Jump to content

Glødeplugger på BMC 1.5, kan de måles uten å skru dem ut?

Ankerdrammen

Recommended Posts

Som Geir Hel sier, eller enda mer nøyaktig, bruk et amperemeter koblet i serie da ser du fort om glødepluggen trekker strøm eller ei.

En annen ting er at på BMC dieseler så sotes pluggrørene litt for ofte. Skru ut pluggene, ta et lite bor feks og stak opp røret.

Pluggen kan funke mens røreret er igjengrodd av sot, da funker ikke pluggen bra.

Enkel operasjon, tar 10 minutter.

Lykke til!

BMC håndbok på Norsk

Redigert av S/Y Ørnen (see edit history)

vimpel_signatur.gif

Koble alle av og dunke borti (der kablene/broa var skrudd på) med ledning koblet på pluss polen, di som det gnistrer av er ok

Uten at eg kjenner BMC spesielt, so held eg dette for å vera ein dårlig ide. Nokon plugger kan ryka på grunn av brudd, og det vert fanga opp av denne måten, men der er ogso plugger som ryk på grunn av kortslutning, dei vil sjå heilt OK ut, med denne "målemetoden". Mitt forslag er å bruka eit ohmmeter, og sjå at alle pluggane gir samme verdi.

Magne

Vanskelig å ohme disse pluggene. De ligger typisk på 0,5 - 1,0 ohm og de ferreste av oss har instrument som er nøyaktige i dette området. Blir vanskelig å detekterer noe annet enn brudd/ikke brudd.

Måling med ampermeter, gjerne tangampermeter, er det beste. Hver plugg bør trekke like mye, dvs 1/4 av totalen.

Like greit er ofte å bytte alle!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Dette kan jo være andre ting enn pluggene også. BMC har vel glødingen over nøkkelen i en fjærbelastet stilling. Det kan være her det svikter eller andre koblinger langs kursen. Jeg satte inn ett rele til glødingen med skikkelig kabel og kort avstand mellom batteri og plugger. Resultatet ble at 10 sek gløding var nok i massevis mot 20-30 sek tidligere.

Du trenger ikke rele, men det er helt nødvendig med god kabel og nøkkel eller bryter.

Det kan også være dieselen siger tilbake mot tanken når motor har stått ei stund, og det kommer litt luft inn.

Prøv å pumpe litt med håndpumpa, og gjerne lufte litt også før du starter, og se om det hjelper.

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

Dette kan jo være andre ting enn pluggene også. BMC har vel glødingen over nøkkelen i en fjærbelastet stilling. Det kan være her det svikter eller andre koblinger langs kursen. Jeg satte inn ett rele til glødingen med skikkelig kabel og kort avstand mellom batteri og plugger. Resultatet ble at 10 sek gløding var nok i massevis mot 20-30 sek tidligere.
Du trenger ikke rele, men det er helt nødvendig med god kabel og nøkkel eller bryter.
Det kan også være dieselen siger tilbake mot tanken når motor har stått ei stund, og det kommer litt luft inn.
Prøv å pumpe litt med håndpumpa, og gjerne lufte litt også før du starter, og se om det hjelper.

Ja.Har tenkt å måle spenning på glødingen.Har liggende et solid starter rele fra en påhenger.Har lyst til å bruke det.Korter inn lengden veldig ved å bygge slik :smiley:
Nb! Tanken står litt høyere enn motoren.
Vanskelig å ohme disse pluggene. De ligger typisk på 0,5 - 1,0 ohm og de ferreste av oss har instrument som er nøyaktige i dette området. Blir vanskelig å detekterer noe annet enn brudd/ikke brudd.

JensP, SO lave verdier har eg vanskelig for å tru. Men at dei ligg såvidt over 1 ohm, det held eg sannsynlig, og det er framdeles vanskelig å måle. Eg var litt korttenkt når det gjeld dette med å ohme, fordi eg har eit instrument sjølv, som tar utfordringen med to desimaler i ohm, på strak arm. Men det er rett, at det er enklare å få gode målinger med amperemeter.

Magne

Du kan jo bare koble en prøvekabel direkte til pluggene og batteri +, holde den på i 10-15 sekunder, og så gjøre ett startforsøk. Blir det lettere start nå så er jo det orginale opplegget for dårlig.

Har du en solid bryter på prøvekabelen er det lettere, men ikke glem å slå den av da før startforsøket. Denne motoren skal ikke glødes når den er i gang.

Ett startrele er jo sterkt nok, men jeg er ikke sikker på om det er egnet til dette formålet.

Hadde selv akkurat samme runden på min BMC 1.5 i forrige uke, motoren hostet og harket før den kom godt i gang (selv etter flere runder med lange glødinger). Jeg tok ut en og en plugg og satte strøm på, og de glødet tilsynelatene likt alle sammen. Da jeg hadde forberedt meg og allerede bestilt nye fra ASAP, så byttet jeg ut alle 4 med nye - og problemet er nå borte...

PS: Jeg hadde først sjekket at alle kabler etc var gode og ingen dårlige forbindelser.

Pluggene var ikke mere enn 2 år gamle (borret da ut koks etc), og kan jo være at enten noe koks sperret nå, eller at en av dem var noe defekt. Uansett, jeg fryder meg ivertfall igjen over en engelsk motor som starter lett :-)

mvh

Rme

Redigert av runeme (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...