Jump to content

Diselfilter

JohHans1

Recommended Posts

Med risiko for å starte et nytt emen før jeg har letet gjennom arkivet....... Hva anbefaler dere slags diselfilter/ vannavskiller???? Har en 300Hk diesel, slurper oppmot 50l/t ved fullt kjør...

Har sett litt hos Maritim, men klarer ikke å finne ut hva som skiller et filter til ca 500,- og et til vel 1000,- (bortsett fra at Maritim sannsynligvis tjener mer på det dyreste....?????)

Gode råd mottas med takk......

(Var forrresten en tur i båten i dag (opplag på land) og det var ikke fritt for at det kriblet litt etter å komme igang med våraktivitetene, temperaturen tilsier jo at det nesten kan startes......Når kommer nedturen, og hvor lang blir den?????)

Mens vi venter på våren; :cheers:

JoHa

Med risiko for å starte et nytt emen før jeg har letet gjennom arkivet....... Hva anbefaler dere slags diselfilter/ vannavskiller???? Har en 300Hk diesel, slurper oppmot 50l/t ved fullt kjør...

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det har vært skrevet mye om dette tidligere. Du vil finne at manges favoritt er Racor kombinerte dieselfilter og vannutskiller.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Uansett hva du måtte velge, vær oppmerksom på at med et forbruk på 50 l/t bør du ha et forfilter med kapasitet på ca. 300 l/t eller mer.

Det kommer nok en del an på motoren hvilken filterkapasitet du behøver, sjekk instruksjonsboken eller spør forhandleren.

Enkelte motorer, som f.eks. Detroit Diesel, bruker dieselen som kjøling på dysene og den sender rundt 90% av tilført diesel i retur. Andre motorer har gjerne svært så lite returdiesel og trenger dermed ikke så stort filter.

Selv har jeg hatt flere Racor filtre og er godt fornøyd. Koster en del i innkjøp men filterinnsatsene er billige og enkle å skifte uten søl.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Racor er nevnt av flere. Sikkert mange bra filter på markedet men Racor har den store fordelen at du skifter filteret fra toppen og dermed blir det ikke diesel søl. Ved siden av det er selve filter patronen rimelig i forhold til mange andre filter. Du burde kjøpe med glass i bunnen slikat du kan se vann og urenheter. Om filteret er vrient å komme til bør du vurdere duplex filter. :wink:

Minor

Ser ut til at Racor og Maritim er et godt valg

<{POST_SNAPBACK}>

Sikkert et godt valg. Et enda bedre valg kan være en av de amerikanske nettbutikkene. Der og på EBay får du Racors for ca halve prisen. NB. Be om metric varianten ellers kan du få problemer med å finne fittings i tommedimensjoner.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

En ting til. Racor er et forfilter/grovfilter. I dette ligger at etter Racor skal det finnes et finfilter. Disse finfilterne som oftest sitter på motoren og er av merke Volvo, Yanmar osv, er gjerne på omkring 10 micron. Racorfilteret bør da være grovere en dette. 20 eller 30 micron fungerer greit i de fleste motorer. Importøren av Racor og båtutstyrsforretningene ønsker imidlertid å pushe på deg 10 micron filterelementer tiltross for at brukerveiledningen til Racor sier at du skal benytte grovere. Kan det ha å gjøre med at jo finere filtere de selger deg, jo fortere går de tette og jo hyppigere må du komme tilbake å kjøpe nye filterelementer?

Ikke vet jeg, men man kan jo undre?

ad. planlegging:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...