ergot Startet 26.April.2012 Link til dette innlegget Startet 26.April.2012 Har problemer med en aq115. Den går meget fint på tomgang og på høyt turtall uten belastning. Men med engang den blir satt i gir dør den ut. Motoren har ny toppakning, ny bensin, nye plugger og nye pluggledninger. Er det noen som kan komme med noen råd? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 (redigert) Det er vel sannsynligvis tennings eller forgasser relatert. Vanlige tenningsfeil som oppfører seg slik er dårlige stifter, feil stifteåpning, dårlige vekter osv. Har også vært borti i et par tilfeller hvor det rett og slett har vært drevet som er problemet, altså at det henger og er så tungt å dra rundt at motoren dør ut, men dette er ytterst sjeldent. Sjekk tenningen nøye først, deretter sjekk forgasseren, choke som henger på kan gi diverse merkelige problemer osv. Redigert 26.April.2012 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ergot Svart 27.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 Tenningen er rett. Dette har jeg funnet ut nå. Hva kan være galt med forgasser? Noen som har noen råd? Sitér dette innlegget Link to post
skansenmarina Svart 27.April.2012 Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 Hva mener du når du sier "dør ut" stopper den helt, eller klarer du ikke få opp turtallet på motor når den er satt i gear? Når det gjelder forgassere er det stort sett å få en grundig rens av dyser og kanaler som gjelder. Sjekk spjeld at de går som de skal. Får du feil blandingsforhold får du ikke nok kraft ut av motoren. (eks. Falsk luft pga. ødlagt pakning eller choke som ikke går helt av) Sitér dette innlegget Link to post
ergot Svart 27.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 Drar man raskt på dør den helt ut, men med sakte, og da mener jeg saaaakte pådrag dør den ikke ut. Har renset forgasser, skrudd fra hverandre og blåst med trykkluft. Choke er det ikke på denne forgasseren. Sitér dette innlegget Link to post
skansenmarina Svart 27.April.2012 Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 OK. Høres ut for meg som den feil luft/bensin blanding når du drar på. Hvilken forgasser har du? Er det accelerasjonspumpe på den? Sjekk membranen på denne og om den gir litt ekstra når du drar på. Sjekk, evt. juster blandingen. Sitér dette innlegget Link to post
ergot Svart 29.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Er solex pai forgasser på denne, å den har accelerasjonspumpe. Membranen er i orden det er sjekket. Hvordan justerer jeg blandinga da? Nå har båten vært på vannet i dag, problemer med å få den til å gå normalt, starter lett, men dør etter gasspådrag. Når den settes i gir, eller ved belastning dør den ut. Må være utrolig fintfølende med gasspaken om man skal få turtall når den er i gir. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Det er vell samme solex som på aq 125/145? Isåfall finner du dokument på denne i arkivet :) Sitér dette innlegget Link to post
ergot Svart 29.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Etter topp pakning bytte ble det fylt ny olje. Etter prøvetur på vannet i dag oppdaget jeg at oljen på peilepinnen var grå og det va hvit gørr i oljepåfylling lokket. Tyder dette på at olje blander seg med kjølevann? Ser tydelige dråper av olje som er blitt blandet med vann her Her er gørra som er på oljepåfyllinglokket Dårlig bilde, men prøver her å vise hvor grå/hvit oljen er i farge fra peilepinnen. Sitér dette innlegget Link to post
skansenmarina Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 (redigert) Du får nok desverre vann i oljen din ja. Mest sannsynlig risere som er gåen. Har hatt samme problemet på min OMC for noen år siden. Vann i olje og sylinder, trolig det som gjør at den ikke går som den skal også. Forresten, hvorfor har du byttet toppakning? Redigert 29.April.2012 av skansenmarina (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ergot Svart 29.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Toppen måtte av da ene frostpluggen bak på toppen var rustet hull i. Kom ikke til å bytte denne ellers. Siden det er vann i olja leser jeg på forumet at det kan være denne tettinga i sjøvannspumpa som er ødelagt, så første steg er å sjekke om denne er inntakt. hva er risere? Sitér dette innlegget Link to post
skansenmarina Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 (redigert) Riser er der eksosen og kjølevannet møtes på vei ut. Men dersom dette skjedde rett etter du byttet toppakning er det vel stor sjangse for at det er denne som ikke er blitt tett og at det lekker mellom kjølevann og oljekanalene som går til toppen? Kryssfestet du boltene i riktig rekkefølge og med riktig moment når du monterte? http://www.telmo.no/Produkter/Motor---and--reservedeler/Eksos/Riser--and--bend-(elbow)/Riser-Volvo-AQ115-130-B18-B20--HGE5599-p0000018669.aspx Redigert 30.April.2012 av skansenmarina (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ergot Svart 30.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Toppen er kryssfestet i riktig rekkefølge. Fant en tegning over dette på nettet. Er skrudd til i 2 omganger. Første moment husker jeg ikke nå, men slutt moment var 88 nm. Hvis riser er gåen, hvordan sjekker jeg dette? Kan du prøve og forklare hva som skjer hvis denne blir ødelagt? Sitér dette innlegget Link to post
