelcoaten ofte avfettet for å fjerne slippmiddel, så den er ekstra sårbar og mottagelig for UV og skitt.
Kikker man litt nøye på skrogsider og overbygg i flomlyset på båtmessene, så ser man det lett. Fullt av merker og riper.
Det er i hovedsak 3 steg man kan gjøre for å slipe ned, få opp glansen og forsegle overflaten. Rubbing, polering (polish) og forsegling.
Jeg skal gjøre et forsøk på å forklare noenlunde kort hva som er hva. Det to første trinnene bør utføres med maskin og dedikerte produkter (ikke alt-i-et produkter). Maskinen orker garantert å gni mange titalls ganger mer på et gitt område enn man orker og gidder for hånd.
1: Rubbing er et annet ord for grov polish. Fjerner grov oksidereing, men etterlater småriper som fjernes med steg 2. Er ikke rubbing nok, så er det våtsliping som gjelder før rubbing.
2: Polering er et annet ord for finsliping for å fjerne småriper fra rubbing, lett oksidering samt å få opp glansen. 90% av jobben ligger her. Jo mer man holder på, jo blanker og mer varig blir resultatet.
Poleringsmiddler inneholder i noen tilfeller akryl eller andre fyllmiddler som skal mette porer og gi et blankere inntrykk med mindre innsats, men gleden blir kortvarig. Finnes i grove til mer fine varianter, samt min favoritt som er en medium polish (gul 3M eller Mirka T10) med slipekorn som går i oppløsning underveis. Blir nesten som en rubbing i begynnelsen på lav rpm og går over til en fin polish som får opp glansen mot slutten på høy rpm. Fjerner ofte behov for rubbing og dermed ett steg og mange arbeidstimer.
Felles for de gode poleringsmiddlene som fungerer bra med maskin er at de ikke inneholder noen form beskyttelse. Det er derfor de er mer egnet til maskin uten å svi eller brenne seg fast. God maskin, god pad og godt produkt gjør livet mye enklere. På lett oksidert gelcoat og som årlig vedlikehold om man først har fått opp finishen er kun polering tilstrekkelig. Lar man ting forfalle for mye så må man på med rubbing igjen først.
Når man er ferdig polert (og har tørket av polishrestene) er overflaten blank og fin, men ikke beskyttet. Alt for mange «full-pakke båtopplag» slutter her. Resultatet, spesielt om ting har gått litt fort som dessverre er vanlig er en overflate som er klar til å suge opp møkk og UV stråler.
3: Forsegling eller voksing. Er veldig fort gjort om man har gjort steg 2 ordentlig. Beskytter en allerede blank og polert overflate mot UV stråler og møkk. Inneholder aldri noen form for slipemiddler og dermed helt bortkastet for å få en matt overflate blank og fin.
Noen produkter er en blanding av syntetiske og naturlige vokser som f.eks canubavoks, silikon og teflon. Enkelt sett kan man si at en ren voks gir god glans, men varer kortere enn syntetiske varianter. Jeg er glad i forseglere på båt da jeg synes varighet er viktisgt.
Dessverre selges det mye alt-i-ett produkter i båt og bilutstyrsforetnimgene som lover gull og grønne skoger.
Alt i ett produkter er som ordet sier et produkt som inneholder litt slipemiddel, litt rensemiddel (ofte parafin) og en liten dash med voks. Problemet er at produktet ikke gjør noen av tingene bra. Ikke sliper det nok, ikke er det egnet for maskin (som er påkrevet for å slipe ned overflaten med mindre man er Rambo på steroider), og ikke varer det lenge.
Legg på å tørk av for hånd står det på flaska. Det gjør i beste fall ikke annet enn å mette porene så ting ser greit ut helt frem til beste regnvær eller vask. Bortkastet tid og energi i mine øyne, men kan være greit til å fjerne sørgerenner på mindre områder.
Så over til vasking. Litt generaliserende kan man si at jo bedre vaskemiddelet tar møkk, sot og renner, jo mer av voksen tar det også. Andre ting spiller også inn som liggetid, temperatur (vaske i solsteiken og inntørking før spyling er døden for voks/ forsegling) og styrke.
Skal man vaske sjeldent, men bruke kraftigere middel for å få bort møkka, eller oftere med mildere midler evt bare med vann? Meningene er delte, men jeg velger den siste varianten.
Har prøvd mye rart opp gjennom årene og inntrykket er at det meste tar voksen. Spørsmålet er bare hvor mye og hvor fort. Jiffen som er nevnt over her er en av mange verstinger i mine øyne, men vet mange er fornøyd med en. Grei før vårpussen i sterk konsentrasjon, men bruker den ikke etter voksing/ forsegling før det har gått så langt at man ikke får bort møkka lenger. Står jo at den ikke skal fjerne polish, men polishen tørker man jo bort før voksing og forsegling så den kan jo uansett ikke fjernes i vask
Skal være forsiktig med å anbefale noe men har for egen del landet på en Meguiars bilshampo. Meguiars ultimate Was & Wax tror jeg den heter. Fargen er gul, koster blod og det lukter sukkertøy i hele havna når man er ferdig.
Er det en ting jeg har lært opp gjennom årene er at det ikke finnes noen vidundermiddler gir deg en varig blank båt med minimal innsats og vedlikehold. Skikkelig polering, minst én gag i året med riktig utstyr og produkter, samt forsegling og hyppig rengjøring med milde midler er det viktigste man gjør for varig glans og varighet.
Jo mer jobb man legger i det, jo bedre og mer varig blir resultatet.
Lar man ting forfalle, så kan man mangedoble innsatsen for å komme i mål igjen. Så får hver og en velge hvor viktig det er med ren og blank båt i forhold til hvor mange timer man gidder og bruke evt betale for. Det finnes ingen snarveier, punktum
Ble ikke så kort innlegg likevel