Ankerdrammen Startet 26.April.2012 Link til dette innlegget Startet 26.April.2012 Har mistanke om en gløder eller to er døde.Kan dette måles uten å skru de ut? Ved kallstart blir det litt rapetirapetirapetirapeti brum. Nb.Dysene er nystrigla. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Koble alle av og dunke borti (der kablene/broa var skrudd på) med ledning koblet på pluss polen, di som det gnistrer av er ok Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
S/Y Ørnen Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 (redigert) Som Geir Hel sier, eller enda mer nøyaktig, bruk et amperemeter koblet i serie da ser du fort om glødepluggen trekker strøm eller ei. En annen ting er at på BMC dieseler så sotes pluggrørene litt for ofte. Skru ut pluggene, ta et lite bor feks og stak opp røret. Pluggen kan funke mens røreret er igjengrodd av sot, da funker ikke pluggen bra. Enkel operasjon, tar 10 minutter. Lykke til! BMC håndbok på Norsk Redigert 26.April.2012 av S/Y Ørnen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ankerdrammen Svart 26.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Ble fortalt av motormann at gløderne knekker. Da er det bare å kjøpe ny topp. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Er pluggene koblet i serie? Plugger med glødetråd ble bl.a. brukt 2.25 l fra Rover i en årrekke, i Landrover og London-taxi. Det at de knekker har jeg aldri hørt. De er endel raskere enn vanlige plugger, ulempen at at de sitter i serie, om én ryker så fungerer ingen... Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Ble fortalt av motormann at gløderne knekker. Da er det bare å kjøpe ny topp. Neida, men fare for at toppen må av for å bore ut tuppen som sitter igjen. Kan muligens gjøres ved å sette trykkluft på sylinderen ?? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Koble alle av og dunke borti (der kablene/broa var skrudd på) med ledning koblet på pluss polen, di som det gnistrer av er ok Uten at eg kjenner BMC spesielt, so held eg dette for å vera ein dårlig ide. Nokon plugger kan ryka på grunn av brudd, og det vert fanga opp av denne måten, men der er ogso plugger som ryk på grunn av kortslutning, dei vil sjå heilt OK ut, med denne "målemetoden". Mitt forslag er å bruka eit ohmmeter, og sjå at alle pluggane gir samme verdi. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Ankerdrammen Svart 26.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Hei.Motormannen sier sitat;Å prøve å bore ut un knekt spiss kan jeg bare dri. i.Den er så hard att du bare sklir av. Av samme årsak knekker den,+koks da selfølgerlig. Sitér dette innlegget Link to post
Ankerdrammen Svart 26.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Til Ingar.Nei tror ikke det.+ lissa går fra + til +.Da heter det paralell.Er dårlig på strøm, så dere må arrestere meg her om jeg tar feil Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Ok, det enkleste er å bruke en prøvelampe, koble de ene lederen til +12V, den andre til pluggen. lyser lampen er pluggen sannsynligvis ok. Pluggen man tester må være frakoblet, man må teste én av gangen. Se også denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/80553-maaling-med-multimeter Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Vanskelig å ohme disse pluggene. De ligger typisk på 0,5 - 1,0 ohm og de ferreste av oss har instrument som er nøyaktige i dette området. Blir vanskelig å detekterer noe annet enn brudd/ikke brudd. Måling med ampermeter, gjerne tangampermeter, er det beste. Hver plugg bør trekke like mye, dvs 1/4 av totalen. Like greit er ofte å bytte alle! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
hegra Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Dette kan jo være andre ting enn pluggene også. BMC har vel glødingen over nøkkelen i en fjærbelastet stilling. Det kan være her det svikter eller andre koblinger langs kursen. Jeg satte inn ett rele til glødingen med skikkelig kabel og kort avstand mellom batteri og plugger. Resultatet ble at 10 sek gløding var nok i massevis mot 20-30 sek tidligere. Du trenger ikke rele, men det er helt nødvendig med god kabel og nøkkel eller bryter. Det kan også være dieselen siger tilbake mot tanken når motor har stått ei stund, og det kommer litt luft inn. Prøv å pumpe litt med håndpumpa, og gjerne lufte litt også før du starter, og se om det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
