Jump to content

VP aq115 Dør ut ved belastning


ergot

Recommended Posts

Det er vel sannsynligvis tennings eller forgasser relatert. Vanlige tenningsfeil som oppfører seg slik er dårlige stifter, feil stifteåpning, dårlige vekter osv.

Har også vært borti i et par tilfeller hvor det rett og slett har vært drevet som er problemet, altså at det henger og er så tungt å dra rundt at motoren dør ut, men dette er ytterst sjeldent.

 

Sjekk tenningen nøye først, deretter sjekk forgasseren, choke som henger på kan gi diverse merkelige problemer osv.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Hva mener du når du sier "dør ut" stopper den helt, eller klarer du ikke få opp turtallet på motor når den er satt i gear? Når det gjelder forgassere er det stort sett å få en grundig rens av dyser og kanaler som gjelder. Sjekk spjeld at de går som de skal. Får du feil blandingsforhold får du ikke nok kraft ut av motoren. (eks. Falsk luft pga. ødlagt pakning eller choke som ikke går helt av)

Link to post

Er solex pai forgasser på denne, å den har accelerasjonspumpe. Membranen er i orden det er sjekket. Hvordan justerer jeg blandinga da?

 

Nå har båten vært på vannet i dag, problemer med å få den til å gå normalt, starter lett, men dør etter gasspådrag. Når den settes i gir, eller ved belastning dør den ut. Må være utrolig fintfølende med gasspaken om man skal få turtall når den er i gir.

Link to post

Etter topp pakning bytte ble det fylt ny olje. Etter prøvetur på vannet i dag oppdaget jeg at oljen på peilepinnen var grå og det va hvit gørr i oljepåfylling lokket. Tyder dette på at olje blander seg med kjølevann?

1.jpg

Ser tydelige dråper av olje som er blitt blandet med vann her

22.jpg

Her er gørra som er på oljepåfyllinglokket

33.jpg

Dårlig bilde, men prøver her å vise hvor grå/hvit oljen er i farge fra peilepinnen.

Link to post

Riser er der eksosen og kjølevannet møtes på vei ut.

Men dersom dette skjedde rett etter du byttet toppakning er det vel stor sjangse for at det er denne som ikke er blitt tett og at det lekker mellom kjølevann og oljekanalene som går til toppen? Kryssfestet du boltene i riktig rekkefølge og med riktig moment når du monterte?

 

 

http://www.telmo.no/Produkter/Motor---and--reservedeler/Eksos/Riser--and--bend-(elbow)/Riser-Volvo-AQ115-130-B18-B20--HGE5599-p0000018669.aspx

Redigert av skansenmarina (see edit history)
Link to post

Har trykk testet både oljekjøler, sjøvannspumpen og hele kjølesystemet med både vann og luft. Finner ingen tegn på lekkasje. var ingenting vann i sylinderne når jeg kjørte motoren på startern. Tørr ikke prøve å ta av manifolden da det er mye rust på boltene. Kan det være at det bare er rester fra gammel olje som har stått i motoren i flere år?

Link to post

Ut fra bilde og det du sier, ser det ut som det er mer en bare kondens som er i oljen din. Kjenn med fingeren inn under toppdekselet, det er nok et lite lag med hvit vann/oljeblanding under hele dekselet. Om du mistenker at vannet har komt inn av andre grunner enn at riser/manifold er ødelagt, kan du prøve å bytte ut oljen med en ny billig olje for å se om den og blir hvit eller ikke. Anbefaler at du tar av toppdekselet og fjerner "gørret" fra det før du starter. Ellers så ser det ikke ut som at det er kjøling på eksosmanifolden din, er det en manifold til bil som stå i den? om dette har fungert greit tidligere så ville jeg prøvd å sjekke "Riser" bendet som går inn mot manifolden, at kjølevannet fra toppen blir spylt godt ned mot skjøtemuffen og ikke inn i manifolden. :worry:

Link to post

Nå er oljen byttet og det ser ut til at den ikke blir mer grå. Da var det problemet løst.

 

Annet problem er at når jeg har testkjørt motoren på land har jeg brukt en slik 40l stamp med vann under eksosen med en slange til vannpumpa. Slik at vannet har sirkulert da oppnår jeg fort temperatur på vannet. Nå når jeg koblet hageslangen rett på vannpumpa, får jeg ikke temperatur på motoren. Å får den heller ikke til å gå jevnt, den vil ikke gå på tomgang med samme innstilling som den gikk fint og helt perfekt på når jeg benyttet denne stampen, om jeg gir gass og setter den på f.eks. 2000 omdreininger da går den, men ingen temperatur etter 10 min.

 

Det jeg tenker på er om termostat kan være gåen slik at motor ikke oppnår arbeidstemperatur? Å derfor ikke går slik den skal, samme problemet er det på havet da den drar inn kaldt vann hele tiden.

Redigert av olemdo (see edit history)
Link to post
  • 3 uker senere...

Termostat hadde mye å si kun når motor var på land. Ble overopphetet rimelig kjapt på havet med belastning.

 

Fikk ikke motor til å gå ordentlig, virket som om den ikke fikk nok bensin. Satt inn en 20l kanne å koblet på, da var alt i orden. Byttet ut kobberrøret med en gummi slange som går fra tanken og frem, tok og bort det gamle bensin filteret som nok har sett sine beste dager. Hjalp ikke i det hele tatt. Virker som om pumpa er for svak, den dør under belastning over 2000 omdreininger. Membran i pumpa ser ut til å være i orden.

 

Hva kan jeg gjøre for å få ordnet dette? Hvorfor klarer ikke pumpa å få frem bensin?

Link to post

Hei. Jeg ville sjekket oljekjøleren din! Her kan kjølevanne ditt lure seg over i oljen. Ser ut som en bikube inni. Sitter på venstre side under manifoilen din.

Der sitter det 2 stykk runde oringer i hver ende av bikuben. sjekk denne du så ikke vannet kommer inn der. Hadde b20 for en del år siden og fikk vann derifra inn i oljen

For å si det slik skal du kunne ha motoren på tomgang og gi full gass med spaken uten at den kveler seg. Da mener jeg full gass ved å gå fra tommgang til max på 0.5 sek.

slik var det på min 115. Fungerer dette på tomgang (i fri) da ville jeg tittet nermere på drevet. Men jeg tror drevet er i orden. :yesnod:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...