FruViknes Startet 26.April.2012 Link til dette innlegget Startet 26.April.2012 Vi har en Viknes 880 2008 model med motor type Yanmar 6LPA SX2. Gått 404 timer. Vi er kjempefornøyd med båten, som både er trygg, komfortable, rask og ikke minst god og varm - noe som gir oss en lang båtsesong. Vi har imidlertid et prøblem med soting, eller mer korrekt sur eksos. Dette pga at vi har båten i mindre innsjø, slik at vi ikke har anledning til å kjøre på full gass over lengre distanser. Kjøpte båten med sluregir for å kunne benyttes til dorging. Dette fungerer ikke optimalt. Har noen tips til hvordan man enkelt kan løse utfordringene. Har noen erfaring med Omega 903 dieseltilsetning for så å kjøre båten hardt i ca en times tid.Vi har blitt anbefalt å ta ut dysene, for så å måle og justere disse på nytt. Dette høres voldsomt ut med tanke på få timers bruk. Det siste kom i fra en selger hos Bosch på Sjøen for Alle nå i vår. Vet dette er et problem på denne båten. Står omtalt i Båtmagasinet sommer 2008. Håper noen har erfaring og eller gode råd til oss. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Hadde selv Yanmar 6LYA-STP. Etter første gangs service på motor/dyser (50 timer) var 3 stk. defekte og måtte byttes. Ellers er det vel et generelt problem med denne båt/motorkombinasjonen at det blir en del sot som også kan trekke inn i innredningen, akkurat som Viknes 1030 med 6LYA-STP (340hk). Det er spesielt ved kalesje at bakveggen skaper et veldig vacuum som trekker eksos inn, men selvsagt også ved bakking/tomgangskjøring av motor. Disse turboladede motorene er ikke beregnet for å kjøres over lengre tid kun på lavlastkjøring. Slureventilen kan normalt justeres på disse gearene. Vanlig problem er at man kommer til et "knepp" der inngrepet kommer for kjapt. Dvs. at sluringen ikke er proporsjonal med hendelbevegelsen. Snakk med teknisk avd. hos Yanmar Norge så assisterer de ved hjelp til justeringen av dette konkrete gearet. Normalt sett en enkel sak, men det er ikke sikkert at det blir 100% bra uansett. Men verdt forsøket før man går videre og bytter slureventil og dermet enklere kan kreve en løsning fra motorleverandøren om det ikke blir ok. Har ingen kjennskap til Omega 903 tilsetningen, men driftsmønsteret ditt favoriserer ikke akkurat grunnproblemene med denne båt/motorkombinasjonen og sotproblematikken som er kjent. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Den eneste måten å få perfekt sluring på er å montere termostat ventil på gearoljen på gearet. Ta kontakt med ZF (KGK Norge) om det er ZF gear eller Yanmar. Sitér dette innlegget Link to post
oddis21 Svart 27.April.2012 Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 Har denne kombinasjon selv, og har ingen problem med soting. Men det skal være et varme ellement, tror det er i innsuget på motoren (er ikke sikker) vet det er mange som kobler dette fra, siden det trekker endel strøm. Ser selv ikke problemet, men årsaken til at det er der skal visstnok være å forhindre soting, spesielt ved oppstart. Du kan jo først sjekke om det er koblet fra? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 27.April.2012 Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 Det er vel bare en utvidet gløding som fungerer noen minutter hver start. Er montert i første rekke for å tilfredstille miljøkrav. Virker ikke under vanlig gange noen minutter etter start Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.