Jump to content

VP aq115 Dør ut ved belastning

ergot

Recommended Posts

Nå har du vel ikke testet med 20 liters kanna med belastning, og det er ikke sikkert den fungerer da. Det kan jo være ventilene i membranpumpa som svikter. Sjekka du dem når du sjekka membranen? Hvis du hadde kanna på et høyere nivå enn tanken kan det være nok til at selv ei defekt fødepumpe kan gi nok drivstoff. Skitt i bunnen av tanken som tetter er jo og en mulighet.

Bare kastar inn ein liten tanke her.

Det kan ikkje vera at det blir soge inn falsk luft ein plass mellom innsug og venturi på forgassaren. Då vil ein få problemet med at den dør ut under belastning og har litt ustabil tomgang.

Var ikkje desse forgassarane litt plaga av at pakningane var så tjukke og at godset på forgassaren gav etter ved skruane og dermed ikkje var plan lenger i pakningsflata.

Eller hugsar eg heilt feil?

"Adeneo" har sikkert studert/kunnskap om dette?

Redigert av Batalden (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Var ikkje desse forgassarane litt plaga av at pakningane var så tjukke og at godset på forgassaren gav etter ved skruane og dermed ikkje var plan lenger i pakningsflata.

Det stemmer nok at noen av Solex forgasserene hadde en slik plastikkspacer mellom forgasser og innsug, og hvis man dro til skruene veldig hardt kunne man "bøye ned" hjørnene på forgasseren der hvor skruene satt ettersom plastikkspaceren kunne gi litt etter.

Det går an å prøve med litt startgass rund basen på forgasser, så ser man fort om det lekker der eller ikke.

Fikk ikke motor til å gå ordentlig, virket som om den ikke fikk nok bensin. Satt inn en 20l kanne å koblet på, da var alt i orden.

Men, dette tyder på at det er noe annet enn falsk luft som er problemet. Det er pussig at alt er fint med en kanne koblet til i stedet for tanken, og det kan være slik hegra skriver, at dersom det hadde vært under belastning så ville det ha vært de samme problemene, men det bør vel være enkelt å teste med en kanne når båten er på vannet, og dersom den fungerer slik den skal da, så er det temmelig garantert noe feil ett sted mellom tanken og forgasseren.

Vanlig feil etter vinteren er ofte at luftingen har blitt tett, og uten luft eller med begrenset luft til tanken så vil man kunne få slike problemer, og forsåvidt gjelder det samme med skitt i tanken foran utløpet, tett filter, tett / defekt bensinpumpe eller diverse rør osv.

Hvis det virkelig er slik at motoren går normalt med en annen bensinkilde, så bør det være rett frem sjekke disse tingene og finne feilen, og jeg hadde nok begynt der først, med mindre en test med en kanne under belastning gir samme symptomer som tidligere.

Glemte å skrive at den var under belastning motor var testet med 20l kanne, men nå er det problemet løst. Var skitt i tanken, i store mengder og. Etter rengjøring og byttet ut kobberrør med ny slange funker det.

Nå er problemet at når jeg tar den ut av gir å skal sette i reversje så dør motorn, så fort jeg kommer i fri. Er jo skummelt når jeg skal inn til feks. flytebrygga. Hva kan dette skyldes? På tomgang går den på rundt 900-1000 rpm.

Dør den ut når den settes i fri eller når du setter i revers? Har du gass og gir på en spak eller to spakers kontroll?

Det kan hende på enspakskontroller at tomgangen blir enda lavere når du trekker denne mot revers, og dermed virker det som den kveles når den skal i gir.

Har du enspakskontroll kan du trykke inn friknappen og så dra spaken sakte mot revers. Synker tomgangen enda mer nå, uten at giret kobles inn, er det en justering av overføring eller tomgang som må til.

Jeg tviler egentlig sterkt på mitt eget forslag da gassoverføring skal være på det slakkeste når spak er i fri (midtstilling), men sjekk nå for sikkerhets skyld.

Forstår jeg deg rett går det greit å gå fra fri til forover, og litt rart den ikke dør da også.

Nå er det problemet løst, tror det var at den datt for lavt på turtallet og døde ut når jeg satt den i fri og skulle videre til revers.

Ser at max turtall på denne motoren er 5200 omdreininger. Uten belastning i fri får jeg full uttelling, men med drevet innkoblet i fart oppnår jeg bare rundt 4500. Dette har vel noe med tenninga å gjøre? men kan det skyldes andre ting en tenninga? som for eksempel drev eller propell?

Og nå denne kjølinga, gikk med båten på full gass i kanskje 20 min, måleren viser fin temp, men når jeg tar på kjølerøret som går oppe på toppen inn på termostathuset er dette rimelig varmt. Skal ikke dette være kaldt hele tida? Nå er termostat tatt ut ellers kan jeg ikke bruke båten, går varm tvert. Mistenker at det ikke er en penta topp som står på siden temperatur sensor står bak på toppen, denne skal vel stå i front på en marinisert topp?

Da var elektronisk tenning montert, og tenninga stillt med stroboscop.

Weber forgasser skal og monteres snart. Er noen tilkoblinger på denne jeg er litt usikker på så om noen vet så legger jeg ved noen bilder.

dsc00159.jpg

Til høyre der det går inn og ut gummislange, hva er dette?

dsc00161.jpg

Disse to nipplene nederst til høyre på bildet? hva skal på der?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...