Ankerdrammen Svart 26.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering. Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg. Dette kan jo være andre ting enn pluggene også. BMC har vel glødingen over nøkkelen i en fjærbelastet stilling. Det kan være her det svikter eller andre koblinger langs kursen. Jeg satte inn ett rele til glødingen med skikkelig kabel og kort avstand mellom batteri og plugger. Resultatet ble at 10 sek gløding var nok i massevis mot 20-30 sek tidligere.Du trenger ikke rele, men det er helt nødvendig med god kabel og nøkkel eller bryter. Det kan også være dieselen siger tilbake mot tanken når motor har stått ei stund, og det kommer litt luft inn.Prøv å pumpe litt med håndpumpa, og gjerne lufte litt også før du starter, og se om det hjelper. Ja.Har tenkt å måle spenning på glødingen.Har liggende et solid starter rele fra en påhenger.Har lyst til å bruke det.Korter inn lengden veldig ved å bygge slik Nb! Tanken står litt høyere enn motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Vanskelig å ohme disse pluggene. De ligger typisk på 0,5 - 1,0 ohm og de ferreste av oss har instrument som er nøyaktige i dette området. Blir vanskelig å detekterer noe annet enn brudd/ikke brudd. JensP, SO lave verdier har eg vanskelig for å tru. Men at dei ligg såvidt over 1 ohm, det held eg sannsynlig, og det er framdeles vanskelig å måle. Eg var litt korttenkt når det gjeld dette med å ohme, fordi eg har eit instrument sjølv, som tar utfordringen med to desimaler i ohm, på strak arm. Men det er rett, at det er enklare å få gode målinger med amperemeter. Magne Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Du kan jo bare koble en prøvekabel direkte til pluggene og batteri +, holde den på i 10-15 sekunder, og så gjøre ett startforsøk. Blir det lettere start nå så er jo det orginale opplegget for dårlig. Har du en solid bryter på prøvekabelen er det lettere, men ikke glem å slå den av da før startforsøket. Denne motoren skal ikke glødes når den er i gang. Ett startrele er jo sterkt nok, men jeg er ikke sikker på om det er egnet til dette formålet. Sitér dette innlegget Link to post
runeme Svart 27.April.2012 Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 (redigert) Hadde selv akkurat samme runden på min BMC 1.5 i forrige uke, motoren hostet og harket før den kom godt i gang (selv etter flere runder med lange glødinger). Jeg tok ut en og en plugg og satte strøm på, og de glødet tilsynelatene likt alle sammen. Da jeg hadde forberedt meg og allerede bestilt nye fra ASAP, så byttet jeg ut alle 4 med nye - og problemet er nå borte... PS: Jeg hadde først sjekket at alle kabler etc var gode og ingen dårlige forbindelser. Pluggene var ikke mere enn 2 år gamle (borret da ut koks etc), og kan jo være at enten noe koks sperret nå, eller at en av dem var noe defekt. Uansett, jeg fryder meg ivertfall igjen over en engelsk motor som starter lett :-) mvh Rme Redigert 27.April.2012 av runeme (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ankerdrammen Svart 27.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 Var en tur nede i båten i efta.Tok med et måleapparat.Glødespenning 10 volt.Batterispenning 12.33 volt.Ladespenning 14.4.Skal prøve å koble om i helgen. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.April.2012 Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 Ville definitivt montert et relé for glødingen, å kjøre 50A via tenningsnøkkelen er ikke noe god løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Ankerdrammen Svart 28.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2012 Da blir det en kort solid relekurs til glødingen Takk til alle for gode råd Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.