skansenmarina Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Det som skjer om denne er gåen, er at det kommer vann inn på eksossiden av riser og videre inn på eksosventilene. Vannet kan gå inn i sylindere og videre blandes med oljen gjennom ventiltetningene i toppen. For å sjekke riserene bør de trykktestes. Er de veldig gamle er det nesten bare å bytte de med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
ergot Svart 30.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Denne riseren som står på denne motoren ser ut til å være hjemmelaga. Sitér dette innlegget Link to post
skansenmarina Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Så litt hjemmelaga ut den ja. Har du sjekket om du får vann inn i sylinderen? Tror jeg uansett ville sjekket riser og manifoilen litt nærmere, levetiden vaierer men ligger rundt 5-7 år. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Sjekka du rettheit på topp/blokk når du hadde av toppen? Sitér dette innlegget Link to post
ergot Svart 1.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Vet ikke helt hvordan jeg skal få sjekket om jeg får vann inn i sylinderen? Må jeg av med toppen da? Skal prøve å varme opp skruene og se om jeg får av manifold og riser idag da. Sjekket ikke rettheit på topp/blokk. Men disse motorene slår seg ikke så veldig lett har jeg hørt. Sitér dette innlegget Link to post
skansenmarina Svart 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Er det mye vann, vil du kunne se det om du tar ut tennpluggene og kjører motoren på starteren. Ellers vil du nok kunne se det på eksosventilene når du tar av mainifolden. Sitér dette innlegget Link to post
ergot Svart 3.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 Har trykk testet både oljekjøler, sjøvannspumpen og hele kjølesystemet med både vann og luft. Finner ingen tegn på lekkasje. var ingenting vann i sylinderne når jeg kjørte motoren på startern. Tørr ikke prøve å ta av manifolden da det er mye rust på boltene. Kan det være at det bare er rester fra gammel olje som har stått i motoren i flere år? Sitér dette innlegget Link to post
skansenmarina Svart 5.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2012 Ut fra bilde og det du sier, ser det ut som det er mer en bare kondens som er i oljen din. Kjenn med fingeren inn under toppdekselet, det er nok et lite lag med hvit vann/oljeblanding under hele dekselet. Om du mistenker at vannet har komt inn av andre grunner enn at riser/manifold er ødelagt, kan du prøve å bytte ut oljen med en ny billig olje for å se om den og blir hvit eller ikke. Anbefaler at du tar av toppdekselet og fjerner "gørret" fra det før du starter. Ellers så ser det ikke ut som at det er kjøling på eksosmanifolden din, er det en manifold til bil som stå i den? om dette har fungert greit tidligere så ville jeg prøvd å sjekke "Riser" bendet som går inn mot manifolden, at kjølevannet fra toppen blir spylt godt ned mot skjøtemuffen og ikke inn i manifolden. Sitér dette innlegget Link to post
ergot Svart 10.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 (redigert) Nå er oljen byttet og det ser ut til at den ikke blir mer grå. Da var det problemet løst. Annet problem er at når jeg har testkjørt motoren på land har jeg brukt en slik 40l stamp med vann under eksosen med en slange til vannpumpa. Slik at vannet har sirkulert da oppnår jeg fort temperatur på vannet. Nå når jeg koblet hageslangen rett på vannpumpa, får jeg ikke temperatur på motoren. Å får den heller ikke til å gå jevnt, den vil ikke gå på tomgang med samme innstilling som den gikk fint og helt perfekt på når jeg benyttet denne stampen, om jeg gir gass og setter den på f.eks. 2000 omdreininger da går den, men ingen temperatur etter 10 min. Det jeg tenker på er om termostat kan være gåen slik at motor ikke oppnår arbeidstemperatur? Å derfor ikke går slik den skal, samme problemet er det på havet da den drar inn kaldt vann hele tiden. Redigert 10.Mai.2012 av olemdo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ergot Svart 26.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2012 Termostat hadde mye å si kun når motor var på land. Ble overopphetet rimelig kjapt på havet med belastning. Fikk ikke motor til å gå ordentlig, virket som om den ikke fikk nok bensin. Satt inn en 20l kanne å koblet på, da var alt i orden. Byttet ut kobberrøret med en gummi slange som går fra tanken og frem, tok og bort det gamle bensin filteret som nok har sett sine beste dager. Hjalp ikke i det hele tatt. Virker som om pumpa er for svak, den dør under belastning over 2000 omdreininger. Membran i pumpa ser ut til å være i orden. Hva kan jeg gjøre for å få ordnet dette? Hvorfor klarer ikke pumpa å få frem bensin? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 26.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2012 Du har selvfølgelig sjekket at luftingen til tanken ikke er tett ? Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 27.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2012 Hei. Jeg ville sjekket oljekjøleren din! Her kan kjølevanne ditt lure seg over i oljen. Ser ut som en bikube inni. Sitter på venstre side under manifoilen din. Der sitter det 2 stykk runde oringer i hver ende av bikuben. sjekk denne du så ikke vannet kommer inn der. Hadde b20 for en del år siden og fikk vann derifra inn i oljen For å si det slik skal du kunne ha motoren på tomgang og gi full gass med spaken uten at den kveler seg. Da mener jeg full gass ved å gå fra tommgang til max på 0.5 sek. slik var det på min 115. Fungerer dette på tomgang (i fri) da ville jeg tittet nermere på drevet. Men jeg tror drevet er i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.