Jump to content

Erfaringer med baugpropell på Askeladden C6?

Merlis

Recommended Posts

Hei!

Min far ønsker å montere baugpropell i båten sin da den er så lett i baugen at et lite vindkast fort gjør det vanskelig for han å legge til.

Han ønsker derfor å montere baugpropell dersom dette er mulig.

Noen mener den er for trang innvendig i cabinen til at det er plass til motoren til propellen foran.

Derfor lurer jeg på om noen her inne har erfaringer med Askeladden C6 og baugpropell?

På forhånd takk! :flag_bp:

Hei,

Jeg har gjort noe av de samme erfaringer som din far. Under lave hastigheter kan denne båten av og til bli et offer for vinden.

Det er nok mulig å montere en baugpropell på denne båten, men jeg tror ikke det er en naturlig plassering for denne i cabin. Det er riktignok et stuverom i forpiggen som kan ofres, men jeg tror ikke dette er stort nok for formålet (selv om man monterer med liggende motor). Jeg har også en mistanke om at dette rommet er for langt forut i skroget. For å få nok skyv, må hele tunnelen under vann.

Jeg har dessverre ikke noe godt forslag til løsning. Jeg tror ikke det er mulig å få til noe uten omfattende modifisering av innerlineren.

Det finnes nedsenkbare baugpropeller, men jeg kjenner ikke godt nok til dette til å kunne uttale meg.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Hei kjeros!

Jeg har ikke dannet meg den helt store erfaringen med Askeladden C6, men har prøvd den et par turer og synes selv i litt vind at den var noe vanskelig å legge til med. Det er jo en lett båt, og den burde kanskje ha kommet med en liten baugpropell som ekstrautstyr synes jeg.

Faren min er villig til å legge mye penger i det om det er mulig å få det. Han er superfornøyd med båten ellers, men det eneste minuset er når han skal legge til longside med sidevind. Det er jo en veldig lettmanøvrert båt som er god og enkel å kjøre, men det å legge til i vind er ikke alltid like lett.

Som du sier får man kanskje baugpropeller man kan ta av og på fra rekka eller liknende.

Ingen som har erfaring med Askeladden C6 og baugpropell? :smiley:

Hør med Askeladden, sier de at prosjektet er dødfødt så er vel det smarteste å finne en annen båt. Det er massevis av kurante båter der ute, både med og uten baugpropell.

Gjør man en halveis jalla løsning som koster xx båtpenger, taper man ofte 10 000 vis i tilegg ved videresalg siden båten ikke er orginal/jalla ombygget.

• 2 måneder senere...

Jeg tror også som Kjeros at stuverommet fremst i kabinen blir for langt frem, men kan ikke si det for sikkert. Uansett, båten min (også en C6) lar seg også lett dreie rundt pivoten av vind, men øvelse gjør mester og en av de kanskje beste/billigste måtene å kompensere for vind på (sans thruster) er å øve og øve på å legge til i forskjellige vindretninger.

Jeg har iallefall drevet å øvd litt med min, og det går greiere etterhvert. I tillegg kan en fortøyningshjelp (f.eks et slakt tau langs ens faste brygger i båtens lengderetning som man fester på rekkverket midt på ved fortøyning) være en tanke. Jeg har laget en slik på min faste plass, og nå fisker jeg bare opp fortøyningshjelpen med båtshaken ved ankomst, fester denne og da har jeg all verdens tid til å hente de ordentlige fortøyningene og feste de.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...