Jump to content

Bensinforbruk på liten daycruiser - to vs firetakt?

Atrox

Recommended Posts

Hei

Vurderer å kjøpe en liten daycruiser a`la Skipsplast 460 eller Rana-Plast 530. Kan noen estimere ca. forbrukstall med en 50 hk totakter på noe slikt? (om en tar utgangspunkt i at motor er fra nittitallet) Hvor mye vil evnt. forbruket synke med en firetakter? Tenker da ikke typisk full spiker men grei marsjfart...

Redigert av Atrox (see edit history)

Helt umulig uten å vite spesifikke motordata, modell etc, og kan variere voldsomt ved ulike belastninger. Evinrude E-tech (totakt) har eksempelvis vist seg å ha bare halve forbruket (!) av en konkurrerende firetaktsmotor i samme størrelse ved 5000 o/min., men dette snudde seg helt ved lav belastning.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Min totakter er veldig tørst på full guffe, men det er jo alle motorer.

PÅ lett marsj er ikke forbruket så galt.. Det er riktignok 130 hk på en båt som bare er litt større en de du tenker på..

På hytta har vi en 16 foter med 60 hk mariner 1984 mod. Den dobler nesten forbruket ved å gå fra marsjfart til toppfart som tilsvarer kanskje 3-4 knop mere..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Vår gamle askeladden 16 med 50HK 2t evinrude og toppfart 28knop brukte mere enn vår nye askeladden 19 med 115hk 4t og toppfart 35. har ikke akkurat nøyaktig forbruksdata. i forhold til forbruk og distanse ved hastighet opp mot toppfart er det formidabel forskjell, samt at med 4t går det an å føre en samtale ombord uten å rome høyt!

aks var bedre på den minste men så er den nye askeladden over dobbelt så tung

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

• 9 måneder senere...

Hei!

Kjøpte meg med en fin fin Skibsplast 460VS(-88mod) med 90HK(3sylinder 2-takt) Yamaha(-97mod) i fjor sommer. Kjempebåt.!

Målte forbruk i fjor sommer og kom frem til forbruk på underkant av 1L pr.Nautisk mil. Altså 25L-tank holder til 25NM(ca 46km). På blandet kjøring.

I strekning betyr det Fredrikstad-Strømstad, eller f.ex 50L-tank holder fra Fredrikstad-Langesund............

Jeg syntes det var et høyt forbruk, snakket med Yamaha forhandler. De sa at dette var helt normalt for en 3sylinder 2-takter 90HK. Så da er det vel det.

Lykke til.

Eivind

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...